Skip to main content
Beantwoord

KPN stelt klanten op de Noordzee vrij van extra roamingkosten ('Roam like at Home').

• October 29, 2025
  • 31 reacties
  • 607 keer bekeken

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Beste mede-klanten,

Vanaf volgende week (eerste week van november) valt ook de Noordzee onder de EU-regeling ‘Roam like at home’, en kun je dus ook op de Noordzee gebruik maken van je Nederlandse bundels.
Je hoeft dan geen aparte data-bundels meer af te nemen, en bellen en gebeld worden valt dan gewoon binnen je bel/sms bundel of onbeperkt bellen.

Op de Noordzee maak je gebruik van het 4G netwerk van Tampnet, al heeft KPN inmiddels ook enkele zendmasten op de Noordzee actief staan (aan windmolens), die ook 5G ondersteunen.

Dus ben je een keer op vakantie op één van de Waddeneilanden, en je smartphone schakelt automatisch een keer over op het Tampnet mobiele netwerk, dan maakt dat dus niet meer uit vanaf volgende week, alles valt dan binnen je KPN abonnement of prepaid.
Eigenlijk is het een mooie aanvulling voor op de waddeneilanden waar KPN bereik heeft, maar je wel een verbinding kunt krijgen via Tampnet.

Via onderstaande nieuws berichten lees je meer hierover:

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@Michel.uit.Arnhem. Wat leuk dat je dit nieuws hier deelt! Ik kan me voorstellen dat dit goed nieuws is voor iedereen die regelmatig op zee werkt of vaart, of gewoon graag de Waddeneilanden bezoekt. Geen zorgen meer over hoge kosten zodra je telefoon overschakelt op het Tampnet-netwerk, dat scheelt echt een hoop gedoe en onverwachte kosten.

Het klopt dat vanaf volgende week onze mobiele klanten op de Noordzee bellen, sms’en en internetten tegen dezelfde tarieven als op het vasteland. Net als in de rest van de EU gelden er dan geen aparte roamingkosten meer. En dat geldt niet alleen voor KPN, maar ook voor Simyo en Youfone. Dus ook andere aanbieders die gebruikmaken van het KPN-netwerk profiteren van deze nieuwe regeling. Een mooie stap vooruit om verbonden te blijven, ook midden op zee. 

Dank voor het delen van deze update, Michel! 

31 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 29, 2025

Positief nieuws, gaat een hoop minder topics brengen hier op het forum!

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Zeker goed nieuws ​@bnh !
Het zal het aantal tickets over extra kosten buiten de bundel op de Noordzee, doen afnemen.
En het mooie is, KPN begint er eerder mee dan Odido, terwijl Odido dit nieuws al veel eerder bekend maakte.

Goede zet van KPN!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 29, 2025

Noordzee is hier blij mee. 😎

Eindelijk goedkoop bellen aan boord. 

Leen59
Wijsgeer
  • October 29, 2025

Werkt dit ook op de boot naar Engeland?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Noordzee 

Wat een mooie oude foto van een zendschip op de Noordzee!
Prachtig, en het doet mij gelijk weer terug denken 💭 aan de radiozenders 📻die vanaf de Noordzee uitzonden, zoals Radio Noordzee en Radio Caroline.

Maar visvangers op de Noordzee kunnen nu vanaf volgende week, normaal contact houden met het vaste land via het Tampnet mobiele netwerk.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Leen59 

Jazeker, alleen is het dan wel belangrijk dat je bent aangemeld op het mobiele netwerk van Tampnet.
Cruise schepen kunnen namelijk ook gewoon via een satelliet hun verbinding hebben, en daar gelden nog gewoon de hoge kosten voor gebruik van een maritiem netwerk.

Dus let dus goed op, dat je (eventueel handmatig) je smartphone op het Tampnet laat aanmelden.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 29, 2025

Hoi ​@Michel.uit.Arnhem. Wat leuk dat je dit nieuws hier deelt! Ik kan me voorstellen dat dit goed nieuws is voor iedereen die regelmatig op zee werkt of vaart, of gewoon graag de Waddeneilanden bezoekt. Geen zorgen meer over hoge kosten zodra je telefoon overschakelt op het Tampnet-netwerk, dat scheelt echt een hoop gedoe en onverwachte kosten.

Het klopt dat vanaf volgende week onze mobiele klanten op de Noordzee bellen, sms’en en internetten tegen dezelfde tarieven als op het vasteland. Net als in de rest van de EU gelden er dan geen aparte roamingkosten meer. En dat geldt niet alleen voor KPN, maar ook voor Simyo en Youfone. Dus ook andere aanbieders die gebruikmaken van het KPN-netwerk profiteren van deze nieuwe regeling. Een mooie stap vooruit om verbonden te blijven, ook midden op zee. 

