Skip to main content

Hallo,

 

De laatste tijd word ik regelmatig gebeld door mensen die zeggen dat ik hen heb gebeld, het zijn voor mij onbekende nummers en ik ken die mensen ook niet en heb ze dan ook nooit gebeld.

Ik heb net een KPN medewerker er over gesproken en die zegt dat deze mensen dan liegen en mij voor de lol bellen als een grap, echter reageren deze mensen aan de telefoon heel erg verbaasd als ik zeg dat ik ze dus niet gebeld heb dus dat ze dan liegen lijkt me sterk. 
 

In mijn telefoon en op mijn facturen zijn deze oproepen niet terug te vinden (logisch want ik heb die mensen nooit gebeld), maar ik vind het erg vervelend om gebeld te worden. Een optie is om onbekende nummers niet meer op te nemen, maar voor mijn werk word ik erg vaak gebeld door klanten dus dit is geen optie.

 

Na wat googlen kwam ik uit bij spoofing, is iemand hier bekend mee en kan het zijn dat een andere partij mijn telefoonnummer hiervoor gebruikt? En nog belangrijker, hoe zorg ik er voor dat mijn nummer niet meer gebruikt wordt voor dit soort dingen?

Ik heb hetzelfde nu enige tijd met enige regelmaat. Ik ben alleen echter de beller. Ik zie een gemiste oproep en bel dit nummer terug, waarna aan de aan de andere kant van de lijn iemand ontkent (heel verbaasd) mij ooit gebeld te hebben. Heel bizar. 


Dan is 't nummer van die ander gespoofd, @Annabelle Kraanen . En wordt jij daarmee gebeld. En bel jij terug.

Maar… waarom bel je überhaupt nummers terug die niet in je contactenlijst staan? En dus alleen een nummer tonen en niet ook de naam (die je heb ingevoerd in de contactenlijst).

Ikzelf bel alleen nummers terug zonder naam als ze binnen mijn eigen netnummer vallen. Dat zijn dus dan alleen vaste nummers. Mobiele bel ik nooit terug als ze niet in mijn contacten staan. Buitenlandse blokkeer ik direct.

Ik heb beide situaties meegemaakt. Op de vaste telefoon. Ben 2 x gespoofd geweest. En gebeld door toaal vreemden. En 1 x had ik een nummer teruggebeld. Want dat was uit mijn eigen regio nota bene. Gebelde wist van niks….


Dank voor toelichting Peter. Maar wat is het nut hiervan? Want niemand verdient hier onrechtmatig aan als ik een nummer terug bel en dan ook daadwerkelijk bij de eigenaar van dat nummer uitkom..

 


Dank voor toelichting Peter. Maar wat is het nut hiervan? Want niemand verdient hier onrechtmatig aan als ik een nummer terug bel en dan ook daadwerkelijk bij de eigenaar van dat nummer uitkom..

De persoon die een telefoonnummer spooft doet dat om zelf anomiem te blijven.


Maar als je dat nummer niet kent (staat ook niet in je contacten als er alleen een nummer staat) waarom dan überhaupt terugbellen?

Ik vind dat terugbellen met al die spam, phishing, en spoofing niet zo handig meer.