Skip to main content

sinds de nieuwere "snellere””bundels overgestapt naar superunlimited  en dacht dat je een hogere snelheid krijgt maar dit valt in de praktijk erg tegen.. merk totaal geen verschil en een willekeurige snelheids test bewijst dit ook..

dus toch maar weer terug naar de oude "bundel"  met lager snelheid waarom wordt er zoiets in de markt gezet eigenlijk?

 

Waarom wordt 4Gbit thuis abonnement in de markt gezet? Omdat mensen het willen. En als je onder een 5g mast staat is het zeker haalbaar.

Verder heb je nog wat andere voordelen, meer dataverbruik om te delen en je daglimiet is hoger. Die laatste twee zou voor mij de reden zijn om over te stappen als me abonnement is verlopen. Voor de snelheid zou ik het absoluut niet doen.


Hoi @zijksnor 

Behaalde snelheid is afhankelijk van een aantal factoren 

Met deze nieuwe abonnementen onderscheiden we de abonnementen naast de databundel ook met snelheid. De benoemde snelheden hierboven zijn maximaal haalbare snelheden. De haalbare snelheid is afhankelijk van veel verschillende factoren, waaronder:  

  • Het type mobiele apparaat dat je gebruikt  
  • De drukte op het internet of de internetpagina 
  • Het aantal gebruikers dat gelijktijdig gebruik maakt van het mobiele netwerk
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast 
  • Weersomstandigheden, zoals onweer. 
  • Als je je bevindt in een snel voortbewegend voertuig 

bron:  Nieuwe mobiele abonnementen bij KPN | KPN Community


Er zijn zoveel factoren dat het inderdaad belachelijk is dat providers dit soort opties aanbieden.
Dat is puur melkkoe gedrag. Omdat Odido het ook doet.

Odido komt maximaal tot 850 Mbps op een Samsung S24. (1 Gbps abo)
Maar vanaf augustus moet N78 3500 MHz 5G beschikbaar worden, dan kunnen er echt snelheden gehaald worden. Nu niet inderdaad. Zoveel variabelen dat het inderdaad nergens op slaat.

 

@Ik_Combineer het 4 Gbps abonnement werkt dan ook echt.

Mijn SDR IQ data server doet heel vaak 3-4 Gbps continu en daar is echt een oplossing voor.

Met 4G en 5G is dit allemaal gebakken lucht.

Zeker na de laatste update van deze week:
 

 

KPN is alleen wel wat meer realistisch met de download snelheden van 600 Mbit.
300 en 600 Mbit/s hebben nu dezelfde prijs? https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/sim-only

 

Maar het is inderdaad een melkoe, geld pakken van ontwetendheid of mensen met geld te veel.


Er zullen wel weer nieuwe mensen werken bij de providers die er niets van snappen.

Als je namelijk alles open gooit, maximaal, dan is een download sessie zo kort mogelijk bezig en daarna is het netwerk weer beschikbaar.

Dus met een software update van 1 GB, wil je liever een 600 Mbit/s burst hebben dan dat je het netwerk nutteloos dubbel zolang bezig houdt door je download te halveren.

Echter is 300 Mbps eigenlijk de praktijk max, dus kan het prima nu.

Maar theoretisch is het niet handig. Melkkoe-wise wel :)


Niet voor het een of ander maar over dit soort veranderingen gaan verschillende afdelingen zoals marketing, techniek en verkoop en er zal hoop overleg en data/marktanalyses zijn gedaan voordat er iets op de markt wordt gebracht. Dus een kwestie van "wat nieuwe mensen" is natuurlijk volledig uit de lucht gegrepen en daarmee doe je hun harde werk tenniet. 

Persoonlijk vindt ik het voor 4Gb en ook 600Mb te vroeg, maar er zullen use-cases zijn en die mensen zijn dan super blij dat dit mogelijk is.


Hoi @zijksnor 

Hierbij de gemiddelde snelheden die je in de praktijk met je smartphone kunt behalen, op het 2G, 4G en 5G netwerk van KPN.

Alleen in de buurt (maximaal 100 meter afstand tot de zendmast) zou je theoretisch de snelheid van 600 Mbit/s kunnen behalen, maar vaak (heb ik zelf getest) kom je niet verder dan rond de 400 Mbit/s.

Maar rond de 200 Mbit/s op het 5G netwerk moet je kunnen halen.
Pas als de nieuwe 5G frequentie van 3,5 MHz, beschikbaar komt zullen de download en uploadsnelheden op 5G omhoog gaan.

Maar ook hierbij geleden de factoren, die mede forumlid @RBxx in zijn reactie heeft vermeld.

Downloadsnelheden

Netwerk Maximaal Mbit/s Gemiddeld Mbit/s
5G 600 Mbit/s 200 Mbit/s
4G++ 500 Mbit/s 100 Mbit/s
4G+ 300 Mbit/s 50 Mbit/s
4G 100 Mbit/s 20 Mbit/s
2G 120 Kb/s 50 Kb/s

Uploadsnelheden

Netwerk Maximaal Mbit/s Gemiddeld Mbit/s
5G 100 Mbit/s 50 Mbit/s
4G++ 100 Mbit/s 15 Mbit/s
4G+ 65 Mbit/s 15 Mbit/s
4G 65 Mbit/s 15 Mbit/s
2G 60 Kb/s 5 Kb/s

@Michel.uit.Arnhem tot 100 meter is onpraktisch.

De meeste masten tussen de 25 en 40 meter. Dan moet je juist wat verder gaan staan.
Dan daalt het signaal wat beter. Vooral met MIMO, 4x4 MIMO wil je juist geen vrij zicht hebben, maar het liefst tussen de huizen in staan.

150-250 meter is altijd mijn sweet spot geweest.

 

Vrij zicht is: in een kruis: X (horizontaal en vertikaal) = 2x2 MIMO.
Met fase verschil en een weerkaatsing op bijvoorbeeld een gebouw, is de kans veel groter dan je van 2x2 naar 4x4 MIMO gaat en dan theoretisch het dubbele aan snelheid kan halen op een radio band.
Niet alle radio banden kunnen 4x4 MIMO.

En die testen kunnen, helaas, allemaal opnieuw gedaan worden, nu KPN Band N1 2100 MHz alleen inzet voor 5G en niet meer voor 4G. En telefoon afhankelijk welke banden er dan nog bijgekoppeld worden.

Maar ook dat is een random raadsel geworden.


Hi allen! Ik heb een aantal offtopic berichten verwijderd. 
Vriendelijk verzoek om het on topic te houden en anders een eigen topic aan te maken. 🙂 Zie ook de huisregels.

Wel dank voor de hulp en de antwoorden hier allemaal! 😄 Super om te zien dat er meerdere reacties zijn met informatie en advies. 💚


Reageer