Skip to main content

Ik ben momenteel in Griekenland ( KoS). Ik ben ook niet op zee of met het vliegtuig. Ik ben gewoon op het KOS.
Ik Kreeg gisteren ineens een melding over het internet verbuik buiten de EU??? Omdat jullie denken dat ik in Turkij ben….. Hoe dan?? ik ben op KOS Griekenland. Nu wordt ineens 60,50 euro in rekening gebracht als buiten de EU-bundel. Wat een onzin 🤬.

KPN graag nakijken!!! Wat een onzin factuur!!!

Ter aanvulling. Zoals u ziet ben ik in Griekenland op KOS en niet in Turkij. KPN- Graag de onzin factuur nakijken!

 


Ik ben bang dat jouw telefoon de sterkste provider heeft gepakt en dat is  een Turkse. En Turkije hoort niet bij de EU. Het beste kun je de instellingen op handmatig zetten anders worden de kosten nog hoger.

Vul anders alvast jouw forumprofiel in voor de KPN moderators. 


Hallo @Ttp56 , dat is een vervelende verrassing zo op je vakantie.

Dit komt vaker voor op de Griekse eilanden voor de Turkse kust.
Daar heeft jouw telefoon kans gezien om verbinding te maken met een Turkse zendmast. Radiosignalen trekken zich niets aan van grenzen en het sterkste signaal ‘wint’. De Turkse provider heeft dit geregistreerde verbruik geclaimd bij KPN, dus zal KPN dit niet kunnen kwijtschelden.

De kosten kunnen nu niet verder oplopen, jouw internet gebruik buiten de EU is afgesloten.

Zet jouw telefoon handmatig vast op de Griekse provider, dan kan je veilig verder internetten.


Hoi @Ttp56, welkom bij ons op het forum. Kos ligt dicht bij het Turkse vaste land, als het Turkse netwerk daar sterker is verbindt jouw toestel daar automatisch mee. Je krijgt zo'n sms'je als notificatie dat je daarmee verbonden bent, zodat je weet waar je aan toe bent. Je kunt dan handmatig een Grieks netwerk kiezen, zodat je daar weer mee verbonden bent zoals Anneke-Anna en Ruud ook al noemen. Daar kunnen we niets aan veranderen. De 60.50 die je ziet is een vastgesteld maximum voor internetgebruik buiten de EU, meer dan dat zal het niet worden tenzij je daar zelf toestemming voor geeft.

 

Zie ook dit topic met meer informatie over mobiel internet in het buitenland: KPN Mobiel in het buitenland: kosten, bereik en internet.


De bovenstaande uitleg is wel duidelijk, echter ben ik niet mee-eens.

als voorbeeld:

Voorheen (voor de tijd dat we kunnen roamen en bellen binnen de EU met dezelfde bundel, dus voor de EU afspraken over de telecom binnen de EU)wordt roaming automatisch uitgezet als je de NL grens passeert naar Duitsland en Belgie…….!…!…( sterker nog soms net voor de grens..omdat je telefoon toen in die tijd soms ook de Belgische of Duitse masten pakt)

Dus had ik ook verwacht dat dit nu moet kunnen om de roaming buiten de Eu ook automatisch te blocken/uitgezet.

Dus naar mijn mening is het wel leuk en aardig allemaal dat je de max €60,50 aan kosten kunt maken als je buiten de EU aan het roamen bent. Maar dit vraag ik niet. Ik vraag dat mijn bundel automatisch roaming blockt als mijn telefoon de verbinding oppikt van een mast buiten de EU, welke in dit geval een Turkse mast is die vlakbij KOS bevindt en sterker dekking heeft dan de Griekse mast.


Sorry en daarom ik ben niet mee-eens met de kosten….

1-Ik kreeg als eerst een sms dat ik €60,50 moet betalen en pas daarna kreeg ik een sms dat mijn telefoon aan het roamen is met een turkse provider…

2- ik betaal de kosten, maar ik vind het nog steeds volkomen onterecht, je bent in het buitenland en je kan daarom niet weten wanneer je telefoon verbinding maakt met een mast buiten de EU.

 2-In NL hebben providers, KPn, Vodafone, T mobile, tele2 etc etc… In Belgie bijvoorbeeld Proximus etc etc etc

het is onmogelijk om te weten omdat de providers ook diverse namen hebben, wat zijn de namen van Turkse telecom providers en wat zijn de namen van de Griekse telecom providers? Sorry maar dit weet ik niet uit mijn hoofd……en zo kan ik ook niet zomaar voorkomen of om eerst handmatig de roaming uit te zetten op mijn telefoon!!!

 


Ik heb het eerder gezegd, maar het zou mijns inziens zeer gewenst zijn als je roaming binnen de EU niet meer aan zou hoeven zetten zodat deze problematiek voorkomen kan worden.

Elk jaar zijn er tientallen vakantiegangers die tegen dit fenomeen aanlopen en dat is dan met name op de Griekse eilanden onder de Turkse en Albanese kust. 

Wanneer slaan de Europese providers de handen eens in elkaar en gaan ze dit regelen.


Ik ben het helemaal eens met wjb. In deze tijd van steeds verdergaande digitalisering slaagt KPN (en ook andere providers) er niet in om dit probleem op te lossen. En de providers in Turkije lachen zich rot. Regel dit voor eens en altijd. Met een abonnement voor Nederland en de EU moet ik alleen verbinding kunnen maken met de zendmasten in Nederland en de EU. En als ik buiten de EU ben kan ik een aparte bundel kopen om daar te kunnen internetten. 


Helemaal mee eens wjb, haber62 en alle slachtoffers van deze vorm van internationale uitbuiting.

Mij is dat op Kos ook overkomen.

De meeste providers zeggen, natuurlijk uit ervaring:

“Wij vermelden/adviseren de consument het roaming uit te zetten, handmatig de provider te kiezen, etc.”

en hoeven blijkbaar niets meer te doen want de verantwoording ligt dan bij de consument.

Ook al is het geen opzet en zit je gewoon in de EU, dikke pech.

Ala de waarschuwing: Pas op! Zakkenrollers.

Ik was dus op Kos in een deel waar ik gewoon, zoals het hoort, een Griekse provider had. Op visite, een kwartiertje rijden van waar ik zat, zag ik na een tijdje bij toeval een berichtje dat ik 80% van mijn bundel verbruikt had… Huh? O zei de gastheer heb je wel je provider zoeken op handmatig gezet. Nee dus, gauw ff doen.

Dus handmatig een Griekse provider gekozen. Wat later een sms “u heeft 100% van ….”

Enfin de KPN klantenservice (btw Heb het met ze te doen hoor, al die klagers over hetzelfde probleem) kan er natuurlijk niets meer aan doen want de Turkse provider brengt dat in rekening.

Maar waarom een bundel van 20mb voor €60,00 en niet een bundel voor bv hooguit een €1,-

of die eerst geblokkeerd is en pas bij handmatig aanzetten actief wordt. (of zoiets wat Ttp56 ook al vermeldde) ?!

 

Hopelijk krijgen de landen buiten de EU niet nog sterkere masten anders zijn we zelfs hier in NL niet "veilig”.