Skip to main content

Ik heb zojuist gratis 5000Mb gekregen op mijn 06 nummer. Dit toestel heeft echter geen internet, dus kan ik ze daarop niet gebruiken.
Ik heb ook een KPN 097 nummer (datasim). Daar heb ik geen december Mb's gekregen, maar daar zou ik ze wel kunnen gebruiken.
Helaas kan ik niet Mb's delen van het 06 nummer naar het 097 nummer, andersom kan het wel, maar daar heb ik niets aan.
Is hier een oplossing voor?

Hallo ​@HKnu 

Als het om het kadootje uit de Attentkalender gaat: die 5GB kan je niet delen.
Je kan die GB’s alleen gebruiken op het nummer dat de data heeft ontvangen.

Je leest er meer over in de MijnKPN app onder de knop Voor Jou en dan Kadootjes.

@RBxx OK, dat kan. Maar waarom krijg ik dat december kado niet op het 097 nummer?
In de app kan ik nix lezen want ik heb geen smart telefoon. Daarom heb ik nix aan dat kado.

Hallo ​@HKnu 

Hoe wist jij (zonder smartphone) dat je op jouw 06 nummer die 5GB hebt gekregen, via sms?
Ik lees “alle mobiele abonnementen krijgen 5G” en zou verwachten dat dit ook voor mobiele data abonnementen geldt. Ik heb deze vraag daarom gesteld in het hierboven genoemde topic.

Hallo ​@HKnu , er is zojuist door KPN gereageerd in het hierboven genoemde topic.. 

Shyrin van KPN schreef:
Ja, ook de data only abonnementen (097 nummers) krijgen een 5GB databundel

Je kan dit (alleen) zien in de MijnKPN app als je daar het data-abonnement gekoppeld hebt.

@RBxx Klopt ik heb een SMS van KPN ontvangen dat ik op mijn 06 (zonder databundel) 500MB extra heb gekregen (waar ik dus niets aan heb). Maar ik heb de prijsvraag voor mensen die de extra data niet nodig hebben maar ingevuld, misschien win ik daar wat.

In “Mijn KPN” (ik heb geen app, want geen smartphone) heb ik beide nummers gekoppeld. Daar staat in het overzicht geen extra data bij het 097 nummer maar bij producten staat het wel. Ik heb ook geen SMS ontvangen op het 097 nummer, dat krijg ik wel van andere KPN zaken.

Ik heb ook jarenlang niks aan die 5000 Mgehad. Kpn doet dit al dik 10 jaar. En had tot april 2020 een GSM. Ik heb er dus ook 6 jaar niks aangehad. Dat is gewoon een gevolg van je keuze van apparaten. 

Het extraatje is alleen op 06 nummers. Ook dit was nooit anders.

Je hebt trouwens eigenlijk wel een dure oplossing met een datasim zonder data op de 06 om naar de 097 te delen. Dan is de 097 maximaal 10 GB per maand.

Dat doe ik anders. Redelijke bundel op mobiel. En voor andere apparaten (onderweg) de Hotspot (wifi) van m'n mobiel aanzetten. Die apparaten kunnen zo ook die 5 GB gebruiken. 

Fijne decembermaand 🎁

Hallo ​@HKnu 

Hoe wist jij (zonder smartphone) dat je op jouw 06 nummer die 5GB hebt gekregen, via sms?
Ik lees “alle mobiele abonnementen krijgen 5G” en zou verwachten dat dit ook voor mobiele data abonnementen geldt. Ik heb deze vraag daarom gesteld in het hierboven genoemde topic.

HIer heb ik ook een sms gehad ​@RBxx .

….
Het extraatje is alleen op 06 nummers. Ook dit was nooit anders.
….

Dat is deze keer anders, ook de 097 nummers krijgen nu het 5 GB extraatje.

Shyrin van KPN schreef:
Ja, ook de data only abonnementen (097 nummers) krijgen een 5GB databundel

En nog meer: je verbruikt automatisch eerst de data van jouw kadobundel. Is de 5 GB op? Dan verbruik je de data van je eigen bundels.

Met de ‘random’ factuurperiodes een groot voordeel. Bij vroegere acties moest je eerst je eigen bundel ‘er doorheen jagen’ om het kadootje te kunnen gebruiken. En als die op was, zat je de rest van je factuurperiode zonder data.

Hier heb ik ook een sms gehad ​@RBxx .

Ik niet, maar bij een Unlimited300 abo heb je die 5 GB ook niet nodig 😎

RBxx vermeldt: Dat is deze keer anders, ook de 097 nummers krijgen nu het 5 GB extraatje.

Dat is goed nieuws voor je ​@HKnu . Alleen kan je dit alleen zien als je een tablet heeft met de MijnKPN app, want in de website versie zie je dat dus niet. Smartphone voor de app niet aanwezig heb je al vermeld.

