Skip to main content

De huidige rekening van mijn mobiel was niet 14 euro maar 17 euro en nog wat…. bij het overzicht zag ik dus een telefoontje naar nr. 1830 die de ene keer 000 kostte en de 2e keer iets van 3,76 euro. Waarschijnlijk een servicenr. maar waarom moet ik met zoveel beltegoed( elke maand veel over) dat zelf betalen? 

Servicenummers - dienst Gekozen nummer Datum Tijdstip Min € 1830 07 feb 14:15 3:57 3,555 Totaal Servicenummers - dienst 3,56 Servicenummers - verkeer Gekozen nummer Datum Tijdstip Min € 1830 07 feb 14:15 3:57 0,000 * Totaal Servicenummers - verkeer 0,00


Servicenummers vallen niet onder de bundel.

Alleen gewone netnummers en 06 vallen in de bundel.

09xy nummers vallen deels binnen de bundel “dit nummer kost 10 cent per minuut + de kosten van uw provider” , dan betaal je wel die 10 cent per minuut apart.

Servicenummers 087 en 18xy vallen geheel buiten de bundel. Dus ook buiten een onbeperkt bundel.


Servicenummers - dienst Gekozen nummer Datum Tijdstip Min € 1830 07 feb 14:15 3:57 3,555 Totaal Servicenummers - dienst 3,56 Servicenummers - verkeer Gekozen nummer Datum Tijdstip Min € 1830 07 feb 14:15 3:57 0,000 * Totaal Servicenummers - verkeer 0,00

 

Kunt u ook zien wat nummer 1830 is en hoe weet ik of ik een nummer bel wat betaald moet worden buiten mijn bundel om? Beginnen ze dan met 087 en wat is 18xy?


wat is 18xy

Oh, je hebt geen wiskunde gehad begrijp ik. Daarmee bedoel ik ALLE 4-cijferige nummers die met 18 beginnen. Zoals het door jou genoemde 1830. Maar er zijn er meer, stuk of 20. Die nummers beginnend met 18 zijn nummerinformatie en mogelijkheid tot doorverbinden en kosten altijd 90 cent of 100 cent per minuut OOK BIJ DOORVERBINDEN! (of het 90 of 100 cnt is bepaalt de eigenaar v.d. dienst.)

Je hebt 1830 gekozen omdat je een nummer wilde opvragen. Mogelijk heb je je ook laten doorverbinden. Nummer opvragen prima, maar als je het hebt laat je dan niet doorverbinden maar verbreek de verbinding en bel dan zelf.

Zoals gezegd vallen allleen gewone nummers (netnummers) en 06 nummers binnen je bundel.

Servicenummers die beginnen met 09, 18 en 087 vallen buiten de bundel en krijg je bovenop je abonnement te betalen. (bij 09 nummers betaal je alleen het deel “de kosten van uw provider”  danwel “standaardtarief” uit je bundel.)

Het is overigens veel goedkoper (namelijk gratis) om telefoonnummers via het online telefoonboek op te zoeken.


Haha nee ik deed de handelskant en dat was ook brandhout op de Mulo. Dus geen middenstandsdiploma. Wiskunde is voor mij abracadabra.  Maar …. weer wat geleerd…. Ik heb nooit een nummer opgevraagd dus ik begrijp niet hoe ze aan die 1830 komen. Er staat “verkeer” achter dus ik dacht misschien aan de ANWB . Ik kan nummer 1830 echt niet terughalen in mijn herinnering, maar ja… ik ben 72 dus vergeet weleens iets…. alhoewel ik te gierig ben om via de telefoon om een nummer te vragen dus iets klopt er niet. Maar ja om nou over 3,76 gedoe te maken is het mij ook niet waard.  Ik kon trouwens in die hele lijst met 0,00 betaling de meeste nummers niet terughalen. Maar omdat er 3 nummers waren die m.i. wel klopte neem ik aan dat die lijst bij mijn belgewoonte past. Wel dank dat je reageert en de link onder je antwoord doet het niet. Groeten Wilsophie


Verkeer = gebruik van de lijnen (vergelijking met het verkeer: je gebruikt de lijnen/wegen), dit valt in de bundel (tenzij de bundel op is, dan is ‘t € 0,23 p/min.).

Dienst = de extra kosten die het bedrijf waarvan het nummer is rekent.

De kosten van dat nummer 1830 staan ook alleen bij dienst vermeld. Verkeer staat 0,00.
Het is op vrijdag 7 februari om 14:15 gebeld. Gedurende 3 min en 57 seconden. Lijkt me dus incl. doorverbinden. Kosten volgens mij € 3,56.

Als het nummer op de factuur staat is het vast en zeker een keertje gebeld. Door jou of iemand anders die je telefoon heeft gebruikt.

De link onder mijn antwoord kan je idd niet op kllikken. Die moet je alleen copieren en plakken in je browser. Het forum laat geen klikbare links toe in het onderschrift.

Maar bij deze:

http://breedbeeldweetjes.wordpress.com


Nou ja…. misschien geldt het dan voor 112 want ik heb 11 januari mijn man moeten laten vervoeren via de ambulance, maar dat is geen 7 februari, dus hardop denkend zou ik nog steeds niet weten wie die 1830 nr. heeft gebeld. Ik leen mijn telefoon nooit uit.  Er staan meer nummers op de factuur die ik  totaal niet herken. Sterker nog … ik bel bijna nooit dus zo een lange lijst verbaast mij eigenlijk.  overigens doet de link het nog steeds niet onder je post Peter. Met dank voor je reactie en de moeite.

