Skip to main content

Vele jaren internet en Simonly van KPN op drie adressen. Verleden jaar twee losse telefoons gekocht bij een Simonly abbonement. Kosten volgens KPN, de toestelkosten bij een abbonnement + thuiskopieerheffing. Op zaterdag 27 juni 2020 heeft onze jongste dochter een losse mobiel gekocht en moest 20 euro extra betalen omdat zij geen abbonement afsloot. Hoe kan dit? Zij is klant bij KPN, heet internet, tv en een Simonly abonnement,

 

Mvg Ron

Losse telefoons waren bij KPN goedkoper dan de concurrent. O.a. bij de vestiging in Beverwijk viel het op dat door mensen daar soms wel 30 toestellen of meer tegelijk werden gekocht. Wat bleek: een handelaar van de Bazaar daar. Hij kon ze zelfs nog goedkoper aanbieden van ‘gewone’ winkels en toch nog winst maken. Zo goedkoop was KPN.

Het ging ten koste van de voorraad voor de goedwillende klant. Toestellen waren vaak op.

Daardoor is besloten losse verkoop zonder afsluiten van een abonnement meer gelijk te trekken met andere winkels. Daardoor zul je voor een los toestel, zonder afsluiten of verlengen abo, bij KPN nu € 20 of meer extra moeten betalen. Het is niet anders.

Dit beleid loopt inmiddels al een aantal maanden.


Als je meedere toestellen koopt voor wederverkoop begrijp ik dat. Als vaste klant heb ik hier geen begrip voor. Het staat namelijk nergens. Als ik dat wist had ik de keus bij de laatste Simonly verlenging te kiezen voor een abbonnement inclusief telefoon. Dat heb ik niet gedaan omdat mobiel niet kapot was. Mede door eerdere info van KPN, een aantal maanden  voor Coronasluiting van de winkels, dat ik als klant altijd een telefoon kon kopen in een KPN winkel voor dezelfde toestelprijs als met een abbonnement. Zonder info wordt volgens u het beleid veranderd.  Dat vindt ik verre van netjes. Mede ook dat je al je info van het internet moet halen omdat de winkels, om begrijpelijke reden, dicht waren.

Mvg Ron

 


Ben nog steeds benieuwd of iemand van KPN mijn vraag kan beantwoorden waarom je als KPN klant een toeslag moet betalen bij aanschaf van een los toestel. Ik ging af van eerdere informatie dat je altijd een losse mobiel kon kopen zonder toeslag.

 

Mvg Ron


Hallo @RonaldGerardus deze vraag is vaker gesteld op het forum. Zie bijv. dit topic waar ook een KPN moderator dezelfde uitleg geeft.

Als je een paar dagen wacht (het is druk hier) zal een KPN moderator dit hier ook bevestigen. 


Hartelijk dank voor je antwoord. Ik hoop dat de KPN hierop reageert. Ik wil graag dat KPN klanten met een Simonly die later beslissen om alsnog een toestel aan te schaffen dezelfde voorwaarden krijgen als mobiel inclusief abbonement. Dat was altijd zo en dat is nog eens klantvriendelijk ook. In de systemen van KPN staat notabene dat je klant bent.

 

Mvg Ron


Goedemiddag,

Waar kan ik een schriftelijke klacht indienen? Dus niet via chat of telefonisch.

 

Mvg Ron

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 


Dat is deze: kpn.com/klachten .

Maar we kunnen ook proberen het via dit forum voor je op te lossen. Ook KPN moderators zijn actief op dit forum.

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Goedemiddag Peter,

 

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb een een vraag gepost op dit forum en nog geen reactie gekregen van KPN. Dus wil ik de vraag nu schriftelijk stellen aan KPN.

Mvg Ron

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Ik zie geen topics van je waar nog niet op is gereageerd. Of heb je een vraag in een bestaand topic gesteld? Als dat er een was die al eerder was ‘’beantwoord’’ dan is de kans groot dat er op jouw reactie dan niet gereageerd wordt.

Is dat die vraag over toeslag losse verkoop? Die is beantwoord.

Koop je een telefoon zonder abonnement (of verlenging) dan betaal je een toeslag. Het maakt hierbij niet uit of je KPN abonnee bent.
Koop je een telefoon met abonnement of verlenging dan betaal je de toeslag niet.

