Skip to main content

wij hebben een prepaid pakket van L mobi, waar jullie de provider van zijn. Gisteren kregen we een sms dat de dienstverlening stopt wegens een geschil. Dat is nog tot daar aan toe. Maar nog geen 24 uur later hebben jullie, KPN, de diensten stopgezet. Met als resultaat dat we onbereikbaar zijn maar ook geen nummerbehoud kunnen uitvoeren.

 

wat er ook gebeurd is, je kunt niet zomaar diensten afsluiten! geef de klant op zijn minst 2 weken de tijd om over te stappen. Dit heeft grote gevolgen. Hoe zit dit

 

Hi allen! Ik kom er even tussen. 

Allereerst, heel erg zuur dat dit zo plotseling gebeurd is. Wat onze rol hierin betreft, deze reactie vat het mooi samen:

Om te beginnen is L-Mobile een zelfstandige provider met een eigen hoofdkantoor.
L-Mobile is GEEN onderdeel van de KPN B.V. , maar maakt uitsluitend gebruik van het mobiele 4G netwerk van KPN.

Qua dienstverlening en nummerbehoud kan ik jullie dus echt alleen adviseren om contact met L-Mobi zelf op te nemen. Ze geven ook aan je via de website van L-Mobi op de hoogte te houden.
Op hun contactpagina heb ik ook een mailadres en telefoonnummer gevonden:

Hopelijk komt er via die weg reactie en duidelijkheid. 

Als het aanvragen van nummerbehoud niet lukt doordat je de verificatie SMS niet ontvangt, neem dan contact op met de provider waar je naar over wilt stappen. In de meeste gevallen is er ook een overstapoptie zonder SMS verificatie, bij ons ook. 
Telefonisch kan dit dan vaak wel geregeld worden. 🙂

Verder aan iedereen hier het verzoek om het vriendelijk te houden. We willen dat iedereen zich hier welkom en veilig voelt, dus houd hiermee rekening wanneer je reageert. Zie hiervoor ook onze huisregels


Beste mensen,

Ook ik schrok enorm i.v.m. alle bedrijven en instellingen die mijn nummer hadden en kon ook niet begrijpen dat KPN er zo mee omging. Als ik een kleine klant had die zijn rekeningen moeilijk of niet betaalde dan had ik zelf beter op moeten letten dat ik niet het schip in ging.

Daarnaast heb ik ook internet en vast bellen van KPN dus ik was helemaal niet blij. Maar hoe heb ik het opgelost. Ten eerste is het KPN mobiele netwerk gewoon zeer goed en in1985 had ik al ATF 3 dus ik weet waar ik over praat.

Ik ben vanmorgen gelijk naar Kruidvat gegaan en heb een Kruidvat prepaid pakket gekocht ook KPN. Ik dacht even nummer beh. aanvragen en het is opgelost alleen L-Mobi was reeds afgesloten. Hierop contact opgenomen met Kruidvat maar die kon mij ook niet verder helpen. Ik ben toch begonnen om het via Kruidvat aan te vragen. In eerste instantie lukte dat niet omdat ik dan via L-Mobi een sms zou krijgen maar het nummer was afgesloten. Toch het geheel ingevuld met daarbij ook mijn E-mail adres, tevens mijn klantennummer van L-Mobi en wat schets mijn verbazing, ik kreeg een mail met een code en kon deze ingeven. Daarop moest ik nog een keer mijn “oude” L-Mobi nummer ingeven en kreeg daarop van Porteren.nl een bevestiging van mijn aanvraag, en akkoord van mijn huidige provider, Porteerdatum 25 mei 2024. Het overzetten van je nummer xxxxxxx van je huidige provider naar je nieuwe provider ( Kruidvat ) is gepland op 25 mei 2024. Op die dag zal je oude SIM kaart van je huidige provider L-Mobi niet meer werken en moet je met de nieuwe Sim kaart van je nieuwe provider Kruidvat mobiel gebruiken.

Het is mogelijk dat U tijdens de indienststelling korte tijd niet kunt bellen of gebeld worden. Buiten de speciale bevestiging van Porteren met porteringsinformatie zat er ook een mail bij die kwam van no-reply @porteren.nl dat het nummer op 25 mei zou worden omgezet naar mijn “oude” nummer. Ik hoop dat het allemaal goed gaat en ben dan iedereen Kruidvat, KPN en Porteren dankbaar dat het alsnog zal worden opgelost.

