Skip to main content

Ik heb op dit forum gelezen dat +31970 is voorbehouden aan M2M. 

Toch ben ik meerdere keren gebeld door een callcenter met een 11 cijferig nummer beginnend met genoemd aanvangsnummer. Beide geblokkeerd maar dan word ik gebeld door een volgend nummer uit die reeks.

Hoe kan dit? 

Goede vraag, @Renam. Het klopt dat er een aparte nummerreeks is voor geautomatiseerd verkeer. Deze begint inderdaad met 097. Het is echter niet verboden om ook spraak via een dergelijk nummer te doen. De onderscheidende factor is dat het contact maken geautomatiseerd gaat. Voor het gemak wordt dit dan allemaal door de ACM M2M genoemd. Meer hierover lees je op deze informatiepagina over 097-nummers van de ACM.


Waarschijnlijk via voip. Met een voip app op een tablet of smartphone kun je prima bellen via een data-only abonnement.


Het is echter niet verboden om ook spraak via een dergelijk nummer te doen. De onderscheidende factor is dat het contact maken geautomatiseerd gaat.

Toch zet ik mijn vraagtekens bij het gebruik van een 0970 nummer door een callcenter.

Ik denk niet dat het gebruik van 0970 door callcenters voldoet aan de intentie van de beschrijving onder H2H communicatie en de andere drie opties zijn sowieso niet van toepassing.

 


Zoals wjb schreef en de Acm H2H beschrijft wordt dit nummer (mis) gebruikt door bitcoin verkopers. Het nummer zal automatisch word 'n gekozen maar niet voor de doelstellingen zoals bij H2H beschreven. Inmiddels heb ik dit hoofdnummer met 4 x ? Als wildcard voor de laatste cijfers geblokkeerd. Dat lijkt te helpen..

Allen bedankt voor de reacties. 


Inmiddels heb ik dit hoofdnummer met 4 x ? Als wildcard voor de laatste cijfers geblokkeerd.

Mijns inziens zou je alle 0970 nummers kunnen blokkeren tenzij je een apparaat hebt die onder de M2H apparatuur valt en je zelf als alarmnummer fungeert.


Duidelijk, dankjewel. Maar uit interesse: waarom doen ze dit op deze manier. Wellicht worden de gewone nummers geblokkeerd vanwege de telefoonterreur of is een duizendtal op M2M goedkoper misschien? 


Duidelijk, dankjewel. Maar uit interesse: waarom doen ze dit op deze manier. Wellicht worden de gewone nummers geblokkeerd vanwege de telefoonterreur of is een duizendtal op M2M goedkoper misschien? 

Gewone nummers worden niet geblokkeerd voor telefoonterreur en dus zouden ze net zo goed gewone nummers kunnen gebruiken.

Het is kinderlijk eenvoudig om een telefoonnummer te spoofen dus hoeven die crimineeltjes echt geen duizental 0970 nummers te hebben.