Skip to main content

Beste forumbewoners en kpn medewerkers,

Sinds eind februari heb ik unlimited50 en daar ben ik erg blij mee. Mooie snelheid, voor mij is het ruim voldoende. Een speedtest start in de praktijk met 100+ Mbit en wordt dan in één of twee seconden afgeregeld op 50 Mbit. Upload idem hoog en naar beneden afgeregeld op 20 Mbit.

Sinds een week kom ik met de download niet meer boven 20 Mbit soms zelfs minder. Upload is nog wel snel en wordt netjes afgeregeld op 20 Mbit. Dit is niet alleen overdag, maar ook laat op de avond en heel vroeg in de ochtend.

Op postcode gezocht en 1000 Mbit is hier theoretisch mogelijk, gemiddeld wordt 600 Mbit aangegeven.

Ik gebruik duo sim in mijn "oude” telefoon doordeweeks. En in mijn nieuwe telefoon, uiteraard schakel ik consequent eerst de ene telefoon helemaal uit en dan de ander pas aan.

Fair use heb ik niet kunnen vinden maar ik zou niet weten hoe ik aan 20 GB per dag zou moeten geraken, doorgaans haal ik de 5GB nog niet eens. Nog steeds veel maar daar is unlimited ook voor.

Wat ik verder geprobeerd heb:

Storingen bekeken, geen storingen op mijn postcode.

Meting buitenshuis, is een paar Mbit meer maar scheelt heel weinig.

Mobiele instellingen een reset gegeven, op beide toestellen, geen verschil. 

APN gegevens check en die zijn correct.

Op mijn nieuwe toestel met Android 15 staat energie besparing voor 5G uitgeschakeld.

Zie ik iets over het hoofd? Is er iets wat ik zelf nog kan proberen? Doe ik iets verkeerd?

Zijn er misschien werkzaamheden aan een mast waardoor de snelheid tijdelijk lager is? Maar dan was dat misschien bij storingen wel vermeld.

Dat je de 50 Mbit niet overal haalt begrijp ik, het is de maximale snelheid. Maar in mijn thuis situatie zou het zeker moeten kunnen en was dat de eerste paar maanden ook zo.

Als iemand mee zou willen denken bij voorbaat dank.

Martin

Hoi ​@Railrunner 

Welkom op de community van KPN.

Om te beginnen zie je niets over het hoofd, en kun je zelf niet veel meer doen.
Op de storingspagina van KPN werd niets vermeld schrijf jezelf, tevens ook de pagina waarop werkzaamheden worden vermeld, als die er zijn.

De download en upload snelheid op mobiel, kan sterk fluctueren door bepaalde factoren.

Hierdoor kan je snelheid lager zijn

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.
  • De drukte op het internet of de internetpagina.
  • Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk.
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast.
  • Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen.
  • Weersomstandigheden, zoals onweer.
  • Als je in een snel bewegend voertuig zit, bijvoorbeeld de trein.
  • Het mobiele abonnement dat je bij ons hebt afgesloten.

Dus dat je momenteel niet de maximaal downloadsnelheid haalt van 50 Mbps, kan dus liggen aan één of meer van de bovenstaande factoren, en kan weinig tot niets aan gedaan worden.

Het enige wat je nog zou kunnen overwegen te gaan doen, is om je Unlimited abonnement met één stap te verhogen naar Unlimited 400, waardoor je ook hogere snelheden kunt behalen. 

Hallo Michel,

Bedankt voor je bericht. Let wel veel van de punten die je noemt en die invloed hebben op de snelheid waren al uitgesloten in mijn vraag.

Het gaat puur om de thuis situatie, dat je in de trein, in de polder of gewoon op een locatie met wat minder sterk signaal die snelheid niet helemaal gaat halen begrijp ik heel goed.

Mij gaat het om een thuis situatie, een knalhard signaal, en op postcode 600 mbit gemiddeld. Drie maanden ook keurig 50 mbit naar beneden afgeregeld. 

Ik ga er vanuit dat een sneller abonnement dan geen zin heeft als de snelheid toch niet gehaald wordt of ben ik dan naïef?

Ergens hoop ik toch dat er een verklaring voor is. En als het tijdelijk zo is hoor je mij ook niet klagen.

Hoi ​@Railrunner 

Bedankt voor je terugkoppeling.

De factoren die ik in mijn eerste reactie aan jouw heb beschreven, gelden ook voor het bereik en de snelheid binnenshuis, sterker nog er komt zelfs een factor bij.
Namelijk hoe goed je woning is geïsoleerd en of je HR+ dubbelglas in de raamkozijnen hebt, want hoe beter je woning is geïsoleerd hoe moeilijker het wordt voor de signalen van het mobiele netwerk.

Er kans dus geen reden aangeven worden, waarom je momenteel een snelheid haalt van 20 Mbps binnenshuis, terwijl dat eerder nog 50 Mbps was.
Hierin spelen teveel factoren mee, en daar kan niet direct een oorzaak voor aangewezen worden.

Het heeft wel degelijk zin, om je mobiele abonnement met één stap te verhogen naar Unlimited 400, aangezien de begrenzer dan pas bij 400 Mbps ligt, en de downloadsnelheid omhoog gaat.
En naïef ben je zeker niet, want het is een goede en terechte vraag die je nu stelt.

Probeer gewoon een maand Unlimited 400, dan kun je het zelf ervaren en checken.
Na een maand kun je jouw mobiele abonnement eventueel weer terugzetten naar Unlimited 50.

Zonder VPN en met VPN direct na elkaar en meerdere keren geprobeerd. Dit topic kan gesloten worden. Als er verder geen zinnig antwoord te geven valt laten we het hierbij.

Het is inderdaad lastig om dit via de Community kort te sluiten ​@Railrunner. Michel geeft valide punten die een oorzaak kunnen zijn. Mocht je toch nog eens in gesprek willen dan kan je altijd even contact zoeken met de klantenservice.Dat kan  via een terugbelafspraak op een moment dat jou dat uitkomt.  

Reageer