Ik hoop dat U allen hier iets aan heeft alvorens alle contacten te moeten gaan informeren.

M.vr.gr.

Peter


Gewoon naar een andere aanbieder en via de website een prepaid of simonly bestellen met nummerbehoud. Omdat het een prepaid nummer betreft zal de overstap na vannacht al kunnen gebeuren. Goed je klantnummer controleren en je verificatie sms code voor nummerbehoud. Voor prepaid kun je eens kijken bij Lebara. Die gaan wel lekker. Lyca skippen vanwege de klantenservice die je toch niet zal verstaan al spreek je 100% ABN. 

Die verificatie SMS is nu juist het probleem. Die kunnen de klanten niet meer ontvangen.

Met iets meer moeite zou het ook met het klantnummer moeten lukken. 


Ik lees hier dat men zelf de schuld heeft omdat men deze provider heeft uitgekozen.

Nu dat was bij mij niet zo,ik had een prepaid abonnement via Aldi-talk en die beviel prima.

Maar de Aldi hield er mee op en heeft alles over gedaan naar L-Mobi.

Ben het met vele opmerkingen eens dat er nog een mogelijk moet zijn om met nummer behoud over te stappen naar een andere provider.

Je bel te goed kwijt is balen maar je vertrouwd nummer kwijt is gewoon erger.

Ik hoop dat de KPN iedereen via een sms laat weten dat er nog een mogelijkheid is om gewoon je vertrouwd nummer over te zetten.

Maar als de KPN zo omgaat met zijn klanten dan twijfel ik sterk om straks over te stappen van Ziggo naar KPN want dat zou mijn stap zijn komende maanden,nu twijfel ik sterk.


Ik lees hier dat men zelf de schuld heeft omdat men deze provider heeft uitgekozen.

Nu dat was bij mij niet zo,ik had een prepaid abonnement via Aldi-talk en die beviel prima.

Maar de Aldi hield er mee op en heeft alles over gedaan naar L-Mobi.

Ben het met vele opmerkingen eens dat er nog een mogelijk moet zijn om met nummer behoud over te stappen naar een andere provider.

Je bel te goed kwijt is balen maar je vertrouwd nummer kwijt is gewoon erger.

Ik hoop dat de KPN iedereen via een sms laat weten dat er nog een mogelijkheid is om gewoon je vertrouwd nummer over te zetten.

Maar als de KPN zo omgaat met zijn klanten dan twijfel ik sterk om straks over te stappen van Ziggo naar KPN want dat zou mijn stap zijn komende maanden,nu twijfel ik sterk.

Ik lees van niemand dat het de schuld is van de consumenten. Enkel van L-Mobi welke absoluut heeft verzaakt naar klanten te communiceren dat hun netwerk zou worden opgedoekt. Want dat wisten ze weken al dan niet maanden geleden ook al en dan had iedereen netjes de tijd om informatie te vergaren en op eigen tempo over te stappen. Door het toedoen van L-Mobi is iedereen nu de dupe. Lees ook even het nieuwsbericht op tweakers voor wat achtergrondinformatie. L-Mobi en de netwerkbeheerder waren al meer sinds 2022 in conclaaf en ze hebben pas gister besloten te communiceren.


L mobi is hier de partij die niet aan zijn klanten communiceert. Tja een dag voordat de stekker eruit gaat. Wat ze natuurlijk best weten maar zelfs dat op die laatste dag niet vertellen. 

Maar hou toch op met je frustreren over de provider die je zelf of indirect hebt gekozen. Over naar kpn kan gewoon met nummerbehoud middels het klantnummer bij L mobi. Met hooguit 2 werkdagen ben je weer in de lucht. 


Nummerbehoud blijf gewoon mogelijk.  Ook als het nummer recent is afgesloten. Kost alleen iets meer moeite voor de klant. 

Zie hier de link naar : ACM  


@paul dat is ook de discussie niet, op tweakers lees ik klanten die zijn overgestapt naar Kruitvat, Lebara en KPN. Dus het nummerbehoud is allemaal niet zo’n probleem. Probleem is dat er hier meerdere mensen KPN de schuld geeft van het uit de lucht halen van het netwerk van een provider die al structureel sinds 2022 minder betaald dan afgesproken en betalingsregelingen niet na komen. Dus KPN heeft ruim de tijd gegeven voor iedereen om over te stappen alleen liet L-Mobi niet weten naar hun klanten dat dit nodig was.


