Skip to main content

Hoi,

Klopt het dat als je MB’s deelt uit de 25GB te delen MB’s, dat de ontvanger dit kan gebruiken in de hele EU? Dus als ik de volle 25GB naar één andere aansluiting binnen het huishouden stuur, dan kan die aansluiting 25GB binnen de EU gebruiken? Op de MB’s delen pagina staat bovenin wel een vinkje met “EU” - maar voor de rest staat het nergens, niet in de FAQ noch in de Algemene Voorwaarden, vermeld of de gedeelde MB’s inderdaad binnen de gehele EU te gebruiken zijn.

 

Wilde dat graag even zeker weten, maar ten tweede vond ik het ook wat apart dat die aansluiting waar je MB’s mee deelt dan meer data (25GB) mag verstoken over de grens dan jij (22GB) met je Unlimited… Hehe. ‘t zou logischer zijn als je dan tenminste zelf ook 25GB mag verbruiken over de grens.

 

Die 22GB is sowieso wel erg karig trouwens, vind ik. Met de oude propositie kon je rustig 50 tot 200GB over de grens verstoken afhankelijk van de abonnementsvorm en KPN Compleet. Dan is teruggezet worden naar 22GB (en daarna een whopping €3,99 per gig!) wel een heel erg forse downgrade ten opzichte van de vorige proposities. Dat mag KPN wel een keer veel beter regelen wat mij betreft, dat is echt heel erg weinig. :) 

Update: vanaf 4 juli 2022 ontvang je een 50Gb EU bundel. Daarnaast kan je 50Gb delen met je huishouden

Ha @Liroy, goede vraag! Je kunt de MB's die je mag delen niet gebruiken om over de 22 GB heen te gaan. Je mag dus hoe dan ook ‘maar’ 22 GB verbruiken in het buitenland. Het is zéker minder dan 50 tot 200 GB, maar heel karig vind ik het nou ook weer niet. 😉 Tenzij je een volledige maand in het buitenland bent, dan kan ik me voorstellen dat je er moeite mee hebt als je een grootverbruiker bent. 


Hi @Marcia_, dank voor je reactie - maar dát was mijn vraag niet. 🙂 Het ging er om wat de andere aansluiting wel of niet kan doen met de ontvangen MB’s vanuit mijn gedeelde bundel. 🙂 Kunnen ze dat nou wel of niet binnen de gehele EU gebruiken? Want dat staat dus nergens duidelijk in de voorwaarden beschreven, enkel op de “MB’s delen” pagina staat een vinkje obscuur boven in beeld, maar zwart op wit kan ik het niet vinden. 🙂 Dus die 25GB die ik maandelijks mag delen met de andere aansluiting op hetzelfde adres, is die 25GB volledig over de grens te gebruiken voor die aansluiting? 

Over die 22GB verschillen we dan van mening, ik vind het extreem weinig en wel heel erg zuinig van KPN - zeker bij een “Unlimited” abonnement. 😉 Je zou je dan overal behoorlijk vrij moeten voelen, met 22GB is het alles behalve voldoende om je vrij te kunnen voelen. Al helemaal omdat je juist op vakanties in het buitenland vaak volledig afhankelijk bent van mobiel internet, WiFi op campings en in vakantiehuisjes, als het er al is, is vaak om te janken. 50GB was al kantje boord, maar 22GB is een veel te zware limitatie. Plus, het blijft raar dat, als de gedeelde MB’s inderdaad door heel de EU te gebruiken zijn, dat een andere aansluiting dus 25GB (3GB meer) mag verbruiken terwijl jij zelf er nog minder dan dat mag verstoken. 🙂 Dat is krom, dan kan jij met je Unlimited abo maar 22GB verstoken en de aansluiting waar je MB's mee deelt 25GB. :P 

