Skip to main content

KPN lijkt roamingproblemen in Duitse grensgebieden te hebben opgelost

• February 11, 2026
  • 7 reacties
  • 124 keer bekeken

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Met regelmaat (vooral tijdens de zomerperiode) worden er topics geplaatst geplaatst, waarin degene géén of slechte overschakeling heeft tussen KPN (in Nederland) en één van de Duitse mobiele netwerken (Telekom DE, O2 DE of Vodafone DE).
Hierop heeft KPN actie op ondernomen, om dit probleem te verhelpen.

Een woordvoerder van KPN bevestigt dat het bedrijf 'enkele interne wijzigingen heeft doorgevoerd in het netwerk'.

Hiermee zou dus het probleem zijn op gelost of heeft doen verminderen.
Dus laat even weten in deze topic, als je naar Duitsland bent geweest, of je inderdaad nu sneller overschakelt naar één van de Duitse mobiele netwerken.

Het gehele nieuwsartikel kun je lezen, door op de volgende link te klikken:

KPN lijkt de roamingproblemen in Duitse grensgebieden te hebben opgelost. (Bron.: Tweakers)

7 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hey ​@Michel.uit.Arnhem. Erg interessant en dat zijn mooie verbeteringen die gerealiseerd zijn voor reizigers of grensregiobewoners. Top dat je het hier komt delen! 

Ook ben ik benieuwd of abonnees zelf ook een verandering merken bij het verbinden na het oversteken van de grens. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Helemaal met je eens ​@Arjan van KPN 
Hopelijk merken de mede klanten die regelmatig naar Duitsland reizen of in de grensregio wonen nu een significante verbetering, dat zou natuurlijk heel mooi zijn.

Nu zou KPN het ook bij de grensregio met België kunnen verbeteren, want daar komen ook met regelmaat problemen op de community.

Weet je toeval of KPN de grensregio met België ook gaat verbeteren qua verbindingen??

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 12, 2026

Ook ben ik benieuwd of abonnees zelf ook een verandering merken bij het verbinden na het oversteken van de grens. 

Ik moet volgend weekend twee dagen naar München, ik zal het laten weten!

• Slimmerik
  • February 16, 2026

KPN heeft de problemen rondom roaming zeker niet opgelost hoor. Het duurde van het weekend wederom ruim 15/20 minuten voordat ik weer verbinding had. Op de terugweg heb je wel gewoon tot aan de grens een prima werkende verbinding. Bijzonder hoor. 3 toestellen (waaronder 1 Tesla).

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@rsnhakan 

Goed dat je dit even meld.
Ondanks dat het niet bekend is gemaakt, wat er precies is veranderd aan het mobiele netwerk in de grensstreek met Duitsland, zou het probleem opgelost moeten zijn.

Wel is het van belang dat er vlak na de grensovergang een zendmast staat van een Duitse mobiele provider, zodat je smartphone daar direct verbinding mee kan maken.
Staat de zendmast verder Duitsland in, dan kan het langer duren voordat je smartphone de overschakeling maakt naar een Duits mobiel netwerk.
Je zou dit kunnen bespoedigen door dit handmatig te doen in het menu van je smartphone, bij mobiel netwerk of netwerkinstellingen.

Vaak behoudt je de eerste kilometers over de grens met Duitsland het signaal van KPN, alvorens er wordt overgeschakeld naar een Duits netwerk.
Maar ruim 20 minuten is inderdaad wel erg lang.

Welke mobiele telefoons gebruik je (los van de Tesla)?
Gebruik je een fysieke simkaart of de eSIM?
Waar ging je de grens over naar Duitsland?

• Slimmerik
  • February 16, 2026

@Michel.uit.Arnhem ik kom regelmatig in Duitsland. Vaak ga ik bij De Lutte of Gronau de grens over. Ik heb altijd problemen bij Gronau, bij De Lutte eigenlijk niet. Het duurt al jaren een eeuwigheid voordat je een werkende verbinding hebt. Ik gebruik een eSIM. Maar ook met de normale SIM had ik dezelfde issues.

Zoals ik al zei, op de terugweg heb ik tot over de grens vanuit DLD naar NL nog een prima verbinding (ook via Gronau uiteraard). Terwijl vanuit NL naar DLD het minimaal 15 minuten duurt voordat je een stabiele verbinding hebt. Vaak connect die heel even en valt daarna weer weg.

Mijn Tesla maakt ook gebruik van het netwerk van KPN, maar dat was je vast en zeker al bekend :)

Via Arnhem de grens over levert vaak ook geen problemen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@rsnhakan 

Rij je op een snelweg de Duitse grens over, dan staat er vaak al een Duitse zendmast nadat je de grens bent overgegaan.

Het is daarom ook logisch als je via de A1 (bij De Lutte) en de A12 (vlakbij zevenaar) de Duitse grens over gaat, aangezien ook de Duitse providers een goed bereik willen hebben op de Duitse snelwegen.
Vandaar dat er vrij kort nadat je de grens bent overgegaan, al een Duitse zendmast staat en je zodoende een snelle overschakeling hebt naar een Duitse provider op 4G of 5G..

De A1 gaat over op de Duitse snelweg 30, en de A12 gaat over op de Duitse snelweg 3.

Bij de grensovergang naar Gronau staat de eerste Duitse zendmast verder Duitsland in, waarschijnlijk pas bij Gronau zelf, waardoor de overschakeling langer kan duren.
Maar gezien deze grensovergang vlakbij Enschede ligt, zou je ook nog ontvangst moeten hebben van het KPN netwerk zelf, de eerste paar kilometers Duitsland in.
Dit hangt uiteraard wel af, waar de KPN zendmast staat en welke richting deze uitzend.

Maar snelwegen zijn voor providers belangrijk, daar willen ze een zo goed mogelijke dekking hebben op zowel 4G als het 5G, en dat klopt dus ook met jouw bevindingen en praktijk ervaringen.