Skip to main content
Beantwoord

Mijn bedrijfsnummer wordt voor spoofing gebruikt

• December 18, 2025
  • 2 reacties
  • 43 keer bekeken

Ik heb een bedrijf, Ik heb de laatste tijd last dat ik gebeld wordt door mensen die gebeld zijn met mijn nummer. Ze bellen mij terug. 
Gisteren was dit op televisie. Hoe kan ik voorkomen dat mensen een telefoontje krijgen mij terug te bellen. Vreemd dat dit nog niet aangepakt kan worden. Hackers zijn daarmee slimmer dan de providers? Of hoe moet ik dit zien. 
Ik heb mijn SIM PIn veranderd, maar wat kan KPN hierin betekenen om dit te voorkomen. 
Zou zeggen dat er een blok gezet kan worden als buitenom een SIM beweging het nummer gebruikt wordt. 
Gezien ik een bedrijf heb ben ik natuurlijk overal te vinden op social media, internet etc. 

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@M.Bergmans. Welkom op de community! PeterG legt het hierboven al goed uit. Bij spoofing wordt alleen je nummer gebruikt, niet je telefoon of SIM-kaart. Dat betekent dat er voor jou geen kosten zijn en dat je SIM-PIN veranderen geen effect heeft.

Het klopt ook dat bedrijven vaker doelwit zijn, omdat het nummer vaak openbaar te vinden is via social media en websites. Terugbellen kan voor overlast zorgen, maar het is inderdaad verstandig alleen nummers terug te bellen die je kent.

KPN kan dit helaas niet stoppen, omdat het nummer door iemand anders wordt nagebootst. Anders zouden we je natuurlijk graag helpen. Op de onderstaande pagina lees je wat je wel kan doen.

Spoofing: wat is het, hoe werkt het en hoe kan je het voorkomen?

2 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 18, 2025

Helaas kunnen providers hier geen rol in spelen. De spoofing vind plaats vanuit het buitenland. Ze zenden alleen je nummer mee, verder niets. Voor hun een vals nummer.

Gezien ik een bedrijf heb ben ik natuurlijk overal te vinden op social media, internet etc. 

Dat maakt je wel veel gevoeliger voor spoofing. Dan weten ze zeker dat ze een officieel nummer gebruiken.

Je sim pin veranderen heeft geen enkele zin. Ze bellen niet vanaf jouw nummer, maar alleen met meezending van jouw nummer. Daar gebruiken ze apparatuur voor. Er zijn dus voor jouw ook geen kosten, het komt niet op je factuur. Enige overlast die (stomme) terug bellers.

Zelf bel ik nooit nummers terug die niet in mijn contacten staan. Dus van mij zul je geen last hebben indien ze mij bellen met de weergave van jouw nummer 😉.

De spoofing duurt meestal maximaal een week of 3. Dan veranderen ze weer van nummer. Dat is tenminste bij particulieren zo.

Ik ben nog niet gespoofd met de mobiel. Die is nergens vermeld. Wel met mijn huisnummer. Meerdere keren. Maar tegenwoordig hebben de criminelen het voorzien op mobiele nummers.

Wat bedoel je met dat het op televisie was. Je bedrijf ofzo???? Ik zie geen consumenten rubriek gisteren.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 22, 2025

Hoi ​@M.Bergmans. Welkom op de community! PeterG legt het hierboven al goed uit. Bij spoofing wordt alleen je nummer gebruikt, niet je telefoon of SIM-kaart. Dat betekent dat er voor jou geen kosten zijn en dat je SIM-PIN veranderen geen effect heeft.

Het klopt ook dat bedrijven vaker doelwit zijn, omdat het nummer vaak openbaar te vinden is via social media en websites. Terugbellen kan voor overlast zorgen, maar het is inderdaad verstandig alleen nummers terug te bellen die je kent.

KPN kan dit helaas niet stoppen, omdat het nummer door iemand anders wordt nagebootst. Anders zouden we je natuurlijk graag helpen. Op de onderstaande pagina lees je wat je wel kan doen.

Spoofing: wat is het, hoe werkt het en hoe kan je het voorkomen?