Ik snap dat het niet onbeperkt kan zijn over de grens hoor, daar niet van - begrijp me niet verkeerd. Daar wil je niet dat mensen 30GB per dag er doorheen jagen. Maar 22GB *per maand* is echt heel erg weinig. Als je 3 weken op vakantie gaat kan je dan niet eens één Netflix-film per dag kijken want dan zit je al over je data heen en moet je €4 per GB gaan betalen. Dat past niet bij een Unlimited-abonnement, naar mijn mening had KPN daar minstens 50GB van moeten maken zoals bij de vorige proposities het geval was - dit is veel te conservatief en past niet bij deze “Unlimited”-abonnementsvorm. Als je in NL 200GB per maand verstookt, en dit abonnement is juist voor de grootverbruikers in het leven geroepen, dan is opeens beperkt worden tot 22GB écht veel te weinig.
 

KPN heeft hier een prachtige kans om zich te onderscheiden van een zeer trieste aanbieder als T-Mobile en zich weer, net als met de oude propositie, dé keuze bij uitstek te maken voor als je nogal eens over de grens komt. 🙂 En zeker bij een Unlimited-abonnement kan en moet dat gewoon beter.


Je mag dus hoe dan ook ‘maar’ 22 GB verbruiken in het buitenland. 

Dit is het antwoord op je vraag, volgens mij. Ook al deel jij 25 GB met iemand, hij/zij kan er maar 22 gebruiken in het buitenland. Daarna wordt de snelheid geknepen. 

 

Voor wat betreft de hoeveelheid GB's: ik begrijp wat je zegt. Zelf maak ik nauwelijks gebruik van mobiel internet als ik op vakantie ben, dus dat is mijn referentiekader. Ik kan me zeker voorstellen dat je het weinig vindt als je bijvoorbeeld elke dag een film wilt kijken, goed punt!


@Marcia_ Ja maar dat bedoel ik dus. Er staat nergens dat die MB’s die je deelt uberhaupt in ‘t buitenland gebruikt mogen worden, laat staan dat er wel of geen limiet aan zit. En als het al in de EU gebruikt kan worden: als je 20GB met aansluiting A deelt en 5 met B zou ‘t wel 25GB in ‘t buitenland zijn?

 

Vandaar mijn vraag; waar in de voorwaarden staat dit allemaal vermeld…? Met alle respect, maar volgens mij ben jij nu ook aan ‘t gokken hoe ‘t precies zit. 😛 Zou ‘t toch fijn vinden als er ergens zwart op wit komt te staan wat de voorwaarden zijn omtrent het delen van MB’s en roaming bij het Unlimited-abonnement. :)


Dan ben ik niet helemaal duidelijk geweest, sorry. Je kunt het limiet van 22 GB in de EU op geen enkele manier uitbreiden met het delen van MB's. Als jij iemand 25 GB geeft, dan kan deze 22 GB gebruiken binnen de EU. Dit staat onder andere op onze website onder ‘Unlimited data’ bij de veel gestelde vragen.


Dan ben ik niet helemaal duidelijk geweest, sorry. Je kunt het limiet van 22 GB in de EU op geen enkele manier uitbreiden met het delen van MB's. Als jij iemand 25 GB geeft, dan kan deze 22 GB gebruiken binnen de EU. Dit staat onder andere op onze website onder ‘Unlimited data’ bij de veel gestelde vragen.

Mag ik vragen waar je dat ziet staan of kun je een screenshot sturen?
Ik zie enkel:
“In de EU krijg je 22GB per maand”
“Per maand kun je maximaal 22 GB roamen in de EU.”
“Elke maand mag je in totaal maximaal 25 GB delen met andere KPN Mobiel abonnementen op jouw adres.”

