Skip to main content
Vraag

Lightphone 3 - Light OS - nummerherkenning error

• June 2, 2025
  • 18 reacties
  • 208 keer bekeken

Onlangs een Light Phone (3) ontvangen. Dual sim voor oude smartphone actief. Het netwerk van KPN zou goed moeten werken met deze telefoon, maar doet het niet helaas. Ongeveer 90% van de ontvangen belletjes staat op nummer onbekend. Van alles geprobeerd met Light Phone support qua instellingen, vervolgens KPN benaderd. Nieuwe simkaart, nieuw abonnement (dat zou het volgens de medewerker moeten verhelpen). Tot op heden geen resultaat. Het vreemde is dat het soms even werkt en daarna weer niet. En som staat er “onbekend nummer”, maar wordt de sms-melding van een gemiste oproep wel gekoppeld aan de juiste beller. Sms gaat wel altijd goed. Hoop dat dit kan worden verholpen. Zo zonde om deze prachtige telefoon nu niet echt te kunnen gebruiken met KPN.

18 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@MVR17 . Welkom hier.

Ik moet je bekennen dat ik niet weet wat een light phone is.  Ik heb uiteraard even snel gegoogle'd en het lijkt inderdaad een mooi apparaat met de nadruk op privacy en geen bloatware. 

Wat zegt dit bedrijf zelf over (internationale) ondersteuning met alle verschillen ISP's?  Is die er officieel? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025
Hi Erwin, dank voor de reactie. KPN staat bij de providers die zouden moeten werken. elders lees ik dat er meer issues zijn met KPN, maar niet met Odido. Zijn er instellingen die gewijzigd kunnen worden waardoor de nummerherkenning betrouwbaar is? Heeft dual-sim effect op de caller-id? Of is er een work-around? Alvast bedankt,

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Erwin van KPN
Moderator

Helder, ​@MVR17 . Het lijkt er dus op dat er ondersteuning is.

Mijn advies is het volgende: Maak een terugbel afspraak en leg het probleem voor.  Geef desnoods aan dat je ook via het forum navraag hebt gedaan en verwijs naar de link van de ondersteuning.

Mijn collega kan dan een ticket aanmaken voor de z.g. NSSD (mobiele experts) die op hun beurt weer contact met jou zoeken om dit helemaal door te lopen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Bedankt voor het meedenken. Contact gehad met een vriendelijke collega bij KPN (XS4ALL). Die heeft van alles gecontroleerd en kwam uiteindelijk uit op de verwachting dat het aan de telefoon ligt, aangezien nummerherkenning wel werkt in een andere telefoon (als ik de simkaart wissel).

Vervolgens weer contact gehad met LightPhone en zij geven aan dat dit probleem enkel speelt bij KPN en dat gebruikers die overstappen van provider geen problemen meer hebben. Ze proberen om dit issue op te lossen met de technische afdeling, maar het gaat lastig en duurt lang. En zo zijn we weer terug bij af en blijft onduidelijk waar het probleem zit en wanneer dit eventueel opgelost is. Zijn er nog dingen te testen door mij of bij het account?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 13, 2025

“Ze proberen om dit issue op te lossen met de technische afdeling, maar het gaat lastig en duurt lang. “

Voor de volledigheid: met “ze” bedoel ik LightPhone die in contact probeert te komen met de technische afdeling van KPN.

De communicatie met LightPhone over dit issue is hier te volgen: https://www.reddit.com/r/LightPhone/comments/1kcxyhk/comment/mwtx5zq/

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 17, 2025

@Erwin van KPN heb je nog een idee wat ik kan doen of hoe ik het contact tussen Light en KPN kan bevorderen? De volgende stap lijkt mij nu dat ik ga testen wat een ander netwerk doet. Ik zit al lang en naar tevredenheid bij KPN (XS4ALL), maar de opties raken uitgeput ondertussen. Hoor graag

Erwin van KPN
Moderator

Ik heb het reddt topic even gelezen. Zo te zien zijn ze wel in contact met ‘ons’

Nou heb ik het vermoeden dat dit ook al ‘voorbij’  de NSSD besproken wordt.  Ik heb wel een ingang om navraag te doen maar geen enkele garantie dat er ook iets zinnigs uitrolt.

Ik ga bij mijn collega navragen of dit issue herkend wordt.  Ik zal ook vragen of het dan zinnig is dat er alsnog een ticket voor jou aangemaakt wordt. 

Als je volgende week woensdag nog geen update hier gezien hebt, geef me dan even een seintje. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 19, 2025

Top, dank je wel voor je opvolging! Hoop dat er wat uitkomt, ik houd het zeker in de gaten

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@MVR17 .  Ik heb een reactie van mijn collega en misschien is het een goed idee om dit naar hun helpdesk terug te koppelen:

Op dit moment hebben wij geen samenwerking of contact met de fabrikant van Lightphone. We hebben nooit toestellen van hen ontvangen of getest, en het is ons niet bekend of zij rekening houden met de vereisten van ons mobiele netwerk.

Indien Lightphone professioneel te werk gaat, zijn ze aangesloten bij de GSMA. In dat geval hebben ze toegang tot onze netwerkinstellingen via het GSMA NSX-platform, waarmee ze hun toestellen beter kunnen afstemmen op interoperabiliteit met netwerken zoals het onze. Zijn zij daar bij aangesloten? 

