Skip to main content
Antwoord

Mijn ervaringen met het data-abonnement van KPN

• September 11, 2025
  • 8 reacties
  • 151 keer bekeken

Unlimited internet van KPN? Dit is mijn ervaring – en mijn waarschuwing

Ik dacht slim te zijn: glasvezel is bij mij nog niet beschikbaar, dus ik koos voor mobiel internet via een 5G Fritz!Box. KPN beloofde snelheid, gemak en zelfs unlimited internet. Perfect als tijdelijke oplossing, dacht ik. Maar in de praktijk liep ik tegen een muur van instabiliteit, verkeerde adviezen en marketingpraatjes aan.

Internet dat steeds wegvalt

Mijn verbinding viel keer op keer weg. Soms minutenlang. Probeer dan maar eens een online meeting te houden of bestanden te versturen. Bellen met KPN dan maar, want dit kon toch niet de bedoeling zijn. Hun antwoord? “U heeft het verkeerde abonnement, wat KPN in eerste instantie geadviseerd had; u moet een data-only abonnement nemen.”

Braaf overgestapt, maar het resultaat? Precies hetzelfde. Het internet viel nog steeds weg. Geen enkele verbetering.

Geen oplossing, wél een verkooptruc

Wat me vooral stoorde: KPN had geen oplossing. Geen technische fix, geen alternatief, niks. Alleen maar het advies om een ander abonnement te nemen. Je blijft als klant zitten met een instabiel netwerk waar je niets mee kunt.

Unlimited? Laat me niet lachen

En dan dat zogenaamde unlimited internet. Klinkt mooi, hè? Totdat je erachter komt dat je per dag maar 20 GB krijgt. Is dat op, dan moet je handmatig telkens 2 GB bijschakelen. Stel je voor: midden in een Teams-call, stream of werkdag moet je wéér bundeltjes aanvullen. Dat is niet unlimited, dat is misleiding.

Nederland 2025 en nog steeds geen stabiel internet

We leven in 2025 en glasvezel is “de standaard”, maar in de praktijk is het voor veel mensen nog helemaal niet beschikbaar. Je wordt dus gedwongen naar een alternatief dat niet stabiel werkt. KPN presenteert mobiel internet als volwaardige vervanger, maar in werkelijkheid is het allesbehalve dat.

Mijn waarschuwing

Overweeg je om mobiel internet als vaste aansluiting te nemen bij KPN? Denk twee keer na. Laat je niet in de val lokken door mooie woorden als “unlimited” en “stabiel”. Mijn ervaring: het is instabiel, beperkt en je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.

Consumenten verdienen eerlijkheid en duidelijkheid. Zolang KPN dat niet levert, is mijn advies simpel: vermijd mobiel internet als vaste oplossing als je ook maar enig ander alternatief hebt.

Beste antwoord door Maja van KPN

Wat enorm jammer dat het mobiele internet zo tegenvalt ​@Snij4 😕

Unlimited data is wel degelijk unlimited, echter krijg je elke dag een startbundel en kan je die kosteloos opwaarderen zo vaak maar nodig is. Dit is niet iets waar we geheimzinnig over doen, op onze website wordt dit aangegeven. Als je de informatie hierover toch even over het hoofd hebt gezien, snap ik wel dat je er van baalt als je hier steeds een extra handeling voor moet verrichten.

Dat je internet steeds wegvalt terwijl je nog Gb's in je dagbundel hebt, dat is niet zo fraai. Je benoemt computers en tv, wat heb je precies allemaal in gebruik via deze verbinding en staat dat ook allemaal tegelijk aan? Het abonnement dat jij nu hebt, geeft maximaal 50Mb aan internetsnelheid, en dat wordt verdeeld over alle apparaten die op dat moment internet verbruiken. Mobiel internet is géén vervanging voor een vaste verbinding, en wordt door ons ook niet op die manier benoemd. Als je echt meerdere apparaten tegelijkertijd wilt gebruiken kan ik niet anders dan je aanraden om toch een vast internetabonnement af te sluiten. Je geeft aan dat er nog geen glasvezel beschikbaar is, maar ligt er wellicht wél een koperlijn? Zo ja, dan kan je via die lijn een abonnement laten leveren en overstappen naar glasvezel zodra dit is aangelegd.

Admin: bericht aangepast i.v.m. typfoutje

8 reacties

• September 11, 2025

Ik denk dat je er teveel van verwacht hebt.