@PeterG Jouw oplossing is uitsluitend mogelijk voor mensen met een smartphone. Die heb ik niet, dus heb ik data op een datasim dat werkt uitstekend. Daar heb ik ook 5000mB op. Dat is normaal voldoende voor mijn gebruik. De extra bundel op het 097 nummer zie ik nu wel op de website van KPN op mijn Windows tablet met datasim.

De extra bundel op het 097 nummer zie ik nu wel 

Dat is mooi.

De 5 GB op je mobiel heb je helaas niks aan. Het is jouw keuze geen smartphone te gebruiken. Dat heeft dus gevolgen waaronder dit.

@PeterG Klopt helemaal, het is een zeer bewuste keuze om een gewone mobiel te hebben zonder veeg scherm. Ik heb er jaren geleden één gehad, maar dat was een verschrikkelijke ervaring en heb hem snel weggegooid.😣
Zoals het nu gaat is veel beter: een mobile telefoon om te bellen en SMS’en en een laptop met data SIM om te computeren.
😃

De telefoon met veegscherm is nu wel beter dan 10 jaar geleden. Niet te vergelijken. 

Ik ben 4 jaar geleden van GSM naar smartphone gegaan. Wil niet meer terug nu.

Mijn moeder (86) ging 3 jaar geleden van GSM naar smartphone. Haar credo nu: "dit is ideaal voor ouderen!".

En duur zijn ze ook niet meer. Voor nog geen € 150 heb je al een nieuwe.

Ze geven veel meer vrijheid dan zoals je het nu hebt. 

De keuze is en blijft aan jou.

@PeterG Ze zijn wel beter geworden de laatste tijd, maar ze blijven groot voor in je zak en kunnen geen week zonder laden. Vrijheid geven ze zeker niet, juist andersom want je bent op veel meer manieren lastig te vallen door alles en iedereen.
Ik blijf gewoon de enige echte Nokia 6310i gebruiken. Dat doe ik al vanaf maart 2002.

Ik blijf gewoon de enige echte Nokia 6310i gebruiken. Dat doe ik al vanaf maart 2002.

Goed dat je dit vermeld ​@HKnu . Je weet dat DIE vanaf 1 december volgend jaar niet meer werkt neem ik aan? Die is nog GSM/2G en dat systeem gaat dan uit.

Nokia heeft wel een NIEUWE die erop lijkt. Dat is de Nokia 3210 4G. Verkrijgbaar in zwart en blauw. Ook die kan alleen bellen en sms-en. Maar werkt wel via het 4G netwerk wat nog gewoon in de lucht blijft.

En als jij vrienden, familie en bekenden die je gewoon via bijvoorbeeld Whatsapp bellen of tekstberichten sturen (dat kost namelijk niks) lastig vind, dan heb jij toch nog een wat verkeerde indruk van de smartphone.

Vooral de laptop of tablet op "zakformaat” bij je hebben vind ik ideaal. Ook altijd 'spoorboekje’ bij me. Of internet om even iets op te zoeken.

Ik weet dat ik 1 december 2025 afscheid moet nemen van mijn vertrouwde Nokia 6310i, na bijna 25 jaar tevredenheid.
Ik ga dan waarschijnlijk over op een Nokia flip of vergelijkbaar (net wat er dan te koop is).
WhatsApp gebruik ik af en toe op mijn PC, maar dat ie hooguit 2x per maand. Tekstberichten via de telefoon (SMS) gebruik ik erg veel en vind ik de snelste en handigste manier van communicatie naast spraak bellen. Ook via de computer gebruik ik SMS via een data sim (4G).
Ik heb een Windows 8” tablet met 4G data SIM voor onderweg dat werkt uitstekend en vertrouwd.
Ik heb wel eens een slimme telefoon gekregen van ABN voor mobiel betalen. Dat mobiel betalen ging best goed maar voor bellen en SMS'en vond het een onding. Andere toepassingen waar ik iets aan had heb in niet kunnen vinden. Uiteindelijk is hij ingeleverd in de milieustraat.

Ik ben zo een tevreden gebruiker zonder geveeg of gepiep.

De nieuwe Nokia 3210 4G lijkt me wel wat voor je. Komt erg in de buurt van wat je nu hebt. 

Onderstaande allemaal ter overdenking. Voel je niet verplicht. 

Geef mij ook voor ouderwetse sms maar de veegfoon. Tenminste toetsenbord met alle letters. Gaar nog veel makkelijker dat een 10 toetsen telefoon met T9 protocol. 

Ook ik heb veegfoon lang afgehouden. In april 2020, midden in lockdown, toch maar genomen. M'n GSM was stuk gevallen. Na één week wilde ik al niet meer terug.

