Skip to main content

Ik heb een vraag over het delen van MB's voordat ik naar het buitenland ga. 

Ik heb een abonnement met onbeperkt bellen/sms en onbeperkt internet. 

Ik heb al veel gegoogled naar wat wel en niet kan en mag, maar niet alles is bekend. 

 

Een voorbeeld: 

Ik ga op 1 september 5 GB delen met mijn zoon. 

Daarna koop ik gratis 1 GB bij voor mijn eigen gebruik die dag. (men mag bij een onbeperkt abo 5 GB per dag gebruiken, en daarna een onbeperkt aantal keren 1 GB kopen).

Later die dag gaan we de grens over, dus naar het buitenland. (EU)

Kan ik die 1 GB die ik gratis gekocht heb dan ook in het buitenland gebruiken? 

Of gaat op dat moment die bundel van 22 GB in die ik in het buitenland mag gebruiken, en is die 1 GB die ik gratis heb gekocht dan niet meer te gebruiken? 

Hebben we die avond in het buitenland dan nog internet?

Blijven de 5 GB die ik met mijn zoon gedeeld heb geldig in het buitenland? 

 

Nog een voorbeeld:

Ik deel op 1 september 5 GB met mijn dochter.

Daarna koop ik gratis 1 GB bij, deze deel ik met mijn zoon. 

Dan koop ik nog een keer gratis 1 GB voor mijn eigen gebruik. 

Later die dag gaan we naar het buitenland. (EU)

Kan ik die 2 GB die ik gratis gekocht heb (waarvan 1 GB gedeeld met mijn zoon) dan ook in het buitenland gebruiken? 

Of gaat op dat moment die bundel van 22 GB in die ik in het buitenland mag gebruiken, en is die 2 GB die ik gratis heb gekocht dan niet meer te gebruiken? 

Hebben wij alle 3 die avond in het buitenland dan nog internet?

 

Dus: 

Zijn de MB's die ik voor vertrek heb gedeeld te gebruiken in het buitenland?

Vallen deze evengoed onder de 22 GB die ik in het buitenland mag gebruiken, of vallen deze daar buiten?

De gratis 1 GB die ik in NL gratis mag "kopen", zijn die ook in het buitenland te gebruiken? 
Zo ja, ook als ik ze gedeeld heb?

Vallen deze dan onder de 22 GB die ik in het buitenland mag gebruiken, of vallen deze daar buiten?

 

Update: vanaf 4 juli 2022 ontvang je een 50Gb EU bundel. Daarnaast kan je 50Gb delen met je huishouden

 

Ik ben geen KPN Webcare maar wat ik 100 procent zeker weet is dat alle MB's die je aan je kinderen geeft die hele maand geldig blijven, ook in de EU. 

En voor zover ik weet gaan je onbeperkte MB's voor Nederland "On hold" als je de grens overgaat. Over de grens begin je met die 22 GB.

Dus om je laatste vragen te beantwoorden voor zover mijn kennis en ervaring reikt:

1) Ja (en dat weet ik uit persoonlijke ervaring) maar uiteraard alleen binnen de EU.

2) Die vallen daar buiten want ze zijn dan niet meer van jouw abonnement maar die van je zoon.

3) Nee en dan is antwoord vier automatisch ook nee.

 

Hou er wel rekening mee dat de MBs die je in juli aan je zoon geeft waarschijnlijk op 1 augustus ineens vervallen zijn. Wil je hem dan nieuwe geven, dan gaat het automatisch uit je buitenland MBs omdat je daar bent. Tenminste.. dat denk ik.

Dit speelt alleen als jullie tijdens de overgang van juli naar augustus nog op vakantie zijn in de EU.

 

Andere vraag: je mag 25 GB delen met je zoon als je in Nederland bent. Moet dat dan in 5 dagen of mag dat wel in 1 keer (dus buiten die 5GB per dag regel)?

Dat weet ik namelijk niet maar het lijkt me makkelijker om dan gewoon meer GB aan je zoon te geven dan die 5.


Hoi Ward, 

Bedankt voor je antwoord. Zeer duidelijke uitleg! 