Dat zo’n wanprovider nou niet communiceert naar hun klanten en pas 1 dag voor de deadline hun klanten laat weten dat er problemen zijn is zeer kwalijk en dat moet echt worden uitgezocht worden door een consumentenbond of radar/kassa.


Ik ben het volledig eens met Gijsbert. In een tijd waarin je afhankelijk bent van je telefoon voor veel dingen zou KPN deze klanten van L-mobi langer de tijd moeten geven om over te stappen. 

Als je energieleverancier failliet gaat krijg je ook nog steeds energie, en kom je bij een andere provider terecht. 

L-mobi is duidelijk zijn afspraken niet nagekomen, hun klanten zijn al de dupe door vele jaren beltegoed te verliezen, laat ze niet ook onmiddellijk niet meer kunnen bellen en hun nummer verliezen, KPN. Daar had best iets meer tijd overheen kunnen gaan. Niet chique.

 


Ik ben het volledig eens met Gijsbert. In een tijd waarin je afhankelijk bent van je telefoon voor veel dingen zou KPN deze klanten van L-mobi langer de tijd moeten geven om over te stappen. 

Als je energieleverancier failliet gaat krijg je ook nog steeds energie, en kom je bij een andere provider terecht. 

L-mobi is duidelijk zijn afspraken niet nagekomen, hun klanten zijn al de dupe door vele jaren beltegoed te verliezen, laat ze niet ook onmiddellijk niet meer kunnen bellen en hun nummer verliezen, KPN. Daar had best iets meer tijd overheen kunnen gaan. Niet chique.

 

L-Mobi heeft hier in alles verzaakt klanten op te hoogte te houden.

L-Mobi stuurt op laatste moment dan een SMS (wat eigenlijk al te laat was ze hebben genoeg waarschuwingen gehad dat KPN de dienstverlening ging stoppen en hebben dat verzaakt met hun klanten te delen) dat ze stoppen ook op site zetten ze dit op laatste moment.

Als jij je energie rekening niet betaald sluiten ze je ook af zowel in huis of als klanten niet thuis zijn buitenshuis.

KPN heeft hier geen enkele schuld in.

Maar je kan als L-Mobi ook geen overstappen ook zoals Sanne al aangaf dat je zonder sms ook kan overstappen in dit geval. Niet alleen naar KPN maar ook naar de andere providers.


Ik heb het niet over schuld van kpn, ik heb het over niet chique. Het is duidelijk dat l-mobi het probleem is. Maar een coulantere houding van kpn naar de gedupeerden was alles wat ik had gehoopt.

Ik krijg hier nu de melding bij de overstap van de nummers van mijn kinderen dat nummerbehoud niet meer gaat, omdat ze zijn afgesloten. Ook niet met het simnummer. Mijn kinderen zijn hun nummer dus kwijt, wat overal bekend is, vrienden, school, werk.

Als kpn ons een weekje had gegeven na de melding van l-mobi was het waarschijnlijk wel gelukt. Nu zat er amper 1,5 dag tussen de melding en afsluiten.


@MennoG78 je schreef: "Als jij je energie rekening niet betaald sluiten ze je ook af zowel in huis of als klanten niet thuis zijn buitenshuis"

 

Die vergelijking klopt niet. De klanten van l-mobi hebben gewoon netjes betaald, het is l-mobi die niet heeft betaald aan kpn. Als een energieleverancier failliet gaat (en jij hebt netjes betaald) word je echt niet afgesloten, hoor. 


Chique of niet, KPN moet gewoon meewerken aan nummerbehoud.

 

Zie ACM:

ACM regels


Ik heb het niet over schuld van kpn, ik heb het over niet chique. Het is duidelijk dat l-mobi het probleem is. Maar een coulantere houding van kpn naar de gedupeerden was alles wat ik had gehoopt.

 

Wat is nog coulant?

Sinds 2022 een geschil over de prijs, niet alle rekeningen betalen. KPN is in deze kwestie ook een gedupeerde. 

Dat het vervelend is snap ik heel erg goed, ik zou mijn nummer ook niet graag verliezen. Maar het is een keer klaar, en dan kan kpn geen rekening houden met de ellende die een l-mobi creëert door niet te communiceren.