Die eerste twee vragen slaan op mij en mijn Unlimited-abonnement. Ik krijg 22GB per maand om te roamen in de EU. Daarnaast krijg ik 25GB per maand op mijn Unlimited-abonnement om te delen met andere mensen. Het gaat mij om die andere mensen (of mens, eigenlijk) die geen Unlimited hebben. (MB’s delen met een andere Unlimited aansluiting zou namelijk nergens op slaan. :P) 

Wat staat er dus niet?
1.) Of de MB’s die je deelt met een andere aansluiting te gebruiken zijn in de EU
2.) Of de gene die de MB’s ontvangt ook maar 22GB mag verbruiken in het buitenland of gewoon de volledige 25GB onder de “roam like at home” regeling zoals die van toepassing zou moeten zijn op non-Unlimited abonnementen.

Wat staat er dan wel? Op de pagina specifiek over MB’s delen (https://www.kpn.com/hussel/voordelen/mbs-delen.htm) staat een vinkje bovenin voor “In de hele EU”. (Dat is serieus de enige plek waar er ook maar met een woord over roaming gerept wordt m.b.t. gedeelde MB’s.) In de voorwaarden staat het niet, in de FAQ staat het niet: enkel dat vinkje, wat niet meer is dan een design-element op de site. Maar, daar staat dus ook niet “Als u met uw Unlimited-abonnement 25GB deelt met een abonnement op hetzelfde adres, dan mag deze persoon maar 22GB van de 25GB verbruiken in het buitenland”. of “Als u 25GB ontvangt van iemand met Unlimited, dan mag u maar 22GB hiervan verbruiken buiten Nederland.” Die hele passage over die 22GB slaat enkel en alleen op het Unlimited-abonnement, dat dit limiet ook van toepassing is voor de persoon met wie je data deelt is nergens beschreven - en zou ook raar zijn, want dat limiet is op oudere abonnementen sowieso niet van toepassing.

Kijk, ik heb een redelijk goed idee hoe het in elkaar zit. Onder de oude én nieuwe propositie mag je, als je geen Unlimited hebt, de MB’s die je gedeeld krijgt als het goed is gewoon verstoken over de grens. Het enige dat ik er raar aan vind is dat het nergens vermeld staat, maar het kan wel. Het probleem zit hem erin als je maar één aansluiting op hetzelfde adres is en daar die volledige 25GB heenknalt. Jij zegt “limiet van 22GB”, maar dat staat dus helemaal nergens en dat zou contractueel heel erg raar zijn gezien het voor non-Unlimited nog altijd “roam like at home” is. Dus, die aansluiting zou de volledige 25GB moeten kunnen verstoken over de grens. Jij zegt van niet, dus ben ik benieuwd: waar staat die limitatie, want die pagina die je linkt slaat op mijn Unlimited-abonnement; niet op het abonnement van de gene met wie ik data deel. 

Ik wil dus niet vervelend doen, maar mijn vraag is nog altijd niet beantwoord. 
Ik weet niet a.) OF de gedeelde MB’s überhaupt in de EU te gebruiken zijn (ik neem aan van wel en contractueel (oude prop.) zou het moeten kunnen, maar ik hou niet van aannames en zie het liever ergens zwart op wit staan.) en b.) ik zie ook nergens dat het limiet van 22GB ook van toepassing is op MB’s die je met een andere niet-Unlimited aansluiting deelt - dus dat als je 25GB stuurt naar een andere aansluiting, dat die maar 22 van de 25GB ontvangen MB’s mag verstoken over de grens.

Ik wil je dus graag toch nogmaals vragen om dit goed uit te zoeken en of dit niet ergens allemaal goed vermeld kan worden, ik vind het sowieso vreemd dat er helemaal nergens in de voorwaarden ook maar iets over vermeld wordt. :) 


Nee, je doet zeker niet vervelend. Ik weet niet zeker hoe het zit met niet unlimited inderdaad. Ik doe navraag en zodra ik meer weet, kom ik er bij je op terug!


Ik heb navraag gedaan, mijn collega's snapten je wel meteen 😉. Je kunt inderdaad met een niet-unlimited 25 GB verbruiken binnen de EU als je deze krijgt door MB's delen. Het is me niet helemaal duidelijk waarom de grens voor unlimited op 22 GB is gezet, maar ik heb inmiddels ook de wens om dit te kunnen verhogen doorgegeven. Daar zal niet meteen gehoor aan gegeven worden, maar het wordt wel als feedback meegenomen. Dank dus daarvoor!


