Skip to main content
Vraag

Marum: Problemen met mobiel internet snelheden 4G en 5G en slechte service klantenservice

• December 17, 2025
  • 0 reacties
  • 1 keer bekeken

Ik wil graag mijn ervaringen delen en wellicht advies of steun vragen rondom mijn problemen met de mobiele internetsnelheid bij KPN in de regio Marum. Volgens de KPN dekkingskaart zou hier een gemiddelde snelheid van ongeveer 332 Mbps beschikbaar moeten zijn. Echter, mijn eigen metingen met speedtests laten een heel ander beeld zien. Mijn downloadsnelheid varieert meestal tussen 10 en 40 Mbps, en de uploadsnelheid ligt vaak tussen 0,7 en 4 Mbps. Dit is significant lager dan wat KPN belooft en wat voor mijn dagelijks gebruik, waaronder werk, nodig is.  

Ik heb het probleem met meerdere telefoons getest, zowel met iOS- als Android-toestellen, maar het maakt geen verschil. De lage snelheid is constant aanwezig, ongeacht het apparaat. Daardoor sluit ik uit dat het aan mijn telefoon ligt.  

Het afgelopen jaar ben ik meerdere keren in contact geweest met de klantenservice en heb ik allerlei klachten en storingsmeldingen ingediend. Ondanks dat er diverse storingsonderzoeken zijn uitgevoerd en ik verschillende handelingen heb uitgevoerd zoals resets en metingen, treedt er geen blijvende verbetering op. Daarnaast word ik regelmatig van kast naar muur gestuurd en worden gemaakte terugbelafspraken niet nagekomen, bijvoorbeeld een terugbelverzoek van gisteren is niet gehonoreerd.  

Verder blijkt uit ervaring en lokale meldingen dat ik niet de enige ben in Marum met dit probleem. Tien kilometer verderop worden wel de veel hogere snelheden gehaald die KPN belooft. Het geeft mij het gevoel dat er in mijn directe omgeving gewoon onvoldoende capaciteit of netwerkoptimalisatie plaatsvindt.  

Voor de duidelijkheid heb ik ook een proefabonnement van Odido lopen en daar worden wel consistent de beloofde snelheden gehaald. Dat benadrukt nogmaals het verschil in netwerkkwaliteit en dienstverlening.  

Tot slot heeft KPN aangegeven dat tussentijds kosteloos opzeggen van mijn contract niet mogelijk is, ondanks het feit dat de dienstverlening al meer dan een jaar niet voldoet. Vanuit mijn perspectief is hier sprake van wanprestatie, waarbij KPN niet aan haar contractuele verplichtingen en klantbeloftes voldoet.  

Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen? Of weten jullie misschien welke stappen ik het beste kan nemen in deze situatie? Alle input is welkom, vooral ook tips om druk te blijven zetten op KPN of juridische stappen richting ontbinding van het contract.  

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.  
Â