Skip to main content

Beste heer/mevrouw,

 

In 2015 heb ik, samen met mijn ouders, het twee jarige-abonnement ‘KPN 2015 Zorgeloos Standaard HS2’ afgesloten. Mijn maandelijkse abonnementskosten zijn €56,52. Hiervan wordt maandelijks €5,23 afgetrokken (dit was de aanbieding die onderdeel vormde van het abonnement toentertijd, omschreven als ‘korting zolang je abonnement loopt’ op de factuur) en €5,- (korting vanwege het feit dat we met het hele gezin een abonnement bij KPN hebben, omschreven als ‘KPN Compleet - 5 Euro Mobiel Korting’ op de factuur). Mijn ouders hebben altijd mijn facturen betaald. Maandelijks betalen mijn ouders aldus €46,29 voor mijn abonnement en toestel. Het toestel dat ik bij het afsluiten van mijn abonnement gekregen heb, is een iPhone SE 16 GB. In de maandelijkse abonnementskosten van €56,52 zit de kostprijs van dit toestel verweven: bij afloop van het twee jarige-abonnement zou de kostprijs van het toestel zijn afgelost/terugbetaald. In 2015 werden de toestelkosten echter nog niet apart vermeld in de abonnementskosten, waardoor wij niet weten hoeveel € van die €56,52 betrekking heeft op het aflossen van de toestelkosten.

 

Nu is het zo dat ik per 17 maart 2019 mijn abonnement mocht verlengen. Dit heb ik niet gedaan omdat ik nog steeds tevreden was met mijn iPhone SE. Mijn ouders en ik zijn er allebei vanuit gegaan dat mijn abonnement automatisch omgezet werd in een Sim Only-abonnnement, aangezien de toestelkosten na twee jaar terugbetaald waren. Dit is echter niet gebeurd, waardoor mijn ouders tot op heden nog steeds €46,29 per maand voor mijn toestel+abonnement betalen. Nu is het zo dat wij met het hele gezin (moeder + vijf kinderen) een abonnement hebben bij KPN en mijn ouders dus niet precies van iedereen bijhouden wanneer hij/zij zijn/haar abonnement mocht verlengen. Het is hen met andere woorden compleet ontgaan dat zij inmiddels al bijna een jaar lang voor mijn abonnement te veel betalen, aangezien mijn toestel al sinds 17 maart 2019 is afgelost/terugbetaald.

 

Ik ben inmiddels in de KPN winkel op de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam geweest om bovenstaande situatie uit te leggen, maar helaas konden zij mij niet verder helpen. Ook heb ik bovenstaande situatie uitgelegd aan iemand van de Klantenservice, maar die vertelde mij dat ‘ik geen poot heb om op te staan’. Ook mijn moeder heeft contact opgenomen met de Klantenservice en die vertelde haar dat er een formulier bestaat waarmee je je te veel betaalde toestelkosten terug kan vorderen. Na lang zoeken op de KPN website heb ik een dergelijk formulier echter niet kunnen vinden. 

 

Inmiddels ben ik er klaar mee om zo van het kastje naar de muur gestuurd te worden, en hoop ik dan ook zeer dat u mij kunt helpen. Mijn verzoek is simpel: ik wil graag dat mijn ouders de teveel betaalde toestelkosten terug krijgen, of anders dat het bedrag aan teveel betaalde toestelkosten verrekend wordt bij de aanschaf van een nieuwe telefoon (+abonnement) bij KPN.

 

Aangezien wij met het gezin al jarenlang trouwe klant zijn bij KPN, hoop ik dat u met ons mee kunt denken en deze situatie op kunt lossen. Hopelijk neemt u snel contact met mij op, aangezien mijn ouders en ik inmiddels dus al meerdere malen heb geprobeerd dit probleem op te lossen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Madeline

Hallo @Madeline Snethlage 

Voor het terugvragen van doorbetaalde toestelkosten heb je de hulp van en moderator nodig. Vul dan wel jouw volledige forumprofiel. 

Je kunt wel alvast rente terugvragen. Daar is dit formuleer voor: 

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/toestelkosten.htm

 

 


Dank! Weet u toevallig ook hoe ik met een moderator in contact kom?


Een moderator komt hier vanzelf langs. Even geduld nog, het is druk op het forum. 