 

Tot wanneer hadden ze het in de lucht moeten houden? Tot L-mobi heeft aangegeven dat alle klanten geïnformeerd zijn? Wanneer hadden ze dat laten weten? Dat kan dan ook een jaar duren. Dan heeft kpn nog een jaar een bloedende ader. 

Over een paar maanden heeft iedereen zijn nummer nog gewoon of een nieuw nummer en hoor je er niks meer over. 

 


Chique of niet, KPN moet gewoon meewerken aan nummerbehoud.

 

Zie ACM:

ACM regels

De nummers zijn niet van kpn maar van l-mobi. 

KPN zal voor hun klanten ook gewoon meewerken met de nummerporteringen, maar dat is hier niet aan de orde. 


Je kunt inderdaad zeggen "gevalletje jammer" of "regels zijn regels". KPN is een miljardenbedrijf.

 

KPN kon ook bedenken "l-mobi heeft zijn klanten gisteren pas geïnformeerd, laten we nog even wachten met alles afsluiten zodat ze even de tijd hebben over te stappen." Desnoods met een aanbieding speciaal voor de gedupeerden.

Hoeft niet, was wel netjes geweest. 


@MennoG78 je schreef: "Als jij je energie rekening niet betaald sluiten ze je ook af zowel in huis of als klanten niet thuis zijn buitenshuis"

 

Die vergelijking klopt niet. De klanten van l-mobi hebben gewoon netjes betaald, het is l-mobi die niet heeft betaald aan kpn. Als een energieleverancier failliet gaat (en jij hebt netjes betaald) word je echt niet afgesloten, hoor. 

KLopt wel want L-Mobi betaald niet aan KPN dus is afsluiten enige optie.

In dit voorbeeld is L-Mobi klant van KPN en ze betalen KPN niet dan sluiten we je af ivm in gebreken zijn.


@MennoG78 je schreef: "Als jij je energie rekening niet betaald sluiten ze je ook af zowel in huis of als klanten niet thuis zijn buitenshuis"

 

Die vergelijking klopt niet. De klanten van l-mobi hebben gewoon netjes betaald, het is l-mobi die niet heeft betaald aan kpn. Als een energieleverancier failliet gaat (en jij hebt netjes betaald) word je echt niet afgesloten, hoor. 

KLopt wel want L-Mobi betaald niet aan KPN dus is afsluiten enige optie.

In dit voorbeeld is L-Mobi klant van KPN en ze betalen KPN niet dan sluiten we je af ivm in gebreken zijn.

 

Dat zie je echt verkeerd. Als Eneco failliet gaat, sluit de netbeheerder de eindgebruiker niet af, ongeacht of Eneco zijn afspraken niet meer kan nakomen. 

Maar goed, het is ook lastig om dat verschil te zien ;)


@MennoG78 je schreef: "Als jij je energie rekening niet betaald sluiten ze je ook af zowel in huis of als klanten niet thuis zijn buitenshuis"

 

Die vergelijking klopt niet. De klanten van l-mobi hebben gewoon netjes betaald, het is l-mobi die niet heeft betaald aan kpn. Als een energieleverancier failliet gaat (en jij hebt netjes betaald) word je echt niet afgesloten, hoor. 

KLopt wel want L-Mobi betaald niet aan KPN dus is afsluiten enige optie.

In dit voorbeeld is L-Mobi klant van KPN en ze betalen KPN niet dan sluiten we je af ivm in gebreken zijn.

 

Dat zie je echt verkeerd. Als Eneco failliet gaat, sluit de netbeheerder de eindgebruiker niet af, ongeacht of Eneco zijn afspraken niet meer kan nakomen. 

Maar goed, het is ook lastig om dat verschil te zien ;)

In deze kwestie word dan niet meegenomen dan energie een basisbehoefte is én je geen keus hebt in je netbeheerder.

De netbeheerder gaat je wel vragen binnen x periode een andere leverancier te vinden om afsluiting te voorkomen.

In dit geval is mobiel een basis behoefte, maar er zijn andere keuzes.


... KPN hoeft een provider die al 1½ jaar te weinig betaalt, en dus achterstand heeft, niet online te houden voor die klanten. Die 32.000 klanten in heel Nederland (!) zijn door L mobi in de kou gezet. Te weinig klanten ook om te blijven bestaan. 

