Skip to main content
Beantwoord

MB's vliegen er ineens doorheen, hoe kan ik inzien waar deze MB's heen gaan?

• February 26, 2026
  • 3 reacties
  • 45 keer bekeken

Hoe kan ik inzien waar mijn MB’s heen gaan? Gisteren kreeg ik ineens een appje dat ik op 50% van mijn bundel zit, na 9 dagen! Normaal heb ik dat nooit en krijg ik binnen een maand niet eens voor elkaar, om de helft van mijn bundel op te maken.

En het rare is dat ik continue op WiFi zit, behalve als ik mijn navigatiesysteem aanzet. Maar ook dat zou niet zoveel MB’s moeten verbruiken, want daar had ik voorgaande keren ook niet zoveel last van. Ook was het gisteren zo dat mijn mobiel ineens leeg getrokken was. Ik ben gaan zoeken om te kijken of ik iets kon vinden wat meedraaide, wat niet zou moeten meedraaien of zo, maar ik zag niets.
Daarom dus mijn nieuwsgierige vraag of ik ergens kan vinden waar de MB’s (GB’s) naar toe gaan. Welke app draait er mee op de achtergrond?

(Ik heb een iPhone 17, 16 GB abonnement)

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Nicky219 

Welkom op de community van KPN.

In het menu van je smartphone kun je zelf achterhalen waar de gebruikte data voor is gebruikt.
Bij de iPhone kun je dat als volgt vinden;

• Open de instellingen app (tandwieltje)
  • Kies voor Mobiel netwerk
  • Scrol iets naar beneden tot je Mobiele data ziet staan.
  • Daaronder zie je exact hoeveel data aan het systeem en/of een app is gebruikt.

Zet daarnaast WiFi-assistentie uit, die optie vindt je direct onder mobiele data.

KPN kan niet inzien waar de gebruikte data aan is verbruikt, dit in verband met geldende regels van de privacy wetgeving (AVG), maar wel de hoeveelheid die je aan data hebt gebruikt.
Zodat je de actuele hoeveelheid aan beschikbare data kunt inzien binnen de Mijn KPN app.

Daarnaast kun je wel ingelogd zijn op je eigen WiFi netwerk, maar als deze even wegvalt of zwak doorkomt, zal je iPhone 16 automatisch kiezen voor data via het mobiele netwerk (4G of 5G).
Vandaar dat je zorg moet dragen dat je WiFi-assistentie volledig uit hebt staan op je iPhone 16, zodat je iPhone niet kan overschakelen naar het mobiele netwerk als het WiFi signaal zwak of even weg valt.

Ik denk dat het in jouw geval om een software update (vanuit Apple) is gegaan, die kost namelijk meer data en kan ook zorgen dat de batterij wat sneller leeg raakt door het gehele proces.

3 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 26, 2026

In je telefoon kun je zien wat er per app verbruikt is in de door jou ingestelde periode. Ik heb dat gelijk lopen met m'n bundel bij kpn.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Nicky219 

Welkom op de community van KPN.

In het menu van je smartphone kun je zelf achterhalen waar de gebruikte data voor is gebruikt.
Bij de iPhone kun je dat als volgt vinden;

• Open de instellingen app (tandwieltje)
  • Kies voor Mobiel netwerk
  • Scrol iets naar beneden tot je Mobiele data ziet staan.
  • Daaronder zie je exact hoeveel data aan het systeem en/of een app is gebruikt.

Zet daarnaast WiFi-assistentie uit, die optie vindt je direct onder mobiele data.

KPN kan niet inzien waar de gebruikte data aan is verbruikt, dit in verband met geldende regels van de privacy wetgeving (AVG), maar wel de hoeveelheid die je aan data hebt gebruikt.
Zodat je de actuele hoeveelheid aan beschikbare data kunt inzien binnen de Mijn KPN app.

Daarnaast kun je wel ingelogd zijn op je eigen WiFi netwerk, maar als deze even wegvalt of zwak doorkomt, zal je iPhone 16 automatisch kiezen voor data via het mobiele netwerk (4G of 5G).
Vandaar dat je zorg moet dragen dat je WiFi-assistentie volledig uit hebt staan op je iPhone 16, zodat je iPhone niet kan overschakelen naar het mobiele netwerk als het WiFi signaal zwak of even weg valt.

Ik denk dat het in jouw geval om een software update (vanuit Apple) is gegaan, die kost namelijk meer data en kan ook zorgen dat de batterij wat sneller leeg raakt door het gehele proces.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 28, 2026

Bedankt voor de reacties! Ik heb gekeken in het systeem, maar daar vond ik het ook niet. Wel stond er idd een Apple update te wachten voor de nacht, maar dat trekt normaal niet m’n GBs leeg. Batterij wel.

blijft me een raadsel waar die ongeveer 7GB is gebleven. Had telefoon uitgezet en opnieuw en opnieuw opgestart, dat heeft blijkbaar geholpen.