Skip to main content

Wij zijn dit jaar naar Turkije op vakantie geweest en hebben in Duitsland op het vliegveld alle roaming e.d. uit gezet en toch hebben extra kosten, hoe kan dit??

Admin: afgesplitst van originele topic

Hoi @Kadep, welkom hier. 

Ik kan mij voorstellen dat je baalt van de kosten. Je geeft aan dat je alles uit hebt gezet. Maar toch zijn er kosten. Vaak komt het dan doordat apps nog door blijven lopen. Die blijven op de achtergrond nog draaien. Als je Roaming uit zet en mobiele data is het het beste om het toestel ook opnieuw op te starten. Dan worden namelijk alle data sessies afgesloten. 


Hoi @Kadep, welkom hier. 

Ik kan mij voorstellen dat je baalt van de kosten. Je geeft aan dat je alles uit hebt gezet. Maar toch zijn er kosten. Vaak komt het dan doordat apps nog door blijven lopen. Die blijven op de achtergrond nog draaien. Als je Roaming uit zet en mobiele data is het het beste om het toestel ook opnieuw op te starten. Dan worden namelijk alle data sessies afgesloten. 

Hier heb ik nog nooit van gehoord en het zou mijns inziens ook betekenen dat we veel, heel veel, vaker dergelijke meldingen zouden krijgen immers er gaan jaarlijks vele duizenden abonnees buiten de EU op vakantie. Het zou ook van de zotte zijn als dit de werkelijke oorzaak zou zijn. Als je dataroaming uit zet dan kan en mag er bij roaming netwerken geen bitje meer via de mobiele data verbinding lopen.

Ik zet dan ook grote, hele grote, vraagtekens bij dit antwoord.


Ik vind het vreemd dat app's kunnen doorwerken als Roaming uit staat, via welk netwerk loopt dit dan?

De enige manier waarop ik contact had met de buitenwereld was via de wifi van het hotel, had ik geen wifi werkt ook niks. Dus de extra kosten kan ik niet verklaren en wens deze uiteraard ook niet te betalen.

Dit gold voor alle 4 de smartphones (op alle 4 zijn ook extra kosten gemaakt)


Tweakers heeft er een interessant artikel over Roaming uit en toch kosten - Achtergrond - Tweakers


Daar staat mijn verhaal ook in benoemd. En het is mij eens verteld. Kan natuurlijk wel zijn dat toestellen van verschillende fabrikanten er anders mee omgaan, maar dat weet ik niet. 

 

 


Daar staat mijn verhaal ook in benoemd. En het is mij eens verteld. Kan natuurlijk wel zijn dat toestellen van verschillende fabrikanten er anders mee omgaan, maar dat weet ik niet. 

Toch moet dat dan eigenlijk wel specifiek een KPN issue zijn immers ik heb van T-Mobile nog nooit kosten voor roaming in rekening gebracht gekregen terwijl ik honderden keren buiten de EU geweest ben en daarbij echt niet mijn apps afgesloten heb.

 

Zo heb ik een paar jaar terug ook eens een topic gehad (is nu gearchiveerd) waarbij wij in Zuid-Afrika op vakantie waren en mijn zoon met een KPN abonnement roaming kosten had voor data terwijl ik met mijn T-Mobile abonnement geen roaming kosten had.

Frappant detail: We hadden destijds exact dezelfde telefoon (OnePlus 5T), beide hadden we (uiteraard) data roaming uit staan en daarbij hebben we samen gereisd waardoor de telefoons nooit verder dan een paar honderd meter van elkaar verwijderd zijn geweest.

Vertel het maar, waarom wel kosten bij KPN en niet bij T-Mobile.

Overigens waren die kosten voor een flink aantal data sessies waarbij telkens 1 of 2 kB verbruikt werd. Typisch dus dat controleren van 4G masten en dat is du iets wat je als provider niet in rekening hoort te brengen.