En als je nu binnen één maand overstapt kun je gewoon je nummer behouden! 🙂

Stedin sluit Eneco en dus hun klanten ook af als er te weinig/ niet betaalt is door ENECO aan Stedin.

Lees ook

Provider L-mobi stopt, klanten zijn nummer kwijt als ze niet overstappen - https://nos.nl/l/2521647


@MennoG78 je schreef: "Als jij je energie rekening niet betaald sluiten ze je ook af zowel in huis of als klanten niet thuis zijn buitenshuis"

 

Die vergelijking klopt niet. De klanten van l-mobi hebben gewoon netjes betaald, het is l-mobi die niet heeft betaald aan kpn. Als een energieleverancier failliet gaat (en jij hebt netjes betaald) word je echt niet afgesloten, hoor. 

KLopt wel want L-Mobi betaald niet aan KPN dus is afsluiten enige optie.

In dit voorbeeld is L-Mobi klant van KPN en ze betalen KPN niet dan sluiten we je af ivm in gebreken zijn.

 

Dat zie je echt verkeerd. Als Eneco failliet gaat, sluit de netbeheerder de eindgebruiker niet af, ongeacht of Eneco zijn afspraken niet meer kan nakomen. 

Maar goed, het is ook lastig om dat verschil te zien ;)

Ik noem niks van Failiet gaan maar rekeningen niet betalen zoals L-Mobi dus niet gedaan heb naar KPN dus sluiten we je af en terecht.


Ik heb het niet over schuld van kpn, ik heb het over niet chique. Het is duidelijk dat l-mobi het probleem is. Maar een coulantere houding van kpn naar de gedupeerden was alles wat ik had gehoopt.

Ik krijg hier nu de melding bij de overstap van de nummers van mijn kinderen dat nummerbehoud niet meer gaat, omdat ze zijn afgesloten. Ook niet met het simnummer. Mijn kinderen zijn hun nummer dus kwijt, wat overal bekend is, vrienden, school, werk.

Als kpn ons een weekje had gegeven na de melding van l-mobi was het waarschijnlijk wel gelukt. Nu zat er amper 1,5 dag tussen de melding en afsluiten.

Beste Tonny,

Kijk even naar mijn verhaal gisteren, Peter 294, daar zie je wat ik heb gedaan om mijn nummers te behouden, van mij en mijn vrouw. Als het goed is heb ik morgen mijn “oude” nummer weer terug.

Succes,

Peter


Als je binnen een maand overstapt kunnen de nummers geporteerd worden. @Tonny van Heel . Daarvoor is het klantnummer bij L mobi voldoende. 

Er zijn de laatste dagen al gebruikers met nummerbehoud over gestapt naar Lebara, Kruidvat, kpn en andere.


Beste mensen hierbij de bevestigingsmail voor mijn nummerbehoud. Duidelijker kan ik het toch niet maken.

M.vr.gr.

Peter 294

 

Betreft: Nummerbehoud

Geachte heer/mevrouw,

 

Onlangs heeft u via het aanvraagformulier nummerbehoud een aanvraag gedaan om uw bestaande mobiele telefoonnummer over te zetten naar uw nieuwe Kruidvat Mobiel aansluiting:

Mobiel nummer: xxxxxxxxxxxx            

Netwerk operator: KPN

Serviceprovider: Kruidvat Mobiel

Dit nummer zal omstreeks 25-05-2024 in dienst worden gesteld. Deze datum is afgesproken met uw huidige service provider. Het is mogelijk dat u tijdens de indienststelling korte tijd niet kunt bellen of gebeld worden.

Ik heet u van harte welkom bij Kruidvat Mobiel. Indien u  nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met de Servicedesk Nummerbehoud. Deze is bereikbaar op telefoonnummer 070-2199985 van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17:30.

 

Met vriendelijke groet,

 

Consumentenservice Kruidvat Mobiel


Dit geschil tussen KPN en L-Mobi speelt al ruim een jaar, lees ik op het forum van Tweakers. Dus helemaal uit de lucht vallen komt dit niet. Tevens lees ik op hetzelfde forum dat er diverse klanten al een week eerder zijn overgestapt naar een andere provider met nummerbehoud omdat L-Mobi er zeer waarschijnlijk mee zou stoppen. Heeft een stuk met eigen verantwoordelijk nemen te maken.


Reageer