Skip to main content
Antwoord

Linkus VOIP app werkt niet op 5G na overstap naar KPN

• July 12, 2025
  • 7 reacties
  • 52 keer bekeken

Goedemiddag,

Voor zakelijk gebruik heb ik de Linkus Voip app op mijn telefoon staan. Toen ik nog VodafoneZiggo had kon ik hiermee via 5G bellen en gebeld worden op mijn zakelijke nummer. 

Sinds ik over gestapt ben naar KPN doet de app het alleen nog maar via wifi. op 5G krijg ik de melding “Hier niet geaccepteerd” en word vervolgens de verbinding verbroken. Telefonisch contact gehad met KPN en het abonnement aangepast naar een onbeperkt abonnement. KPN geeft verder aan dat de instellingen aan hun kant goed staan. Hier geloof ik weinig van want zodra ik het oude VodafoneZiggo kaartje er in doe werkt de app wel weer via 5G.

Is er iemand met meer ervaring hierover? Eerder had ik geen onbeperkt abonnement, en ik kan me voorstellen dat er dan restricties op het gebruik zitten om te voorkomen dat mensen te ver buiten hun bundel gaan. Maar nu heb ik een onbeperkt bundel, dus zou dat niet meer het geval moeten zijn.

Beste antwoord door Neville

@jh2781 

Ik vermoed dat de app geen IPv6 ondersteund. Eigenlijk hoort de app ontwikkelaar te zorgen dat IPv6 wordt ondersteund, als mijn aanname klopt.

IPv6 adressen zijn de opvolger van IPv4 adressen. 

Zover ik weet is kpn de enige Nederlandse mobiele provider die IPv6 via apn internet aanbied. Dit verklaart waarschijnlijk waarom het bij een andere mobiele provider wel werkt. Deze gebruiken alleen IPv4 adressen. 

In het geval van een Android toestel kun je de apn internet instellingen aanpassen door apn-protocol van IPV4V6 naar IPv4 te zetten. Op deze manier krijgt je toestel een IPv4 adres in plaats van een IPv6 adres. Dan verwacht ik dat je de app wel kunt gebruiken. 

In het geval van een iPhone kun je helaas apn-protocol niet aanpassen. Het enige wat je dan kunt doen is kpn vragen om apn internet aan te passen voor je abonnement zodat je toestel een IPv4 adres krijgt en geen IPv6 adres meer.

7 reacties

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • Antwoord
  • July 12, 2025

@jh2781 

Ik vermoed dat de app geen IPv6 ondersteund. Eigenlijk hoort de app ontwikkelaar te zorgen dat IPv6 wordt ondersteund, als mijn aanname klopt.

IPv6 adressen zijn de opvolger van IPv4 adressen. 

Zover ik weet is kpn de enige Nederlandse mobiele provider die IPv6 via apn internet aanbied. Dit verklaart waarschijnlijk waarom het bij een andere mobiele provider wel werkt. Deze gebruiken alleen IPv4 adressen. 

In het geval van een Android toestel kun je de apn internet instellingen aanpassen door apn-protocol van IPV4V6 naar IPv4 te zetten. Op deze manier krijgt je toestel een IPv4 adres in plaats van een IPv6 adres. Dan verwacht ik dat je de app wel kunt gebruiken. 

In het geval van een iPhone kun je helaas apn-protocol niet aanpassen. Het enige wat je dan kunt doen is kpn vragen om apn internet aan te passen voor je abonnement zodat je toestel een IPv4 adres krijgt en geen IPv6 adres meer.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 14, 2025

Dankje ​@Neville Dit zou zomaar eens de oplossing kunnen zijn. Linkus heeft blijkbaar moeite met bepaalde IPv6 netwerken volgens Yeastar. Eens kijken wat een andere voip app doet!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@jh2781. Welkom op de KPN Community. Hopelijk heb je iets gehad aan de duiding van ​@Neville en de mogelijke oorzaak. Is het inmiddels gelukt met een andere VOIP app? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 24, 2025

Hallo ​@Arjan van KPN Het maakt het wel iets beter, maar nog steeds niet ideaal. Ik ga met KPN bellen om te vragen of ze kunnen zorgen dat ik alleen een IPv4 adres krijg. En ondertussen ga ik er bij de VOIP leverancier op aandringen op betere IPv6 support. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het blijft een beetje behelpen begrijp ik. Dan is het verstandig om telefonisch contact met ons op te nemen inderdaad. Via een ticket kan jouw verzoek bij de juiste afdeling neergelegd worden. En het tweede kan ook zeker geen kwaad :)

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 28, 2025

Helaas geeft de medewerker aan dat IPv6 uitschakelen op het mobiele netwerk niet mogelijk is, dus we gaan weer verder zoeken!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dan was de collega die je sprak ben ik bang niet helemaal op de hoogte dat ie daarvoor een ticket kon aanmaken. Je kunt het nog een keer proberen of mogelijk weet je een andere manier om dit op te lossen.