3 jaar geleden is mijn moeder van nu 86 naar smartphone gegaan. Zij wilde na een paar dagen niet anders meer. En niet veel later zei ze "dit is ideaal voor ouderen!".

Zo zie je maar.

Maar goed ieder z'n keuze. 

M'n 2e 06 zit wel in een GSM. Die vervangt dan weer mijn vaste lijn. Dan is een prepaid mobiel erbij weer goedkoper. Smartphone heeft abonnement met onbeperkt bellen. Dus over die kosten heb ik ook geen zorgen; die zijn er niet. 

@PeterG Een veegtelefoon is echt niets voor mij. Die gooi ik binnen een dag tegen de muur. Dat weet ik uit ervaring, daar ga ik echt geen geld voor weggooien.
Ik heb thuis een vaste lijn via koper verbinding dat nummer werkt bij mij al ruim 50 jaar goed vanaf mijn 18e.
Mobiel heb ik nu dus de 6310i met 20 jaar oud sim only abonnement met onbeperkt bellen en sms’en voor €6,50 per maand plus €5 korting op Spotify ( Effectief dus €1,50, dat krijg ik nergens goedkoper). tot zeer volle tevredenheid. Ik heb ook gratis duo SIM zodat ik altijd direct een reserve SIM heb. Die kan in geval van nood ook in een ander toestel als er iets gebeurt met de 6310i.
Ik laad de 6310i ook nooit zelf op, ik verwissel gewoon de batterij als hij (bijna) leeg is met een reserve batterij die ik altijd bij mij heb. Ik heb 5 reserve batterijen die ik thuis steeds eerst helemaal leeg maak en dan weer helemaal oplaad met een oude 6310.
Die SIM kaart gaat begin december 2025 in een nieuwe Nokia die op 4 of 5 G werkt.
Ook dan gebruik ik wissel batterijen met een Walimex Universele lader 18556 om de batterijen lost te kunnen laden zodat ik dan ook altijd een reserve bij mij kan steken.

Mobiel heb ik nu dus de 6310i met 20 jaar oud sim only abonnement met onbeperkt bellen

Ik neem aan dat je dus altijd zelf belt met de mobiel. Dat is dan altijd goedkoper dan uitgaand die vaste gebruiken. 

Dat met die batterijen is wel handig. Heb je altijd direct weer een volle.

Mijn smartphone gebruik ik overigens ook tijdens het opladen. 

Jammer van je veegfoon aversie. Ik ben er pas op mijn 57ste aan begonnen (2020) nadat ze al 10 jaar bestonden. Ook ik had er een enorme aversie tegen. Als ik er voordien een leende kreeg ik niks voor elkaar.

Mijn moeder had diezelfde aversie en begon met haar 83ste en was vrijwel direct om.

Vriend van mij onlangs op zijn 71ste. Als er iemand behoudend is met apparatuur is hij het wel. Alles ruim 20 jaar oud. Tv heeft streep in beeld maar andere komt er nog niet.

Hij vindt vooral juist sms schrijven (😉) véél fijner op de veegfoon. Ook even wat opzoeken doet ie nu vaak. Computer opstarten duurde hem altijd te lang.

Je bent met circa 68 jaar mijns inziens te jong om niet te moderniseren. Als je nou 90 was. Maar goed, eigen keus.😍😀.

😀 gelukkig zijn er inmiddels ouderwetse mobiele telefoons via 4G 🙂. Mijn tweede mobiel wordt die 3210 4G, de flip of de 110 4G. Alle Nokia. Die komt in mei 2025. Vakantiegeld dan. Ik ga niet wachten tot het laatst in november. 

@PeterG  Het is van mij zeker geen aversie tegen een modernere (veeg)telefoon. Verre van dat, ik gebruik erg graag de nieuwste apparatuur. Maar ik heb die veegtelefoon geprobeerd en vond het verschrikkelijk. Het is dus puur uit ervaring dat ik hem niet (meer) wil hebben.
Ik heb een telefoon om te bellen en te SMS’en en een computer voor de informatie en het werken.

Ik vond het eerst ook verschrikkelijk hoor. Begrijp me niet verkeerd. Voor mij nooit riep ik altijd. Ik ben van 1963 overigens. 

Maar goed. Wat niet is kan nog komen. Bij jou 😉.

Het gemak van zo'n ding blijkt toch groot naar mijn mening. In plaats van de laptop mee slepen nu m'n telefoontje. 

En nu zal ik stoppen hoor.

@PeterG Ik ga er in ieder geval geen geld aan uitgeven. Als ik er één gratis krijg wil ik nog wel wat testen naast de 6310i (zeker niet i.p.v.), daar houd het dan ook mee op.
Een laptop meeslepen hoef ik niet, de zeer weinige keren dat ik onderweg info nodig heb gaan prima via de 8” Windows tablet.
Ok ik stop nu ook.

Reageer