Er is een wettelijke bepaling die zegt dat het aantal GB dat bij roaming beschikbaar gesteld moet worden afhankelijk is van de prijs van het abonnement.

Bron.

De formule is dus 2 x (abonnementsprijs excl. BTW / €3,50).

Bij een unlimited abonnement van KPN is dat dus 2 x (€31,00 / €3,50) = 17,7 GB

 


Er is wel meer data te gebruiken dan de genoemde 25GB in de EU wanneer er gebruik wordt gemaakt van MB’s delen.

De ontvanger van de 25 GB mag ook zijn eigen bundel gebruiken binnen de EU.

Dus als de ontvanger be een 20GB bundel heeft, kan hij/zij in totaal 45GB gebruiken binnen de EU.


Er is wel meer data te gebruiken dan de genoemde 25GB in de EU wanneer er gebruik wordt gemaakt van MB’s delen.

De ontvanger van de 25 GB mag ook zijn eigen bundel gebruiken binnen de EU.

Dus als de ontvanger be een 20GB bundel heeft, kan hij/zij in totaal 45GB gebruiken binnen de EU.

Dat klopt dus, tenzij er sprake is van een unlimited abonnement. Dan kan de 22 GB niet verhoogd worden door het delen van MB's.


@Marcia_ Thanks! Helder. Komt dit ook nog ergens in de FAQ of voorwaarden te staan? Zullen misschien wel meer mensen zich hetzelfde afvragen en dan heb je ‘t ook écht ergens staan. :) Het zou wel fijn zijn als het aantal inbegrepen GB’s voor roaming tenminste gelijk wordt getrokken aan het aantal te delen MB’s, dus 25GB roaming bij unlimited standaard inbegrepen. :)


Ik weet niet helemaal zeker of je bedoelde dat de limiet voor Unlimited naar 25GB zou moeten worden verhoogd *of* dat je feedback hebt ingediend dat Unlimited-abonnementen die MB’s ontvangen die ontvangen MB’s gewoon geheel over de grens moeten kunnen verbruiken, ook als dat bij elkaar opgeteld substantieel hoger is dan 22/25GB. Indien dat laatste het geval is: helemaal top en dan zitten we al op dezelfde lijn en kan je de rest van m’n post negeren. 🙂 Zo niet, dan wil ik graag als aanvullende feedback aandragen: ik vind ‘t wel raar dat je bij Unlimited de limiet niet mag verhogen door MB’s te krijgen. Zoals Dennis ook terecht opmerkt: iemand met 20GB data die 25GB krijgt mag gewoon 45GB verstoken over de grens... Als ik met Unlimited MB’s zou krijgen van iemand, dan mag ik die *niet* over de grens verstoken. Maar dat is ergens wel raar, immers zou ‘t anders wel mogen en is er voor die MB’s betaald en zouden die anders wél binnen de gehele EU te gebruiken zijn. Onderling kunnen alle abonnementen behalve Unlimited, en van Unlimited naar niet-Unlimited, MB’s delen voor gebruik binnen de EU en zo substantieel meer dan 22GB over de grens verbruiken zonder bijbetaling. Dat is eigenlijk vreemd, daar juist Unlimited het top-abonnement is. Ik snap dat er een grens getrokken moet worden voor roaming dat inbegrepen zit bij Unlimited, 100% begrijpelijk en geen bezwaar tegen; op het zeer karige limiet na. Maar dat je dat niet mag verhogen door *betaalde* MB’s van een andere abonnementhouder te krijgen: dat klopt naar mijn mening niet en is geen reden voor te bedenken om dat te rechtvaardigen. 🙂 MB’s die je krijgt van een ander moet je te allen tijde in heel de EU kunnen verstoken, ook bij Unlimited. Ik hoop dat KPN die vreemde regel heroverweegt. :) 

 

Nogmaals bedankt voor je hulp!