 


Het gedoe is dat heb ik zelf ondervonden dat bij bepaalde abonnementen uit 2015 KPN destijds de toestel kosten niet kon (of niet wilde) loskoppelen. Ik kreeg destijds het antwoord dat de loskoppeling niet mogelijk was. Kortom succes hopelijk is dit nu verbeterd.

Wat mij verbaasd is de datum 17 maart 2019 dit abonnement zou sinds 2017 al verlengbaar moeten zijn.

 


Beste @Madeline Snethlage, welkom! Goed dat je je hier meldt. Heel jammer om te lezen dat je telefonisch niet geholpen bent. Mijn collega's hadden dit ook voor je kunnen regelen. Wil je inderdaad je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer, klantnummer en het 06-nummer waar het om gaat? Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan zorg ik er voor dat het bij de juiste collega's terecht komt. 


@Marcia_ Dank voor uw reactie. Als het goed is, zijn mijn gegevens nu te zien in mijn forumprofiel. Ik vroeg me af of uw collega ook direct voor mijn zusjes kan uitzoeken hoeveel zij aan teveel betaalde toestelkosten terug kunnen krijgen? Mijn telefoonnummer staat onder ‘Over mij’ en de nummers van mijn zusjes onder ‘Persoonlijke opmerkingen’. Zou u kunnen bevestigen dat u nu over de juiste gegevens van mij beschikt? En hoe gaat de procedure nu verder? Veel dank alvast!


Voor jou heb ik een formulier ingevuld en er wordt binnen vijf werkdagen contact met je opgenomen hierover. Voor je zusjes: klopt het dat deze op naam van je vader staan? Dan moeten we contact met hem opnemen hiervoor. Is zijn 06-nummer degene die eindigt op -210? Dan vul ik voor hen ook een formulier in om contact op te nemen. 


@Marcia_ Veel dank! Hopelijk hoor ik snel wat van uw collega’s! Het klopt inderdaad dat de abonnementen van mijn zusjes op de naam van mijn vader staan. Vanwege zijn werk, zit mijn vader bij Vodafone en eindigt zijn nummer dus niet op -210 (zijn telefoonnummer vormt dus geen onderdeel van de familiekorting en staat denk ik überhaupt niet in jullie systeem). Aangezien mijn vader overdag werkt en dus niet goed bereikbaar is, vroeg ik me af of mijn zusjes zelf contact met KPN kunnen opnemen hierover? Op dezelfde manier als ik heb gedaan? Beiden zijn zij inmiddels 18+! 


Sorry voor de late reactie, ik was een paar dagen vrij! Ze kunnen dan het beste eerst een contractovernameformulier invullen. Dat is gratis en dan wordt binnen enkele weken verwerkt. Daarna kunnen ze zelf alles (waaronder dit) regelen. Omdat zij nu niet de contractant zijn, mogen we daarover op dit moment niets bespreken met ze. Als de nummers op hun eigen naam staan, kan jij alsnog hier even laten weten dat ik de formulieren ook voor hen in moet vullen. Dan maak ik dat t.z.t. voor hen in orde. 


@Marcia_ Dank! Ik heb nog niets vernomen van uw collega’s; hopelijk hoor ik snel van hen! 


In de regel binnen 5 werkdagen, dus begin volgende week moet je sowieso iets horen. Trek vooral bij me aan de bel als dit niet zo is.


@Marcia_ Helaas heb ik nog niks vernomen van uw collega’s… Zou u dit zsm op kunnen pakken?


Ik zie wel dat ze ermee bezig gaan: het formulier is al wel opgepakt. Zou je het deze week nog even af willen wachten? Anders ga ik er opnieuw achteraan voor je. 


@Marcia_ Prima, dan wacht ik het even af! Zou het wel op prijs stellen als ik weet waar ik aan toe ben voordat de volgende factuur komt op 10 maart! Heb nog niks gehoord!


@Marcia_ Mijn geduld raakt inmiddels wel op; ik heb nog steeds niks vernomen van uw collega’s.


@Marcia_ De vijf werkdagen waar u het 12 dagen geleden over had, zijn inmiddels ruim verstreken.


Beste Madeline, heel erg vervelend dit! Ik zie dat mijn collega's de 27e de eerste poging hebben gedaan om telefonisch contact op te nemen. Daarnaast zou er een mail verstuurd zijn. Heb je deze niet gekregen? Wil je de spambox van je e-mail ook eens checken voor de zekerheid?