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Hallo Peter,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik ben niet tevreden over het antwoord. Dus wat mij betreft is deze vraag nog niet beantwoord. Ik ben en blijf van mening dat KPN geen onderscheid moet maken tussen SimOnly klanten en klanten die een abbonement afsluiten inclusief toestel. Ik wil weten waarom dat is. Ik heb een klachtenformulier ingevuld en wacht het antwoord van KPN af.

 

Mvg Ron

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Tja, KPN kan je niet je zin geven natuurlijk. Het beleid is zoals ik bovenstaand heb uitgelegd. Dat geldt voor iedereen en ook álle KPN abonneehouders.

Waarom jullie de toeslag moesten betalen is uitgelegd (geen abo bij genomen). Het antwoord is goed en juist. Daar is niks mis mee.

Op veel vragen zullen wel onbevredigende antwoorden zijn voor de vragensteller. Niet alleen bij KPN. Dat is nu eenmaal zo, daar doe je niks aan.

Ik wil graag bepaalde producten bij de lokale COOP. Antwoord: die zitten niet in ons assortiment.

Daar ben ik ook niet tevreden mee, maar het is wel wat het is.

Ik mag ook v.u. een bepaalde richting niet rechtsaf mijn straat in. Ook dat is wat het is en moet ik wat omrijden.

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Hallo Peter,

Ik vraag een heel normale vraag en wil van de KPN een antwoord hebben. Jij zegt dat ik een uitleg heb gekregen. Dat klopt maar dat is een mening van een forumlid. Niet een reactie van KPN. Het gaat mij nog niet eens om de meerprijs. De prijs die betaald is is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Bol.com. Ik wil graag van de KPN horen waarom het beleid is veranderd? Waarom dat nergens vermeld is? En waarom er verschil gemaakt wordt tussen kanten van KPN?

Persoonlijk mag je je mening geven. Dat stel ik ook zeer op prijs. Maar in dit geval wil ik toch echt een antwoord van KPN.

 

Mvg Ron

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Ach, het is niet mijn mening maar het beleid. Jammer dat je dat verkeerd interpreteert.

Het toestel is ondanks de toeslag nog altijd heel scherp geprijsd t.o.v. een Mediamarkt / Bol.com.

En is het niet uitgelegd? Bij deze:

In diverse winkels kwamen handelaren van Zwarte markten hele dozen met toestellen halen bij KPN winkels. Om hier paal en perk aan te stellen is het beleid gekomen dat je zonder abonnement erbij (nieuw of verlengen) een toeslag van € 20 tot € 50 moet betalen. Dat voorkomt dat de winkels tegen klanten die wel een abonnement / verlenging nemen nee moeten zeggen omdat ze het toestel wat de klant wil niet meer op voorraad hebben.

En voor de volledigheid: ook dat is niet mijn mening, maar de reden.

Verder verandert er zoveel. Het zenderaanbod is niet meer van toen ik het afsloot. De prijs ook niet. Overal veranderd beleid.
De verkeersregels zijn veranderd sinds je je rijbewijs hebt gehaald. Heb je daar al bezwaar tegen ingediend bij de overheid??? :yum:

Maak je niet druk. Je bent nu Don Quichot.

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Beste Peter,

Allereerst ben ik geen Don Quichot en gaat het al helemaal niet om de 20 euro meerprijs. Dat handelaren grote aantallen goedkope telefoons hebben gekocht dat betreur ik. Feitelijk heeft KPN door dit gedrag haar beleid veranderd. Ik voer ook geen persoonlijke vete tegen KPN integenteel. Wat ik graag zie, en ook ik vraag mij af of een éénling dat bij het grote KPN voor elkaar krijg, is het volgende:

  • geen onderscheid tussen KPN klanten.
  • duidelijke info op website en winkels wat prijzen zijn bij losse verkoop.

Mvg Ron

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Hallo @RonaldGerardus Welkom hier. Zoals je ziet heb ik je reacties uit een ander topic naar dit topic verplaatst. Dat heb ik gedaan om het overzicht te bewaren: we willen dat informatie over onze producten zo goed en duidelijk mogelijk vindbaar is. Meerdere topics over dezelfde onderwerpen kunnen dan verwarrend werken, vandaar dat ik het één en ander heb samengevoegd. 