Dank voor het delen van deze update, Michel! 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Vikash van KPN 

Inderdaad heel goed 👍🏻👍🏻nieuws voor alle mede klanten van KPN, maar ook die van Simyo (waar mede community lid ​@JanD bij zit), en Youfone.

Ik hou actueel nieuws altijd goed in de gaten, zeker als het om KPN gaat uiteraard.
En kwam daardoor ook deze nieuwsberichten tegen op Tweakers en Nu.nl, en vanzelfsprekend wil ik dat nieuws 🗞graag delen met de andere mobiele klanten 🤳🏻van KPN.

Zeker voor mobiele klanten van KPN die op zee werken (boorplatform of windmolenpark), maar ook de vele Nederlandse vissersboten en andere plezier vaartuigen.
Daarnaast is het een mooie versterking voor de waddeneilanden, op plekken waar het signaal van het mobiele netwerk van KPN niet komt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 29, 2025

---

Inderdaad heel goed 👍🏻👍🏻nieuws voor alle mede klanten van KPN, maar ook die van Simyo (waar mede community lid ​@JanD bij zit), en Youfone.

---

Ook ik zag net dit nieuws op Tweakers voorbij komen. Omdat (ook) ik klant ben van Simyo, had ik net al het nieuws geplaatst op het forum van Simyo. Daarna op dit forum gezocht, en toen kwam ik dit topic tegen.

Goed nieuws idd.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 29, 2025

Hoi ​@Leen59 

Jazeker, alleen is het dan wel belangrijk dat je bent aangemeld op het mobiele netwerk van Tampnet.
Cruise schepen kunnen namelijk ook gewoon via een satelliet hun verbinding hebben, en daar gelden nog gewoon de hoge kosten voor gebruik van een maritiem netwerk.

Dus let dus goed op, dat je (eventueel handmatig) je smartphone op het Tampnet laat aanmelden.

Een sms bescherming aan naar 1266 zal de hoge kosten van het maritiem netwerk voorkomen.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • October 30, 2025

Goed gespot, ​@Michel.uit.Arnhem! Belangrijk en goed nieuws om te delen 👌🏾
Het nieuws staat uiteraard ook op onze eigen website: KPN stelt klanten op de Noordzee vrij van extra roamingkosten

Let op: dit geldt alleen als je toestel verbinding maakt met het netwerk van Tampnet.
Op sommige veerboten tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk maak je verbinding met satellietnetwerken, zoals Telenor Maritime. Die vallen niet onder de EU-bundel en kunnen dus nog wél extra kosten veroorzaken.

Een sms bescherming aan naar 1266 zal de hoge kosten van het maritiem netwerk voorkomen.

Bekijk het dekkingsgebied van Tampnet hier: tampnet.com/coverage-maps

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Shyrin van KPN 

Ja ik ben alert! en zag het nieuws voorbij komen op Tweakers en later ook op Nu.nl.
Ik dacht toen gelijk, hier ga ik een topic voor openen, aangezien het best wel belangrijk nieuws betreft voor de mede KPN klanten met een mobiel abonnement of prepaid.
Uiteraard is het ook goed nieuws!!

Inmiddels staat het nieuwsbericht ook op de nieuwspagina van KPN.

Het is wel van belang, dat je als KPN klant aangemeld bent op het Tampnet mobiele netwerk, als je op de Noordzee bent voor welk activiteit dan ook.
Zeker als je reist op een cruise boot, waar vaak ook gebruik wordt gemaakt van een satelliet verbinding, waarbij de buiten de buideltarieven schreeuwend duur zijn .

Hier de 4G dekkingskaart van Tampnet op de Noordzee:

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 31, 2025

Kortom : ga je met de veerboot over de Noordzee naar Engeland of Noorwegen, dan kom je altijd door een gebied waar geen Tampnet is. 

Die sms bescherming aan naar 1266 blijft altijd noodzakelijk en is aan iedere klant aan te raden. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Noordzee 

Volledig met je eens.
Het is in alle gevallen aan te raden om “bescherming aan” te sms’en naar 1266, om je te beschermen tegen hoge buiten de bundel kosten als je buiten het bereik van het Tampnet bent.
Al zal een deel van de witte vlekken, nog opgevangen worden door het signaal van zendmasten vanaf het vaste land, die richting de Noordzee zenden.