 

 


Nee, als we het dan toch al doen, dan goed 😉. Dus inderdaad onderstaande:

 

dat Unlimited-abonnementen die MB’s ontvangen die ontvangen MB’s gewoon geheel over de grens moeten kunnen verbruiken, ook als dat bij elkaar opgeteld substantieel hoger is dan 22/25GB

 

 


Nee, als we het dan toch al doen, dan goed 😉. Dus inderdaad onderstaande:

 

dat Unlimited-abonnementen die MB’s ontvangen die ontvangen MB’s gewoon geheel over de grens moeten kunnen verbruiken, ook als dat bij elkaar opgeteld substantieel hoger is dan 22/25GB

 

 

Helemaal top, dankjewel. Ben benieuwd wat er uitkomt :)


Nee, als we het dan toch al doen, dan goed 😉. Dus inderdaad onderstaande:

 

dat Unlimited-abonnementen die MB’s ontvangen die ontvangen MB’s gewoon geheel over de grens moeten kunnen verbruiken, ook als dat bij elkaar opgeteld substantieel hoger is dan 22/25GB

 

 

Hallo Marcia,

Ik zie dat dit probleem voor nieuwe abonnementen intussen is opgelost. (Te delen MB’s gelijktrekken aan roaming MB’s; al blijft 25GB een bizar extreem lage hoeveelheid dataverkeer natuurlijk.) Gaat dat ook voor bestaande abonnementen opgelost worden of moeten die het blijven doen met de onderlimiet? 


Ik zie inderdaad dat we het gelijk getrokken hebben! Wat bedoel je met bestaande abonnementen? Klanten die nu al Hussel unlimited afnemen? Daar geldt ook 25 GB voor. Ik wil wel nogmaals kwijt dat 25 GB écht niet ‘bizar extreem laag’ is. Het is nu eenmaal geen vervanger voor je vaste internet verbinding en zo bieden we het ook niet aan. 


@Marcia_ In MijnKPN zie ik nog steeds staan dat het maar 22GB is? Weet je zeker dat bestaande abonnementen ook geüpgraded zijn? :) 

En ik wil nog wel eens benadrukken dat 25GB echt extreem weinig en heel gierig van KPN is. Onder de vorige propositie hadden we al 3 betere abonnementen met 50, 100 of 200GB over de grens. Zo heb ik de helft moeten inleveren. 25GB is een lachertje en echt absurd weinig. “We verkopen het niet als vervanger voor vast” vind ik een drogredenatie. Dat stel ik ook niet voor, en daarom zijn ook de normale limieten er. Binnen Nederland als je altijd net tegen dat limiet aanzit (dus nog geen extra bundel hoeft aan te vragen), dan gebruik je 150GB per maand. Dat is 6x zoveel als die nogal trieste 25GB die je over de grens mag verstoken en kennelijk is die 150GB wat KPN beschouwd als goede limiet om het niet als vervanger voor vast te zien… Dat is dus compleet uit verhouding met die 25GB (en daarom gaat jouw argument naar mijn mening ook totaal niet op hier), heel gierig bij zo’n duur Unlimited abonnement en de providers moeten zich wmb schamen dat ze zulke mini-limietjes over de grens hanteren. 75GB, de helft van de limiet binnen NL, zou wmb de minimale ondergrens moeten zijn. Helaas lijkt veel meer extra winst belangrijker te zijn dan een goede en zorgeloze gebruikerservaring over de grens met dit abonnement. (Wat extra erg is omdat er in de vorige propositie wél redelijke limieten beschikbaar waren.)


...de providers moeten zich wmb schamen dat ze zulke mini-limietjes over de grens hanteren.

Dit is gewoon conform de Europese rekenregels, niets mis mee.


...de providers moeten zich wmb schamen dat ze zulke mini-limietjes over de grens hanteren.