 


Maar het was een roerige maand februari, dus laat ik nog maar een factuur afwachten en als ik dan weer allemaal onbekend nrs zie dan  is mijn vraag hoe ik dan of eigenlijk waar ik dan moet reclameren?


112 bellen is gratis. Volgens mij wordt die ook helemaal niet vermeld op facturen.

De link onder mijn antwoord kan je idd niet op kllikken. Die moet je alleen copieren en plakken in je browser. Het forum laat geen klikbare links toe in het onderschrift.

Maar bij deze de link naar m'n site:

http://breedbeeldweetjes.wordpress.com


Klopt 112 wordt niet vermeld.  Verder ga ik nu je site bekijken hoor dank je wel.


Interessante site hoor!!


Hoi @Wilsophie welkom op het KPN Forum 🙂 . Ik zie dat Peter je uitgebreid van antwoord heeft voorzien en ik kan daar weinig aan toevoegen 🙂 . Het gaat inderdaad om een servicenummer die buiten je bundel valt waarmee je andere nummers kunt opvragen. Mocht ik nog iets voor je kunnen doen dan help ik graag!


Misschien kun je toch nog wel helpen. Vorige week ben ik opgelicht op internet en ik ben nu extra allert op de telefoontjes van onbekende nummers. Ik word veel gebeld door die lui die zeggen dat ze van microsoft zijn dus als ik een vreemde taal hoor, verbreek ik de verbinding en ik word gebeld door lui die alles weten van mij en dat ik bij Essent ben en dan toch nog een soort contract willen aanbieden.  Ik kan dan niet zien of dit betaalde nummers zijn want ik bel ook weleens terug als ik de oproep gemist heb en volgens mijn man moet ik dat apart betalen.

b.v. 08002667263 of +31202209379 of 6208074.  Eigenlijk neem ik alleen nrs op die opgeslagen zijn, maar dat lukt niet altijd. In deze tijd word ik ook gebeld door de Isala uit Zwolle en door huisartsen en andere hulpverleners door de ziekte van mijn man en heb alle aandacht nodig, want er komen ook steeds meer fishing mails in mijn inbox en dat ik opgelicht ben was ook omdat ik niet nauwkeurig genoeg naar die site keek die dus nep was.  Ik kom ogen en oren tekort snap je?


Hoi, wat lastig allemaal. Hier wat tips & tricks om jezelf te beschermen als je telefoon krijgt. En ook nog wat tips m.b.t. valse e-mails.

Ga nooit in op verkooptelefoontjes en ga ook niet beleeft doen. Verbreek gewoon direct de verbinding!

Een nummer wat met 0800 begint is gratis, dus dat kan je i.i.g. kosteloos terugbellen. Blijkt dat dan toch verkoop ofzo te zijn kan je alsnog verbreken.

Sla álle nummers op met namen waardoor je gebeld wordt (behalve dan die nrs van “calling from microsoft"), dus niet alleen de nummers opslaan die je zelf wel eens belt. Vertrouwde nummers zijn dan altijd met naam te zien.
Ikzelf heb ruim 160 nummers in mijn foon, maar bel daar hooguit 20 van. De rest is t.b.v. naamweergave.

Gevolg: zie je een tekst dan is het vertrouwd (door jou, want opgeslagen)
Zie je alleen een nummer dan kan het vertrouwd zijn, maar ben je bij opnemen een klein beetje op je hoede.
Zie je geen nummer: neem op als je bv een monteur of ander telefoontje van een bedrijf (bv kpn) verwacht; lekker laten overgaan en niet opnemen als je het bij voorbaat niet vertrouwt. Opnemen kost overigens nooit geld.

Mail: een onverwachte ‘rekening'? Check het afzenderadres!

Ook zijn rekeningnummers waarnaar betaalt moet worden vaak een aanwijzing. Bv een factuur van KPN met een rekening waarvan het IBAN begint met DE… Duh, een Duitse bankrekening heeft KPN natuurlijk niet.

Klik nóóit op links in dat soort mails. Zoals ‘klik hier om in uw kpn de aanpassing te doen’ of dat soort teksten. Ze azen dan op je inloggegevens.

Verder: wat telefoontjes en mails betreft… je mag het ALTIJD hier op ‘t forum navragen. Ik en de andere vrijwilligers zoeken het wel uit voor je.


Dag Peter, toch mis ik wat specifieke adviezen als je antwoordt met “lastig allemaal” Want dat weet ik ook wel. Je gaat niet in op de gegeven nrs. En de algemene adviezen ken ik wel . Daar ging het mij ook niet om. Maar goed. De criminelen zijn heel geraffineerd en dat zijn we eens.  Dank voor je reactie.


Je gaat niet in op de gegeven nrs.

Als het je gaat om de terugbelkosten…

Als je via een mobiel belt gaat een +3120 nummer (regio Amsterdam 020) gewoon geheel van je bundel. 0800 is gratis en gaat dus niet van de bundel en ook geen extra kosten.

Dat andere nummer is korter dan 10 cijfers dus die is niet volledig. Kan ik geen oordeel over geven.


Dank je wel. Daar kan ik wat mee. Fijne avond verder.


@Wilsophie Ik zie dat Peter je al veel tips heeft gegeven en daar kan ik mij ook bij aansluiten. Wat betreft de mails wil ik je ook nog even wijzen op deze pagina. Daar kun je voorbeelden vinden en tips en trucs 🙂 .


Hartelijk dank voor alle antwoorden. Fijne Paasdagen. 


Hartelijk dank voor alle antwoorden. Fijne Paasdagen. 

 

Dank je wel, ik heb een paar mooie dagen gehad 🙂 . Ik hoop dat jouw Paasweekend ook geslaagd was. Ik wens je een fijne dag verder!


Reageer