Skip to main content

Hoi,

 

Ik heb recentelijk unlimited data sim only van KPN afgesloten. Ik heb thuis geen mogelijkheid tot een modem, dus gebruik ik een hotspot via mijn telefoon. 
 

Hiervoor had ik een abonnement van Odido met unlimited data en kon ik de hotspot perfect gebruiken voor internet op mijn Windows laptop. Echter nu ik net KPN heb lukt het opeens niet meer. Soms verbind de hotspot met mijn laptop en soms helemaal niet. En als die verbind dan werkt er niets qua internet, google chrome, websites etc. 
 

Op mijn iPhone werkt verder alles vlekkeloos. 
 

Hou zou dit kunnen?

 

Groet,

Jordy

Wat voor iPhone heb je precies? Als het een 11, 12 of SE is dan heb je te maken met een storing waar KPN nog steeds mee bezig is.

 


Dank voor de snelle reactie! 
 

En oh, wat voor storing precies? Ik heb namelijk een iPhone 11.  


Het hele forum staat er vol mee, maar het beste is om een ticket aan te laten maken. Dan krijg je updates via SMS en een mogelijke compensatie.

Het is al sinds eind mei aan de gang, helaas.

Artikel op RTL:

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5460271/kpn-storing-mobiel-internet-4g-5g-apple-iphone-11-iphone-12-samsung
 

Tweakers:

https://tweakers.net/nieuws/224094/kpn-klanten-met-iphone-11-of-12-melden-sinds-begin-juni-4g-of-5g-storing.html
 

Enkele topics hier:


Maar er worden er dagelijks weer een paar nieuwe aangemaakt.


@jinsang

Even los van de iPhone problemen die nu spelen.

Gebruik voor je wifi hotspot in je iPhone apn portalmmm.nl in plaats van apn internet. Dit kan de problemen tussen iPhone en je laptop oplossen. Met apn internet krijgt je iPhone een IPv6 adres en met apn portalmmm.nl een IPv4 adres. De reden dat het bij een andere mobiele provider wel werkt is dat kpn zover ik weet de enige Nederlandse mobiele provider is die IPv6 gebruikt. IPv6 is de opvolger van IPv4 adressen. 


Hmm, lekker dan! Maar bedankt voor de informatieve reacties  

 

Het probleem zit hem vooralsnog in de hotspot, mobiel data lijkt het allemaal prima te doen. 
 

@Neville Zou je dit proces iets meer kunnen toelichten? Doe ik dit via mijn iPhone of via mijn laptop?

 

@Matthew83 Hoe kan ik een ticket aanmaken voor compensatie? 


@jinsang 

Ik heb zelf geen iPhone, maar via instellingen kun je naar Mobiele data en dan bij persoonlijke hotspot apn internet veranderen in portalmmm.nl 

Hier een screenshot welke ik op het kpn forum heb gevonden. 

 

 


Is het nog gelukt om jouw APN te controleren, @jinsang? We hebben een toestelhulp die je stap voor stap begeleid, mocht je dat fijn vinden: Handmatig instellen interactieve tutorial voor KPN NL apparaten.


@Denise van KPN 

 

Helaas geen succes! Ook stond de APN toewijzing al ‘goed’ in mijn iPhone. Nog even mee gerommeld, maar geen veranderingen. 
 

Is er een alternatief?


Zou je eens een screenshot kunnen delen van de hotspot instellen op jouw telefoon? Dat maakt meedenken makkelijker.


 


Bedoel je zo? @Denise van KPN 


@jinsang 

Je moet bij Mobiele data instellingen bij persoonlijke hotspot de apn internet veranderen in portalmmm.nl. 

Ik kan je geen screenshot geven, maar het moet zo ingesteld staan.

 

Persoonlijke hotspot 

APN portalmmm.nl

Gebruikersnaam

Wachtwoord


@Neville Ik heb de APN veranderd, maar de verbinding blijft ontzettend slecht. Traag laden, video’s met een lage resolutie etc. 


@jinsang 

Kun je eens je iPhone in vliegtuigstand zetten en uit vliegtuigstand  zetten of je iPhone uit en aanzetten. Ik weet niet de reden waarom het nog steeds traag is, wat ik nu zeg is meer uitproberen en kijken of het helpt. Wellicht dat de nieuwe apn instellingen voor persoonlijke hotspot een resetje nodig hebben. 