Op dit Forum gaan onze klanten met elkaar in gesprek, zoals jij nu in gesprek bent gegaan met Peter en Rbxx. Als moderators zorgen we dat informatie goed vindbaar is en dat deze gesprekken goed en helder verlopen. We zullen ook zeker inhoudelijk reageren, maar dat kunnen we dus niet direct doen, aangezien we topics op volgorde van binnenkomst afhandelen. We zullen binnen enkele dagen reageren! 


Beste @RonaldGerardus, welkom! Terechte vraag die je stelt. Het antwoord dat PeterG geeft, is helemaal correct: er werden te vaak te veel toestellen opgekocht, zodat we ‘nee’ tegen onze klanten moest verkopen, omdat toestellen niet meer voorradig waren. We stellen hier één duidelijke grens in en het maakt dus niet uit of je 1 of 10 toestellen wilt: de toeslag blijft gelijk. Ik kan me zeker voorstellen dat je hier niet blij mee bent, maar ik kan er niets anders van maken helaas!


Hallo Marcia,

Het antwoord is duidelijk. Echter KPN had er ook voor kunnen kiezen om geen telefoons te verkopen aan externe klanten en alleen aan KPN klanten. Dan had dit probleem zich niet voorgedaan. Of externe klanten wel de meerprijs bereken en voor KPN klanten niet. Van alle KPN staan de gegevens in de systemen, dus lijkt het mij heel eenvoudig om te zien wie KPN klant is.

Mvg Ron


Ik begrijp je standpunt helemaal! Ik ga je signaal intern doorgeven, maar vooralsnog zal het helaas niet veranderen. Bedankt voor je bericht in ieder geval! 


Goedemidddag Marcia,

Hartelijk dank voor je antwoord. Het is mijn persoonlijjke mening. Nogmaals ik lig echt niet wakker van die 20 euro meerprijs. Maar het gaat mij om het principe. Maar goed dan val ik in herhalingen. Gelukkig leven wij in een vrij land en ieder bedrijf maakt zijn eigen keuzes hoe hij met klanten omgaat en communiceert. Net zo goed dat iedere klant zelf kan kiezen waar hij iets koopt of een abbonement afsluit.

 

Met vriendelijke groeten en een prettige dag toegewenst,

 

Ron

 

 


Hallo Marcia,

Het antwoord is duidelijk. Echter KPN had er ook voor kunnen kiezen om geen telefoons te verkopen aan externe klanten en alleen aan KPN klanten. Dan had dit probleem zich niet voorgedaan. Of externe klanten wel de meerprijs bereken en voor KPN klanten niet. Van alle KPN staan de gegevens in de systemen, dus lijkt het mij heel eenvoudig om te zien wie KPN klant is.

Mvg Ron


Je kan het beleid van KPN ook anders interpeteren. Sluit je een abonnement inclusief toestel af, dan krijg je 20 euro korting. 
ik als mede-klant van KPN begrijp niet helemaal waar jij je gelijk wil halen of een uitleg van KPN wil over dit beleid. 
Vb. Als jij bij mij een auto koopt en er gelijk een abonnement op mobiliteitsservice bij afsluit, ben ik als verkopende partij die bepaald of jij de auto dan met 100 euro korting krijgt. Besluit je de auto later te kopen dan bepaalt nog steeds de verkopende partij of deze dan duurder is. 


Beste Hamer,

Wat je hier zegt klopt als een bus. Alleen is het jammer dat KPN dat niet communiceert. Verleden jaar kreeg iedereen deze korting bij aanschaf van een mobiel. KPN heeft dat veranderd omdat ‘handelaren’ telefoons opkochten. Twee maanden geleden heb ik een KPN mobiel abbonement verlengt. Als ik geweten had  dat KPN zijn beleid had veranderd had ik de keus kunnen maken om een abbonement te kiezen inclusief mobiel. Het gaat om de communicatie. Begrijp mij niet verkeerd, KPN is een mooi bedrijf met goed internet, mobiel en tv. Wel wat duurder maar daar kies je uiteindelijk zelf voor. Maar wat communicatie betreft gaat het niet altijd even soepel.

Met vriendelijke groeten,

Ron


Dag Ron, 

 

Daar heb je gelijk in. Ik ken KPN als bedrijf, omdat ik er 10 jaar heb gewerkt en nu bij een partner van KPN werk. De communicatie richting zowel klanten als partners wil het nog wel eens aan “schorren”. 
Enfin, fijne avond!