Skip to main content
Beantwoord

Legale torrents op laptop met KPN simkaart downloaden werkt niet

• January 5, 2026
  • 12 reacties
  • 88 keer bekeken

DennisPochenk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal, ik heb een vraagje over een SIMkaart in de werklaptop, mijn baas heeft mij een laptop gegeven met een KPN simkaart en het internet werkt prima maar (legale) torrents niet, ze starten niet en het ligt niet aan de client of de laptop, zodra ik switch naar mijn hotspot (ook KPN) werken ze meteen, en het gaat ook niet om een handshake ofzo want als ik tijdens het downloaden van de torrent via de hotspot terug ga naar het internet van de interne SIM stopt het meteen weer met downloaden, volgens iftop doet de laptop wel verzoeken maar die krijgen geen gehoor..

Dus ik vermoed dat KPN dit opzettelijk doet omdat de meegezonden ident geen mobiel merk/type telefoon is, weet iemand hier omheen te werken of heeft er iemand een antwoord hoe hier mee om te gaan? Het is heel erg frustrerend om elke keer als ik een distro of iets dergelijks moet downloaden voor een klant ik moet switchen naar mijn eigen mobiele hotspot.

Ik heb mijn baas en de rest van IT gevraagd er wat aan te doen maar er gebeurt niets dus nu vooral zelf opzoek naar antwoorden en nogmaals, ik praat hier over legale torrents, en als je de dienst wil blokkeren doe het dan constituent op alle simkaarten of gewoon nergens

bedankt alvast

Beste antwoord door Thomas van KPN

De ACM heeft er zelfs n stukje over geschreven 06- en 0970-nummers voor spraak en data | ACM Ik hoop dat je er met je werkgever uit komt ​@DennisPochenk. Dit is overigens iets wat wij niet blokkeren.

12 reacties

JanD
Superuser
  • January 5, 2026

Beste ​@DennisPochenk is het wel een datasim met een 097 nummer?

Een 06 sim mag niet in een laptop en kan door KPN geblokkeerd worden.

DennisPochenk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 5, 2026

Ik neem aan dat mijn baas dat wel op orde heeft, in de laptop kan ik (natuurlijk) geen nummer zien maar ik krijg 46mbps en volgens de KPN website is de data only 50mbps dus ik vermoed dat het goed zit, ik verbind met “NL KPN Connection” en ik krijg een IPv4 en een IPv6, maar het irritatiepuntje is de torrents, waarom werkt dat wel met de telefoon op hotspot en niet op de laptop sim

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

waarom werkt dat wel met de telefoon op hotspot en niet op de laptop sim

Wat gebeurt als je de laptop sim in de telefoon doet en gebruikt als hotspot?

DennisPochenk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2026

Ohja dat kan ik ook proberen, will get back on this

DennisPochenk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2026

Ja, ik moet dus even met mijn baas gaan praten, er zit een simkaart met een 06 nummer in de laptop, maar met die sim in mijn telefoon kan ik via de hotspot wel torrents downloaden op de laptop en met de simkaart uit de telefoon in de laptop weer geen torrents downloaden, dus het gaat om de identificatie van de modem die naar de ISP wordt gestuurd, logischer kan ik het niet bedenken.

JanD
Superuser
  • January 6, 2026

Beste ​@DennisPochenk onderstaand een citaat uit de voorwaarden voor het (on)juist gebruik van 06-nummers, om je baas te kunnen overtuigen:

4.1 Wettelijke regels Voor het gebruik van telefoonnummers gelden wettelijke regels. Die regels staan in het nummerplan telefoonen ISDN-diensten. In het plan staat bijvoorbeeld dat 06-nummers alleen voor mobiele telefonie gebruikt mogen worden en niet voor geautomatiseerde toepassingen. Dat zijn bijvoorbeeld slimme energiemeters, navigatiesystemen, dongels voor internet op een laptop of tablet. U mag een nummer niet gebruiken in strijd met de wettelijke regels. Wilt u uw aansluiting toch voor zo’n toepassing gebruiken? Dan kunnen we maatregelen nemen. Bijvoorbeeld uw 06-nummer omzetten naar een nummer dat wel geschikt is voor zo’n toepassing, zoals een 097-nummer.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 7, 2026

De ACM heeft er zelfs n stukje over geschreven 06- en 0970-nummers voor spraak en data | ACM Ik hoop dat je er met je werkgever uit komt ​@DennisPochenk. Dit is overigens iets wat wij niet blokkeren.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@DennisPochenk is het nog gelukt?

DennisPochenk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 22, 2026

Baas was niet blij met mijn ontdekking en zei voorlopig mijn hotspot gewoon te gebruiken, hoop wel dat hij het eens oplost want nu voelt de laptop ineens erg invalide

• January 22, 2026

Waarom wil jij een simkaart van je baas gebruiken om torrents te downloaden? Waarom gebruik je daarvoor niet gewoon je eigen internetverbinding? 

DennisPochenk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 22, 2026

De laptop met simkaart is van de baas, ik probeer dingen als oa linux images te torrenten via de laptop, voor klanten en vind het seeden ervan ook verantwoord voor anderen die het op deze manier willen downloaden, maar de laptop laat geen torrent verbindingen toe, is waar deze hele vraag/discussie begon, het gebruik van een hotspot kan natuurlijk gewoon maar meer die stap en 2 minuten extra elke keer is gewoon een ergenis, want het hele internet werkt via de simkaart in de laptop, behalve de torrents

• January 22, 2026

Ik kan me niet voorstellen dat je dat moet doen voor klanten. Je kan die images gewoon downloaden vanaf de websites van de betreffende distributies. Dat hoeft helemaal niet via torrents. Ik kan me ook niet voorstellen dat jou baas dit wil. Als consument een beetje klooien met torrents is leuk. Maar dat ga je zakelijk niet doen. Dat is belachelijk. 

Ik vermoed dat het op 1 of andere manier geblokkeerd is. Of mogelijk gooit IPv6 roet in het eten. Als je de simkaart rechtstreeks in de laptop hebt, dan heb je waarschijnlijk geen IPv4 adres. Als je hem via een hotspot gebruikt wel.