De APN is veranderd en ik heb getoggled met de vliegtuigstand. En ook de nieuwste software update gelijk gedaan.  


Maar het lijkt erop dat ik na het instellen van de APN net een toevallige betere verbinding had. Op dit moment kan ik überhaupt weer niet verbinden of pagina’s laden.  
 

Dit geeft wel zorgen en ik vraag me af of ik hiermee KPN nog wel wil behouden zo.

 

🥲 
 

 

 


Ik werk op het moment van schrijven ook via een mobiele hotspot van KPN. Zonder problemen, behalve als ik op een stukje met slechter bereik kom. Het kán dus wel goed werken.

Nu had ik een idee wat zou kunnen werken, maar ik zie dit niet op de screenshots terug. Ik zou namelijk adviseren om te kijken of het helpt om de beveiligingssleutel van WPA3 naar WPA2 te veranderen. Maar ik weet niet of dit kan op een iPhone. Dus ik ben even op Google gaan zoeken.

Daar zag ik de volgende tip: verander de naam van je telefoon. Het kan namelijk zijn dat jouw laptop nog de gegevens van Odido heeft opgeslagen wat nu voor een conflict zorgt. De instellingen zijn verder gelijk gebleven, neem ik aan. Dus dit klinkt logisch. Je kunt ook proberen om het netwerk op jouw laptop te vergeten en opnieuw in te stellen.

Gebruik je een VPN? Dan kan je ook kijken wat er gebeurt als je deze uitschakelt.


Ik snap er echt een pepernoot meer van. 
 

Kom ik thuis en heb ik inderdaad de telefoonnaam veranderd en werkt de verbinding vlekkeloos! Maar helaas te mooi om waar te zijn. Dus ik bijna juichen, maar gelukkig niet te vroeg. Want wel verbinding, maar weer geen internet. 
 

Om gek van te worden!

 

Hetzelfde leek zo met het veranderen van de APN, eventjes deed die het en daarna niet meer. 


@jinsang 

Gebruik je een windows laptop?

Indien ja. Zou je eens de opdrachtprompt (cmd) kunnen openen en het ipconfig commando kunnen geven? Je laptop moet verbonden zijn via wifi met je iPhone. Ik ben benieuwd wat er dan staat. Graag het resultaat delen via een foto van je de opdrachtprompt met ipconfig.

Op deze manier open je een opdrachtprompt op je laptop. 

 

 


@jinsang

Gebruik je een windows laptop?

Indien ja. Zou je eens de opdrachtprompt (cmd) kunnen openen en het ipconfig commando kunnen geven? Je laptop moet verbonden zijn via wifi met je iPhone. Ik ben benieuwd wat er dan staat. Graag het resultaat delen via een foto van je de opdrachtprompt met ipconfig.

Op deze manier open je een opdrachtprompt op je laptop. 

 

 

Ga ik proberen, ik kom hier op terug!


 

@jinsang

Gebruik je een windows laptop?

Indien ja. Zou je eens de opdrachtprompt (cmd) kunnen openen en het ipconfig commando kunnen geven? Je laptop moet verbonden zijn via wifi met je iPhone. Ik ben benieuwd wat er dan staat. Graag het resultaat delen via een foto van je de opdrachtprompt met ipconfig.

Op deze manier open je een opdrachtprompt op je laptop. 

 

There you go!@Neville 

 


@jinsang 

Je laptop heeft een IPv6 adres 2a02:a420:xxx gekregen. Waardoor het waarschijnlijk niet goed gaat. Als het goed is heb je bij persoonlijke hotspot APN portalmmm.nl ingevuld? Maar als ik nu ipconfig zie van je laptop lijkt het erop dat je nog steeds apn internet gebruikt. Want apn internet gebruikt IPv6 en apn portalmmm.nl gebruikt IPv4.

We moeten ervoor zorgen dat je laptop via je iPhone een IPv4 adres krijgt. Hiervoor moet je je persoonlijke hotspot bij Mobiele Data instellingen apn portalmmm.nl gebruiken. 

 

Kun je nog een keer een screenshot maken van je huidige Mobiele Data instellingen?


Reageer