Dit is gewoon conform de Europese rekenregels, niets mis mee.

Dat er een minimum is, wil nog niet zeggen dat je dan ook maar het absolute minimum moet geven of dat je daar als klant genoegen mee moet nemen terwijl het extreem karig is en eigenlijk een klap in ons gezicht; zeker voor de riante prijs die je voor het abonnement moet betalen en hoe het in de vorige propositie *tenminste* het dubbele was in deze reeks abonnementen... Jij mag het natuurlijk prima vinden dat ze (nagenoeg) het minimale doen wat ze wettelijk verplicht zijn en dat KPN het daar verder bij laat en ons opscheept met een super triest limietje waar je bijna niets mee kan (en zéker geen “roam like at home” bewerkstelligd; 25GB vs 150GB (min.): kom op zeg… Dat is gewoon een grap.), ik ben daar veel minder van onder de indruk en sta 100% achter de uitspraken in mijn vorige post. Ik vind juist heel erg veel mis met dit gedrag van KPN.

Die wet doet daar niets aan af en boeit eigenlijk niets. :) 


Toch hanteren alle providers die Europese rekenregels.

T-Mobile:

 

Vodafone:

 


@wjb Klopt, ze zijn allemaal heel slecht bezig, daar heb je helemaal gelijk in. :) Maar dat de een het ook doet wil niet zeggen dat dat het goedpraat voor de ander natuurlijk. :) En daarom is het ook oh zo belangrijk om de providers er op aan te blijven spreken dat het een dieptrieste situatie is en ze echt beter hun best moeten doen.

Daarnaast is het natuurlijk een geweldige kans voor KPN, voorheen met de oude propositie juist bij uitstek dé provider waar je moest zijn voor goede roamingvoorwaarden (daar is nu op het bellen vanuit NL naar andere EU landen na niets meer van over) binnen de EU (en het VS-abo was ook niet verkeerd!), om zich te onderscheiden van de rest door gewoon goede, redelijke en in verhouding staande voorwaarden voor roaming te verschaffen bij Unlimited - in plaats van het extreem lage limiet van 25GB. Als KPN gewoon net als bij de oude propositie in de hoogste abonnement-klasse tenminste 50 of 75GB gaat bieden, wat ook veel realistischer is en meer in proportie is ten opzichte van/in vergelijking met het minimum van de 150GB cap die je binnen Nederland hebt zonder extra gigs te activeren, dan komt KPN weer een stuk sterker uit de bus, is het veel en veel redelijker en hebben ze weer een USP waar de rest van de providers hun klanten blijven achterstellen. KPN moet gewoon weer de koploper worden op dit gebied, in plaats van de klanten op te schepen met zo’n mega-karig datalimiet bij “Unlimited”. De verhoudingen zijn nu te scheef en dat is een erg trieste zaak, KPN moet gewoon beter doen op dit vlak. 

Ter illustratie. Stel dat je in Nederland Unlimited neemt omdat je veel bent aangewezen op je mobiel. 150GB is de maandelijkse limiet zonder extra gigs aan te vragen. Dat is 1800GB per jaar / 52 weken = 35GB per week. Als je dan 2 weken op vakantie gaat, waar je in sommige landen vaak juist nog meer op je mobiel bent aangewezen vanwege brakke WiFi, dan komt dat neer op een vereiste van 70GB data… Je koopt Unlimited omdat je er veel gebruik van maakt, maar dan zit je opeens opgescheept met een bizar lage 25GB waar je het die 2 weken mee moet doen; dat is 3x minder zowat... Laat staan als je nog langer op vakantie gaat. De verhoudingen zijn gewoon heel scheef en daarom blijf ik ervoor pleiten dat echt **minimaal** het dubbele nodig is, maar 75 of 100GB nog veel redelijker zou zijn. Er mag een zwaardere cap zijn buiten Nederland, absoluut. Maar die 25GB… Dat is echt te triest voor woorden naar mijn mening.