Maar beter je beschermen tegen eventuele hoge kosten, dan dat je te laat bent!!

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 31, 2025

/knip/​​​
Het is in alle gevallen aan te raden om “bescherming aan” te sms’en naar 1200, om je te beschermen....

Nee ​@Michel.uit.Arnhem , het is sms bescherming aan naar 1266

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Nee ​@Michel.uit.Arnhem , het is sms bescherming aan naar 1266

Hoi ​@RBxx 

Ik zag het, hartelijk dank voor je scherpe blik!
Ik heb het direct aangepast in mijn bericht zoals je kunt zien.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 4, 2025

Goedemiddag,

Ik werk op de Noordzee en ging kijken of nu tampnet in de bundel valt. Sms verstuurd en er word gewoon 0,30 cent in rekening gebracht als kosten vanuit buitenland. Dus het werkt nog steeds niet op de Noordzee. KPN medewerker kon het niet verklaren.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Joostcalla, maar mijn weten zou sms er ook onder moeten vallen. Ik ga dit voor je navragen. Zodra er meer info hierover bekend is, zullen we dat hier aan jou laten weten. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Zou je jouw 06-nummer in het community profiel willen vermelden? ​@Joostcalla Met het 06-nummer kan er gekeken worden wat er met de kosten voor de sms aan de hand is. 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 4, 2025

Is gedaan!

• November 4, 2025

Volgens mij valt alleen internetgebruik onder de “bescherming aan” optie, dus niet bellen of sms'en. 

JanD
Superuser
  • November 4, 2025

Volgens mij valt alleen internetgebruik onder de “bescherming aan” optie, dus niet bellen of sms'en. 

Precies.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

We laten het uitzoeken ​@Joostcalla

Volgens mij heeft het verder niet zoveel met "bescherming aan" te maken. Tampnet valt nu onder "roam-like-home" en onder de EU regulering vallen daar ook de be- en smsbundel onder.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Edu2020 

Dat klopt wat je schrijft.
Maar als je verbonden bent met het mobiele netwerk van Tampnet (zoals bij @Joostcalla), valt bellen, sms’en en internetten binnen je Nederlandse bundels. 
Dus als je via Tampnet een sms verstuurt, dan valt dat dus gewoon binnen je bundel en wordt dus niet apart in rekening gebracht op je KPN factuur.

Omdat Tampnet nu onder 'Roam like at Home' , zijn er dus geen buiten de bundel kosten die gelden voor landen buiten de EU.

Maar wat je schrijft klopt dus wel, als je buiten de EU bent of verbonden bent met een maritiem netwerk op een cruise schip of in het vliegtuig.
In dat geval wordt bellen en sms’en apart en buiten de bundel in rekening gebracht.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Vanuit Tampnet zelf is er op 29 oktober 2025 ook een officieel persbericht naar buiten gebracht:

Samenwerking tussen KPN en Tampnet maakt Roam Like Home op zee mogelijk voor Nederlandse mobiele gebruikers

Tampnet, de toonaangevende offshore connectiviteitsprovider, en KPN, de gevestigde en een belangrijke leverancier van telecommunicatie- en IT-diensten in Nederland, hebben hun langdurige samenwerking uitgebreid om vanaf 1 november 2025 "Roam Like Home"-functionaliteit te bieden aan offshore-werknemers en bezoekers in de Noordzee.

(Stavanger, 29 oktober 2025)

KPN was een van de eerste exploitanten die al in 2018 roaming op het offshore-netwerk van Tampnet lanceerde. De nieuwe overeenkomst stelt KPN in staat om mobiel verkeer in de Noordzee te behandelen binnen de EU Roam Like Home-zone. Als gevolg hiervan kunnen KPN-klanten - waaronder gebruikers van Simyo en Youfone - mobiele diensten op zee gebruiken op het netwerk van Tampnet alsof ze aan land zijn, zonder extra roamingkosten.

"Mobiele dekking is een basisverwachting. Met deze overeenkomst kunnen KPN-klanten die offshore werken met hetzelfde gemak en vertrouwen verbonden blijven met collega's en geliefden die ze onshore genieten", aldus Elie Hanna, CEO van Tampnet.

De overeenkomst heeft betrekking op het hoogwaardige LTE-netwerk van Tampnet op het Nederlandse continentaal plat en aangrenzende EU-wateren van 300.000 km2. Het zorgt ervoor dat offshore-werknemers, op platforms, schepen en windmolenparken, consistente toegang hebben tot mobiele diensten die zijn afgestemd op hun thuisnetwerkervaring.