Zo weet ik al een stuk meer. 

Het was erg lastig om mijn vragen uit te leggen. 

Er rest eigenlijk nog 1 vraag. 

 

Als ik vandaag 5 GB deel met mijn zoon, dan heb ik geen internet meer (wel vertraagd, maar geen normale snelheid). 

Dus koop ik gratis 0 GB bij. 

Later die dag ga ik de grens over. 

Is die 1 GB in het buitenland dan geldig? Of is deze alleen geldig in NL?

 

Ik weet nu dat de 22 GB meteen in gaat als ik de grens over ga, dus alles wat ik vanaf het moment van "de grens over gaan”gebruik gaat uit de 22 GB. 

Maar!!! Ik heb ook al 5 GB op gemaakt binnen 1 dag, en een 1 GB bundel gratis bij gekocht. 

Deze bundel wordt “1 GB NL” genoemd. 

Word deze zo genoemd omdat ik deze in NL “koop”? 

Of word deze zo genoemd omdat ik deze binnen NL moet verbruiken en deze in de EU niet geldig is? 

 

Om het lompweg te zeggen:

Ik ga op 1 september op vakantie voor 3 weken. 

Smorgens vroeg voorzie ik mijn zoon en dochter beide van 2,5 GB. 

Daarna koop ik 10 x een 1 GB bundel gratis bij, waarvan ik ook 5 GB aan mijn zoon en 5 GB aan mijn dochter geef. 

Hebben hun dan in al die 3 weken 7,5 GB te gebruiken?

 

Dit laatste is dus de reden waarom ik dit allemaal vraag. 

Maar het is gewoon heel lastig uit te leggen hoe ik het precies bedoel. 

Is het nog te volgen? 

 

Groetjes Lizzy. 


Dag @LizzyHH. Van harte welkom hier. Ik zie dat @Ward_ je al flink op weg heeft geholpen. :thumbsup_tone2: Ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Eigenlijk moet je de bundels als drie “losse” bundels beschouwen. Je hebt een bundel onbeperkt data. Daarnaast heb je de 25 GB die je mag delen én de 22 GB voor gebruik in de EU. De data die je deelt telt niét als verbruik. Deel je dus 5 GB met je zoon en 5 GB met je dochter, dan mag je die dag zelf nog gewoon 5 GB verbruiken.

De 1 GB bundels die je kunt bijbestellen als je de limiet van 5 GB hebt bereikt, zijn alleen voor je eigen verbruik binnen Nederland. Zodra je de grens over gaat, switch je naar de 22 GB. Je maakt dan dus geen aanspraak op die 1 GB bundels.
 


Hoi Natasja. 

Dat is heel duidelijk, dank je! 

Als ik eenmaal in het buitenland ben en dan GBs deel met mijn gezin, gaan ze dan wel uit de 22GB?

Groetjes Lizzy.


Fijn dat het zo weer een stuk duidelijker is geworden, @LizzyHH. Als je de grens over gaat en je dus overschakelt naar die 22 GB bundel, dan is dat een ander “blokje”. De MB's die je deelt, gaan dus alsnog uit de onbeperkt bundel. :slight_smile:


Super! Heel erg bedankt voor de duidelijke informatie. 

Ik zie wel dat we ons geen zorgen hoeven te maken over te weinig internet  😄


Dat zeker niet, @LizzyHH! Graag gedaan en alvast een fijne reis toegewenst. :smile:


Hoi Natasja. 

Dat is heel duidelijk, dank je! 

Als ik eenmaal in het buitenland ben en dan GBs deel met mijn gezin, gaan ze dan wel uit de 22GB?

Groetjes Lizzy.

 

Los van het antwoord van Natasja: Dat hoeft dus niet want je kan op de dag van vertrek in Nederland  de volle 25 GB in 1 keer aan je gezin geven (verdeeld zoals jij het wil). Dat staat los van je eigen 5GB per dag verbruik. 


Dank voor je aanvulling, @Ward_:ok_hand_tone2:


Bedankt!!


Reageer