Eigenlijk zou ik het het netst vinden als je binnen de EU gewoon 5GB per dag mag verbruiken waar je ook bent, maar dat je dan buiten NL geen extra gigs mag aanvragen… Dan ben je net als in Nederland op 5GB per dag gecapped, kan je echt “roam like at home” doen en zit er toch een limiet op om het niet uit de klauwen te laten lopen. Heel eerlijk, heel fair, en zo zou het echt moeten zijn om het helemaal eerlijk te maken wat mij betreft. Maarja, 75GB limiet/maand zou ik ook al genoegen mee nemen.

 

En dat is ook waar ik de redenatie van @Marcia_ nogal krom vind, want als 25gb de max is “omdat we niet willen dat het als vast gebruikt wordt”, waarom bestaat Unlimited dan en is het abonnement met 25GB niet het hoogste dat je kan kiezen qua bundel? 😉 Met die redenatie zou heel Unlimited geschrapt moeten worden en zou 25GB het hoogste abonnement moeten zijn… Afijn.  


Weet wel dat de prijs van het unlimited abonnement een stuk hoger zal komen te liggen als er meer data beschikbaar moet komen voor roaming. Ben je bereid dat te betalen?


Weet wel dat de prijs van het unlimited abonnement een stuk hoger zal komen te liggen als er meer data beschikbaar moet komen voor roaming. Ben je bereid dat te betalen?

 

Dat zou helemaal niet nodig hoeven zijn als we kijken naar de prijsontwikkeling ten opzichte van de vorige propositie waar je gewoon voor een lagere maandprijs dan nu al 50GB bij kreeg (binnen de EU geheel te gebruiken) en daarboven op overigens ook nog eens gratis Spotify Premium. Daar is dus al een heel fors bedrag bovenop gekomen. 😉 En juist door die EU-regels die je aanhaalde, zijn de kosten voor roaming voor de providers zeer sterk gedaald, dus die vlieger gaat helemaal niet op wat mij betreft. Of ik nóg meer zou willen betalen? Dan prijst KPN zich denk ik te ver de markt uit en dat zou ik onredelijk vinden gezien wel al een fikse premium betalen, maar daar nu simpelweg veel te weinig voor terugkrijgen voor het geld dat we ervoor betalen. 

Dus nee, ik denk niet dat ik bereid zal zijn om nóg meer te betalen kijkend naar de hoge prijzen en fikse meerprijs die we nu al moeten betalen voor veel slechtere voorwaarden dan voorheen. Ik vind juist dat KPN een inhaalslag moet maken en de voorwaarden weer redelijker moet opstellen voor de klant in plaats van de klant te blijven benadelen: wel veel meer geld vragen, maar er eigenlijk niets tegenover zetten… 25GB is echt veel en veel te laag, zéker voor de prijs die ervoor gevraagd wordt. Dat kan beter. Dat moet beter. Punt.

Eigenlijk vraag je me dus of ik nog meer gierigheid vanuit KPN zou accepteren om vervolgens een sigaar uit eigen doos te krijgen? Het antwoord daarop is een resoluut neen. Ik ben altijd bereid om te betalen voor kwaliteit en daarom zit ik ook bij KPN. Maar KPN is nu veel te ver doorgeslagen met de extreem lage limieten voor EU-roaming en hoe weinig het bereid is aan de klanten te geven, 6x zo weinig als wat je in NL mag verstoken zonder verdere actie! En dat moet gewoon veel en veel beter en wel binnen de huidige propositie. Het is niet dat wij nog meer in moeten leveren, het wordt tijd voor KPN om gewoon weer even wat redelijker te worden en nu wat terug te geven aan de klant in plaats van de constante winstmaximalisatie met “the bare minimum”. 

Ik denk ook niet dat het een onredelijke opstelling is om op z’n minst te de 50GB die in de oude propositie, tegen een veel lagere maandprijs, beschikbaar was binnen de EU te eisen.