Skip to main content
Vraag

Krijg geen IPv4 adres van TP-Link TL-MR6400 (4G router) met KPN datasim

• February 18, 2025
  • 32 reacties
  • 537 keer bekeken

AmigoRozendaal
Topper

Mijn vader heeft een 4G router op zijn boot welke prima werkte met een sim van Vodafone. Echter is hij omgegaan naar KPN. Zijn er ondertussen al weken mee bezig en uiteindelijk meerdere malen contact gehad met verschillende afdelingen van KPN, in de KPN winkel geweest, met ChatGPT aan de gang geweest, contact gehad met TP-link maar geen oplossing. Odido 0900 sim erin en het werkt wel. Echter heeft mijn vader meerdere abonnementen bij KPN en daardoor bundelvoordeel. Uiteindelijk werd ik vanmiddag naar dit forum doorgestuurd door KPN….!!

Maar goed, waar het uiteindelijk volgens mij op neer komt is dat ip geen IPv4 adres krijg op de router. Ik heb KPN gevraagd dit aan te zetten voor betreffende SIM, maar ze zeggen dat dit standaard aan staat.
Niet alle apparaten kunnen blijkbaar omgaan met IPv6, vandaar. Op mijn router krijg ik ook echt alleen een IPv6 adres en als ik de router instel op IPv4 (only) verbind hij niet met het KPN netwerk.

Maar nogmaals, KPN zegt dat IPv4 standaard aan staat…

Iemand hier ervaring mee? Of liever heeft iemand een oplossing? Al verschillende APN's geprobeerd als internet, advancedinternet, iets met mnmportal ofzo en nu m2m.kpn.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

32 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • February 18, 2025

Beste ​@AmigoRozendaal gebruik je wèl  een data sim met een 097-nummer???

Een 06 mobiel nummer mag bij een 4G-router niet gebruikt worden en kan de reden zijn dat het daarom niet werkt en/of geblokkeerd wordt door KPN i.v.m. sancties van de ACM

Zie link:

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Jazeker, 0970…..
Dus M2M.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • February 18, 2025

Beste ​@AmigoRozendaal als je een mobiel hebt die 2 simkaarten aan kan, stop die datasim dan eens in je mobiel en kijk dan eens of het werkt door de mobiel als mobiele hotspot te gebruiken via de data sim.

Eigenlijk een voordelig alternatief voor een speciale 4G-router.

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Heb de sim in een tablet gehad en toen had ik op die tablet internet. Alleen hotspot niet geprobeerd. Ik heb aan die oplossing ook niets omdat er in de boot apparatuur zit wat bedraad aangesloten wordt op de router en geen Wifi optie hebben.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • February 18, 2025

Als je het wel probeert weet je in ieder geval of het in de mobiel ook niet werkt of juist wel, dit om e.e.a. uit te sluiten ​@AmigoRozendaal 

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Oké, getest en dit werkt ook, Dus de sim van KPN in mijn tablet en dan via hotspot verbinden. Daarbij wifi van mijn tablet uit en mobiele gegevens op mijn telefoon uit. Kan alleen zo snel niet zien of dit via IPv4 of IPv6 gaat nu.

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Zie in de instellingen van mijn Tablet bij Info Tablet>IP-adres zowel een IPv4 als een IPv6 adres, 192.0.0.2

• February 18, 2025

Kun je in de TP-Link de APN instellen? 

Ben je daar al eens mee aan het testen geweest?

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Jazeker en zoals aangegeven al meerdere opties geprobeerd.
internet
advancedinternet
mnmportal (ofzo)
en nu m2m.kpn

Zeker 6 verschillende medewerkers aan de telefoon gehad van KPN én TPLink. 
De laatste stuurde me door naar dit forum.

Odido en Vodafone werkte (plug and play)

Als ik pdp-type op[ IPv4 zet werkt het niet, alleen IPv6

TPLink stuurt me naar KPN en KPN in eerste instantie naar TPLink en nu hierheen

Als ik een andere router moet kopen vind ik dat ook prima, alleen wil men bij KPN niet zeggen/ weet men bij KPN niet welke ik dan wel moet hebben.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 18, 2025

​@Marlon92  ​@AmigoRozendaal 

Wel apn internet gebruiken in plaats van orange en pdp-type op IPv4 zetten.😉

Ik heb ergens een TP-LINK mr6400 liggen zal hem eens opzoeken en IPv4 proberen. Volgens mij heeft dat voor mij gewerkt met apn internet. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 18, 2025

​@AmigoRozendaal 

Ik zie net je update dat je pdp-type IPv4 hebt geprobeerd. Kun je een keer de router uit en aanzetten met apn internet en pdp-type IPv4 ingesteld.

• February 18, 2025

Waarom hebben ze bij KPN het forum nu weer kapot gemaakt? Waar is de menubalk?

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Heb ondertussen opnieuw gestart en blijft op connecting staan. Als ik m op IPv6 zet gelijk verbinding, ook zonder opnieuw opstarten router.

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

PAP of CHAP werkt in het geval van IPv6 allebei overigens.

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Heb (met behulp van medewerkers KPN, TPLink en zelfs met behulp van ChatGPT) alles ondertussen geprobeerd, maar denk dat de samenwerking TPLink en KPN het probleem is? 

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Zoveel is er uiteindelijk ook niet in te stellen op de router….

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 18, 2025

​@AmigoRozendaal 

Ik heb het zojuist met mijn TP-LINK router mr6400, IPv4 en apn internet getest. Het werkt voormij. 

Foto's genomen van mijn computer scherm.

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Oke, dankje. Wat me opvalt is dat jouw pagina er heel anders uitziet. Is dit dezelfde router?

En zou je een screenshot van je APN instellingen kunnen sturen?

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 18, 2025

​@AmigoRozendaal 

Hier de instellingen die ik gebruik.

Password is volgens mij niet nodig. Daar heb ik iets staan wat niet gerelateerd is aan mijn verbinding.

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Ik heb precies hetzelfde… :-(
Alleen dus een heel andere layout van de pagina. Heb ook de software al ge-updated...

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 18, 2025

​@AmigoRozendaal 

Ik zal kijken op welke firmware mijn router draait. 

Nog even een foto. 

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Precies hetzelfde type router inderdaad. dit is mijn firmware

AmigoRozendaal
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Alleen mijn router is 12 V DC overigens….

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 18, 2025

​@AmigoRozendaal 

Hier de info.

Ik zie dat ik hem kan upgraden. Twijfel nu of ik dat zal doen. 🤔🙂

Ben benieuwd waar jou router opdraait? 

Â