@Marcia_ De 27e ben ik niet gebeld door een onbekend of anoniem nummer. Bovendien heb ik geen mail ontvangen in mijn inbox, noch in mijn ongewenste berichten. Wellicht hebben uw collega’s het nummer van mijn zusje, dat eindigt op dezelfde cijfers, geprobeerd te bellen? Hoe het ook zij, naar mijn idee is dit onacceptabel. 

De 27e heb ik op dit forum een privé bericht ontvangen van KPN Webcare waarin werd gevraagd of ik tevreden was met het antwoord op de vraag die ik hierboven heb gesteld. Aangezien het probleem nog niet is opgelost en ik precies nog niks ben opgeschoten, was mijn antwoord hierop nee. 

Ik verzoek u vriendelijk doch dringend om zsm mijn vraag te beantwoorden. Het lijkt mij absoluut niet moeilijk om mijn teveel betaalde toestelkosten te berekenen. Stap 1: hoeveel € van de maandelijkse €56,52 had betrekking op het afbetalen van toestelkosten? Het lijkt mij dat de Technische Dienst van KPN informatie heeft bijgehouden over de afgesloten abonnementen en welk bedrag van het maandbedrag betrekking had op de toestelkosten. Nog geen minuut uitzoekwerk toch?! Stap 2: ik mocht mijn abonnement per 17 maart 2019 verlengen. 17 maart 2019 tot nu is bijna precies 12 maanden geleden. Stap 3: 12 keer het bedrag aan toestelkosten dat onterecht is doorbetaald en ik heb mijn antwoord. 

Ik verwacht vandaag nog reactie.

 

 


Ik heb van mijn collega die dit in beheer heeft, begrepen dat het formulier dat ik voor je heb ingevuld, vanmiddag opnieuw in behandeling genomen wordt. Het is mij niet duidelijk wat er de 27e is gebeurd, daar ik alleen een notitie zie dat er gebeld en gemaild is. Mijn excuses voor deze verwarring! Ik heb een notitie achtergelaten, waarin ik aangegeven heb dat je niet blij bent met de gang van zaken en aangegeven dat er zo snel mogelijk contact met je moet worden opgenomen. Ik ga er dan ook vanuit dat dit vanmiddag gebeurt. 


@Marcia_ Dank u wel voor alle moeite! Heb vandaag iemand van de technische dienst gesproken en weet nu eindelijk waar ik aan toe ben, heel fijn! 🙂 Het ging uiteindelijk om €16,95 in de maand aan toestelkosten, dus dat tikte aan! Wel had ik nog twee vragen;

  1. Zou de technische dienst ook in een aantekening bij het profiel van mijn zusje (nummer eindigend op -0977) kunnen zetten hoeveel zij aan toestelkosten terug krijgt?  Zij vult vanavond nog het contractovernameformulier in.
  2. Vandaag was ik in de KPN winkel om een abonnement met een iPhone XS af te sluiten, maar deze kunnen alleen nog online worden besteld. Morgen ga ik echter op vakantie, dus zal ik pas volgende week toekomen aan het regelen van een nieuwe telefoon + abonnement. De facturen worden op de 10e iedere maand afgeschreven, waardoor mijn ouders naar mijn idee 12 keer €16,95 = €203,40 hebben betaald. Kunt u dit bevestigen en een aantekening daarvan maken in mijn profiel? Zou het fijn vinden als in mijn profiel zwart op wit staat hoeveel ik precies teveel heb betaald. Nu staat er volgens mij in mijn profiel ‘zo’n €190’. 

Alvast bedankt!


Fijn om dit te lezen! Ik zie inderdaad deze melding staan. De collega met wie je hebt gesproken, althans de afdeling waar hij werkt, maakt deze berekening. Die zal dus niet anders uit gaan vallen dan dat ‘ie nu gemaakt is. Het gaat er bij ons echt even om op welke datum er precies verlengd wordt. Des te later je verlengt, des te meer geld je natuurlijk terugkrijgt. 

 

Als je zusje, of jij, even aan ons laat weten wanneer haar abonnement op haar naam staat, dan ga ik voor haar ook een formulier invullen.