Wij ondersteunen deze toestellen dan ook niet officieel, en kunnen geen garanties geven over de werking van deze apparaten op ons netwerk. Eventuele problemen vallen daarmee onder de verantwoordelijkheid van de fabrikant.

Tot slot: dat het probleem zich alleen op ons netwerk zou voordoen, lijkt ons onwaarschijnlijk. Ons mobiele netwerk voldoet aan de hoogste standaarden en we zien dit soort problemen bij geen enkel ander merk. Dit wijst er sterk op dat de oorzaak bij de Lightphone ligt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 25, 2025

Dank je wel ​@Erwin van KPN voor het navragen en de uitgebreide reactie. Natuurlijk doorgestuurd en  Lightphone geeft aan in contact te zijn met KPN. Wellicht gaat het via een ander kanaal. Hoe dan ook verwachten ze daar binnenkort de resultaten van te krijgen. 

Interessante ontwikkeling is dat ik een simkaart van Ben (Odido) heb geactiveerd en dat die gelijk (en vooralsnog) goed werkt met nummerweergave. 

Het zou top zijn als er binnenkort een oplossing is op het KPN netwerk. 

Erwin van KPN
Moderator

Via de officiële kanalen is er niks bekend over die communicatie.  Ik ben wel benieuwd met wie ze contact hebben.  We zijn een heel groot bedrijf dus ik sluit het ook niet direct uit maar een beetje vreemd is het wel. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 27, 2025

Kan mij inderdaad voorstellen dat ze via een ander kanaal een ingang hebben, weet niet specifiek met welke dienst/ collega ze contact hebben. We hebben alles geprobeerd (instellingen, nieuwe simkaart, nieuw abonnement zelfs :) Dat het probleem zich niet meer voordoet op het Odido netwerk, lijkt dan wel sterk te wijzen op een instelling die anders is op het KPN netwerk. Hoop dat ze daar snel uitkomen. 

• Nieuwkomer
  • August 20, 2025

Hi, ik heb precies hetzelfde probleem met mijn light phone 3. Is er al uitzicht op een oplossing?

• Nieuwkomer
  • September 9, 2025

Ik heb exact hetzelfde probleem, maar in het buitenland met deze telefoon (Lightphone 3) wel gewoon nummerherkenning, is er al nieuws? 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 11, 2025

Zoals ik en mijn collega hebben aangegeven ligt de bal bij de ontwikkelaars van lightphone.  Voor zover wij weten is er geen contact met ons. 

ik quote voor de duidelijkheid nog even het betoog van mijn collega:

Op dit moment hebben wij geen samenwerking of contact met de fabrikant van Lightphone. We hebben nooit toestellen van hen ontvangen of getest, en het is ons niet bekend of zij rekening houden met de vereisten van ons mobiele netwerk.

Indien Lightphone professioneel te werk gaat, zijn ze aangesloten bij de GSMA. In dat geval hebben ze toegang tot onze netwerkinstellingen via het GSMA NSX-platform, waarmee ze hun toestellen beter kunnen afstemmen op interoperabiliteit met netwerken zoals het onze. Zijn zij daar bij aangesloten? 

Wij ondersteunen deze toestellen dan ook niet officieel, en kunnen geen garanties geven over de werking van deze apparaten op ons netwerk. Eventuele problemen vallen daarmee onder de verantwoordelijkheid van de fabrikant.

Tot slot: dat het probleem zich alleen op ons netwerk zou voordoen, lijkt ons onwaarschijnlijk. Ons mobiele netwerk voldoet aan de hoogste standaarden en we zien dit soort problemen bij geen enkel ander merk. Dit wijst er sterk op dat de oorzaak bij de Lightphone ligt.

Mijn advies: Zoek contact met fairphone en laat ze weten dat dit speelt en dat ze via bovenstaande weg hun telefoon compatibel kunnen maken met ons netwerk.

• Nieuwkomer
  • September 25, 2025

Hi, Ik heb hetzelfde probleem en kwam hier terecht. Interessant altijd dat de een naar de ander wijst maar er tegelijkertijd niets wordt opgelost. ​@Erwin van KPN  kan jij vertellen wie de aangewezen persoon of afdeling binnen KPN is waar Light Phone contact mee op zou moeten nemen en via welke route? Misschien dat ik met wat energie de juiste mensen bijelkaar kan brengen want als het bij vrijwel andere netwerken wel werkt dan kan het toch niet zo ingewikkeld zijn.

Erwin van KPN
Moderator

Hi, Ik heb hetzelfde probleem en kwam hier terecht. Interessant altijd dat de een naar de ander wijst maar er tegelijkertijd niets wordt opgelost. ​@Erwin van KPN  kan jij vertellen wie de aangewezen persoon of afdeling binnen KPN is waar Light Phone contact mee op zou moeten nemen en via welke route? Misschien dat ik met wat energie de juiste mensen bijelkaar kan brengen want als het bij vrijwel andere netwerken wel werkt dan kan het toch niet zo ingewikkeld zijn.

Ik denk dat je moet beginnen met de vraag die mijn collega ook stelt:

Ik denk dat ze, als ze daar bij zijn aangesloten en vragen hebben of dingen willen verbeteren vanzelf bij de juiste partij binnen KPN uitkomen.