Skip to main content
Vraag

KPN sim only onbeperkte data; hotspot werkt niet

  • 3 September 2024
  • 13 reacties
  • 72 keer bekeken

Ik heb sinds een tijdje een KPN thuisabonnement en een KPN mobielabonnement met onbeperkte data. Verder heb ik een tethering router, die ik met de telefoon als hotspot kan verbinden, voor als ik op vakantie ben in Nederland. 
Als ik m’n iPad rechtstreeks met de telefoon verbind, werkt de hotspot vaak niet. 
Als ik met de tethering router verbind, werkt het soms en soms niet. Ik kan inloggen op de router, zodat ik kan zien wat er gebeurt. De verbinding komt tot stand, alleen de poort voor internet is geblokkeerd. (Poort 80 en/of 443??). Data komt er wel door via de app van Facebook en als ik Netflix opstart. Jammer dat ik zo niet optimaal gebruik kan maken van m’n onbeperkte data. 

Is er iemand van KPN die hier iets over kan zeggen?

 

Hallo @TheoApeldoorn , ik denk dat je de oorzaak moet zoeken in de beveiliging van de hotspot op je telefoon. Als poort 80/443 niet zoud werken, zou je sowieso geen websites kunnen bezoeken met je telefoon.

Aangezien het vanuit de hotspot niet lukt, is de oorzaak eerder te vinden bij die hotspot. KPN stelt dat niet voor je in (en blokkeert dus ook niets).


Bedankt voor je reactie. Ik denk toch dat het wat gecompliceerder ligt. Als ik de vpn lijn op m’n telefoon open zet, zie ik dat de hotspot niet via vpn gaat, en de telefoon wel. Verder is het zo dat hij het op bepaalde momenten wel doet. Dus aan de instellingen van mijn telefoon kan het niet liggen. 


Dat van die VPN kan wel kloppen: de hostpot deelt het mobiele signaal als wifi, niet je netwerk vanaf de telefoon. Een VPN kan je dus niet over een hotspot op hetzelfde apparaat sturen en ook andersom kan je niet je hotspot over de VPN op dezelfde mobiel laten lopen.

Als je het hebt over “bepaalde momenten” dan zal je moeten nagaan wat er verandert. Er zijn altijd randvoorwaarden die bepalen waarom iets het wel doet en waarom niet.


Hoi Arjan, 

Je klinkt alsof je er verstand van hebt. Ik besef ook dat “bepaalde momenten” lastig is. Daarom zou ik graag van iemand van KPN die er verstand van heeft willen horen hoe het zit.
Ik heb alles al nagelopen en kan niet anders concluderen dan dat KPN op “bepaalde momenten” de data van internet blokkeert. Overige data gaat er wel doorheen. Als ik er een andere telefoon aan hang doet hij het wel. (Ook als ik andere simkaart in dezelfde telefoon doe)


Hoi @TheoApeldoorn kan het zijn dat je je limiet hebt bereikt en dat je eerst wat extra data erbij moet regelen? Onbeperkt is niet echt 100% onbeperkt: na een aantal GB (geen idee hoeveel exact) moet je de extra GBs waar je recht op hebt erbij vragen.


Hallo Arjan, bedankt voor het meedenken. Jij wijst in ieder geval niet naar KPN, terwijl daar (zeer waarschijnlijk) wel de oplossing ligt. De maximale data per dag monitor ik uiteraard. Kom maximaal op 10GB per dag(TV kijken )en 75GB per maand. 


Hoi @TheoApeldoorn ik werk niet bij KPN en weet dus ook niet of zij monitoren welk verkeer er over de lijn gaat en daarom misschien blokkeren. Maar het lijkt me stug dat één abonnement daar last van heeft en ook alleen achter een hotspot. Vandaar dat ik denk dat KPN er verder weinig mee te maken heeft.


Nou…. Als ik het zo lees hebben er meer mensen met onbeperkte data last van dat de hotspot niet goed werkt…………


Goedemorgen @TheoApeldoorn, bedankt voor je bericht en welkom hier op onze Community!

Zelf heb ik ook een Unlimited abonnement maar wat je hier beschrijft, herken ik niet. Nu geef je aan dat wanneer je je iPad rechtstreeks verbindt met je telefoon, de hotspot vaak niet werkt. Wat gebeurt er op dat moment precies, krijg je iets van een foutmelding te zien? En hoe vaak werkt het wel? Is dat ook nog locatie afhankelijk?


Hallo Jan, bedankt dat je er naar wilt kijken. Ik heb nu m’n iPad verbonden. De verbinding gaat prima. Alleen werkt internet niet. Dus als ik een browser opstart(diversen geprobeerd) gebeurt er niets. De app van Facebook doet het wel. 
Als ik m’n telefoon aan de router hang  en daar op inlog kan ik zien dat er geen(weinig 20bit/s) doorheen gaat via de browser. Als ik de app van Facebook of Netflix open gaat er ineens wel data doorheen. 
Ik zou het fijn vinden als internet het ook gewoon doet op m’n hotspot of tethering. 
Heb jij een idee hoe dat zit? 
Omdat hij het soms wel en soms niet doet ga ik er van uit dat het niet aan m’n instellingen ligt. 
Ik heb portalmmm.nl en advancedinternet bij apn al geprobeerd. 


Bedankt voor de terugkoppeling @TheoApeldoorn!

Om eerlijk te zijn, heb ik hier niet meteen een verklaring voor. Om zoveel mogelijk zaken uit te sluiten; kun jij je simkaart eens in een ander mobiel toestel testen om te kijken of de Hotspot dan wel werkt? Ik begrijp dat je er van uit gaat dat het niet aan je instellingen ligt, maar ik sluit de optie ook graag uit. Ik ga ondertussen navraag doen om te kijken of ik die manier kan achterhalen waarom dit bij jou niet werkt en kom hier bij je op terug. Let wel, dat zal pas in de loop van volgende week worden. 


Hallo Jan,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb de simkaart wel in een andere telefoon gedaan. Werkt niet. Als ik er een andere simkaart in doe werkt het meteen. 
Ik ben ook 2 weken in Griekenland geweest en de telefoon dagelijks aan de router gehad, zodat de kinderen wifi konden gebruiken. Dan zit ik op een Grieks netwerk. Heeft nooit geweigerd. 
Vandaar dat ik bij KPN uitkom. 

Ik hoop dat er een oplossing komt. Hiervoor had ik andere provider en ging het ook goed. 
groet Theo 


Hoi @TheoApeldoorn, bedankt voor het testen!

Ik sta ook echt even voor een raadsel dus wil kijken of ik een ticket aan kan maken voor onze technische dienst zodat zij dit verder kunnen onderzoeken. Zou jij daarom je forumprofiel in willen vullen en kun je een seintje geven zodra je dit hebt gedaan? Alvast dank :)


Reageer