Skip to main content
Beantwoord

Maandelijks opzegbaar contract verlengen niet mogelijk

• May 14, 2026
  • 3 reacties
  • 48 keer bekeken

In april ben ik overgestapt van Odido naar KPN met sim-only en nummerbehoud, op een maandelijks opzegbaar contract. Op dat moment waren er voor mij geen aantrekkelijke aanbiedingen voor een nieuwe telefoon en besloot dat af te wachten, eventueel later in het jaar te gaan verlengen met een jaarlijks contract indien er wel een leuke aanbieding voorbij zou komen. De winkelmedewerker bij een KPN shop vertelde me dat ik op elk gewenst moment later alsnog kan verlengen en gebruik kan gaan maken van zo’n aanbod en dat overtuigde mij ook om per direct de overstap alvast in gang te zetten. Die overstap is goed gegaan en ik ben helemaal happy, so far so good.

Nu komt er een leuke aanbieding voorbij en wil ik nu mijn maandelijkse (nu opzegbaar) abonnement gaan verlengen en daarvan gebruikmaken Einde contractdatum is 12-05-2026 in de MijnKPN app (twee dagen geleden) dus dat is toch prima zou je zeggen.

Helaas gaat dat niet met de volgende foutmelding

Hoezo kan ik nu opeens niet verlengen terwijl mijn contractperiode al verlopen is? Vier maanden voor het einde van contract zou al per januari 2026 mogelijk moeten zijn. Een “verlengbaar per” datum later dan einddatum contract is iets dat in mijn hoofd ook niet mogelijk zou moeten zijn. Bovendien is dit in strijd met wat de medewerker mij in de winkel heeft verteld.

Ik voel me nu een beetje genaaid dat ik niet kan profiteren van een tijdelijke aanbieding omdat ik om onduidelijke reden moet wachten terwijl ik contractvrij ben. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit van tevoren had kunnen weten? Of is dit simpelweg een fout die de klantenservice voor mij kan herstellen?

Beste antwoord door gertvdijk

Inmiddels de informatie gevonden en ben echt not amused. 😠

Blijkbaar is er een driemaandentermijn waarop je moet wachten na het afsluiten van een sim-only abonnement. Dit wordt wél vermeld op de pagina over verlengen, maar op de productpagina van sim-only staat dat je (elk moment) kan omzetten.

info box op https://www.kpn.com/service/ugs/abonnement-verlengen

Deze restrictie staat niet bij het afsluiten van een sim-only abonnement:

info box bij productinfo sim-only op https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/sim-only

Dus de drie maanden wachttijd ontbreekt gewoonweg op die productinformatie! Het wordt ook niet vermeld in mijn contract of algemene voorwaarden. Dus ik heb mijn sim-only afgesloten op basis van onvolledige informatie van KPN, vind ik.

Ik vind het gewoon ‘stom’ dat ik nu geen gebruik kan maken van de aanbieding en ik vind dat dit echt beter mag bij de productinformatie. Als ik dit had geweten had ik wellicht nog even gewacht met de overstap.

3 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • May 14, 2026

Inmiddels de informatie gevonden en ben echt not amused. 😠

Blijkbaar is er een driemaandentermijn waarop je moet wachten na het afsluiten van een sim-only abonnement. Dit wordt wél vermeld op de pagina over verlengen, maar op de productpagina van sim-only staat dat je (elk moment) kan omzetten.

info box op https://www.kpn.com/service/ugs/abonnement-verlengen

Deze restrictie staat niet bij het afsluiten van een sim-only abonnement:

info box bij productinfo sim-only op https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/sim-only

Dus de drie maanden wachttijd ontbreekt gewoonweg op die productinformatie! Het wordt ook niet vermeld in mijn contract of algemene voorwaarden. Dus ik heb mijn sim-only afgesloten op basis van onvolledige informatie van KPN, vind ik.

Ik vind het gewoon ‘stom’ dat ik nu geen gebruik kan maken van de aanbieding en ik vind dat dit echt beter mag bij de productinformatie. Als ik dit had geweten had ik wellicht nog even gewacht met de overstap.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@gertvdijk, welkom op onze community. Wat balen om hier zo tegenaan te lopen! Ik zie dat je het antwoord zelf al gevonden hebt, helaas is verlengen de eerste drie maanden niet mogelijk. Ik heb er helaas geen ander antwoord op.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 15, 2026

Hoi ​@gertvdijk, welkom op onze community. Wat balen om hier zo tegenaan te lopen! Ik zie dat je het antwoord zelf al gevonden hebt, helaas is verlengen de eerste drie maanden niet mogelijk. Ik heb er helaas geen ander antwoord op.

Thanks.

Kan je misschien zorgen dat deze informatie wordt getoond bij de productinformatie van sim-only (tweede screenshot)? Een “voorwaarden van toepassing (meer info)” of “let op: dit kan na drie maanden” of iets dergelijks in die info box lijkt mij voldoende en wel zo eerlijk.

Ook vind ik dat dit vermeld moet worden in de contractuele informatie na het bestellen (in elk geval in de kleine lettertjes maar eigenlijk op het contract ook, want in beide staat dit niet vermeld). Ik vind het discutabel dat dit nergens formeel staat genoemd in de informatie die ik ontvangen heb. Gezocht en niets relevants op de termen “verlengen”, “promotie”, ”a[ck]tie”, “sim[-]only”, “maanden” in alle bijlagen en e-mails die ik van KPN heb ontvangen.

Sidenote: de informatie die ik heb ontvangen is ook deels onjuist, want er staat in het contract dat de verbdindingssnelheid maximaal 1000Mbit/s bedraagt terwijl het gaat om een Unlimited50 abonnement met 50Mbit/s. Dus dat wat KPN communiceert in de mail verdient sowieso nog aandacht.

Nog een laatste vraag: wat zou de motivering hierachter kunnen zijn? Als ik nou reeds gebruik had gemaakt van een kortingsactie eerder op mijn sim-only, of als ik een jaarcontract was aangegaan en daardoor nu niet gelijk weer gebruik kan maken van een actie, dan begrijp ik het. Nu voelt het gewoon arbitrair bestaand klantje uitsluiten terwijl die eigenlijk gewoon bij wil tekenen omdat ‘ie tevreden is. Lijkt me ook simpelweg nadelig voor KPN zelf deze restrictie; kan geen scenario bedenken hoe “je mag niet verlengen ondanks einde contract bij sim-only” in het voordeel van KPN zou kunnen werken, zeg maar. 🤕