Het mobiele netwerk is geen alternatief voor glasvezel. Gaat nooit gebeuren ook. Als dat wel zo zou zijn, waarom zou er dan überhaupt glasvezel aangelegd worden? Als je met een mobiele verbinding voor 25 euro in de maand net zo'n stabiele verbinding zou kunnen hebben als met glasvezel, waarom zou je dan überhaupt glasvezel nemen wat minimaal € 42,50 kost?

Heb je een buitenantenne? 

• Deelnemer
  • September 11, 2025

Ik mis in dit verhaal wat technische details die nodig zijn om goed te kunnen reageren. Bijvoorbeeld:

- Waar stond de Fritzbox in huis, en wat gaf deze aan qua verbinding met het mobiele netwerk? Heb je ook een typenummer van de Fritzbox?

- Op welke apparaten viel de verbinding weg, en hoe waren deze verbonden met de Fritzbox?

- Is het probleem op 1 locatie vastgesteld, of was dit op meerdere plekken?

Als laatste wil ik meegeven dat alle in Nederland aangeboden (mobiele) "Unlimited" verbindingen een datalimiet per dag hebben. Deze verbindingen zijn allen bedoeld voor mobiel gebruik, en niet als vervanging van een vaste thuisaansluiting. Dit wordt ook vermeld in de voorwaarden. De enige uitzondering hierop is "Klik&Klaar" van Odido, hoewel ook hier een fair use policy vermeld is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 14, 2025

Ik heb uiteraard meerdere plaatsen, en ook buiten, geprobeerd !! FRITZ!Box 6860 5G. Je kunt met de ‘uitlijn’ optie de antennes optimaal uitrichten.

Je kunt nog geen playlist van youtube music afspelen of hij valt weg na 1 of 2 nummers of soms 10 nummers. Computers vallen weg, TV valt weg, sonos etc. dus geen internet!

unlimited betekent unlimited en het is niet belangrijk wat anderen doen. Ik vind dat KPN de reclame moet aanpassen naar 20 Gb en daarna onbeperkt 2 Gb bijschakelen. Want dat is het toch!? En daar waar geen glas mogelijk is kunnen ze toch wel stabiel internet leveren. Desnoods met een lagere snelheid. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 14, 2025

In mijn beleving is het algemene kennis dat een Unlimited abonnement altijd een cap heeft en via de app bijgeladen kan worden. Dat staat ook redelijk duidelijk vermeld in de FAQ, maar kan mij best voorstellen dat je baalt als je andere verwachtingen had.

Voor stabiliteit blijft een vaste aansluiting toch echt cruciaal. Mag ik vragen welk Unlimited abonnement je had? Had je SuperUnlimited+? 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 14, 2025

Beter pak je het Klik&Klaar Internet voor thuis via het 5G-netwerk van Odido, met gratis router, speciaal hiervoor gemaakt.
Als KPN in jouw regio geen stabiel netwerk kan leveren, is dat een geldige reden voor contractontbinding zonder boete.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 15, 2025

Wat enorm jammer dat het mobiele internet zo tegenvalt ​@Snij4 😕

Unlimited data is wel degelijk unlimited, echter krijg je elke dag een startbundel en kan je die kosteloos opwaarderen zo vaak maar nodig is. Dit is niet iets waar we geheimzinnig over doen, op onze website wordt dit aangegeven. Als je de informatie hierover toch even over het hoofd hebt gezien, snap ik wel dat je er van baalt als je hier steeds een extra handeling voor moet verrichten.

Dat je internet steeds wegvalt terwijl je nog Gb's in je dagbundel hebt, dat is niet zo fraai. Je benoemt computers en tv, wat heb je precies allemaal in gebruik via deze verbinding en staat dat ook allemaal tegelijk aan? Het abonnement dat jij nu hebt, geeft maximaal 50Mb aan internetsnelheid, en dat wordt verdeeld over alle apparaten die op dat moment internet verbruiken. Mobiel internet is géén vervanging voor een vaste verbinding, en wordt door ons ook niet op die manier benoemd. Als je echt meerdere apparaten tegelijkertijd wilt gebruiken kan ik niet anders dan je aanraden om toch een vast internetabonnement af te sluiten. Je geeft aan dat er nog geen glasvezel beschikbaar is, maar ligt er wellicht wél een koperlijn? Zo ja, dan kan je via die lijn een abonnement laten leveren en overstappen naar glasvezel zodra dit is aangelegd.

Admin: bericht aangepast i.v.m. typfoutje

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 15, 2025

Het abonnement dat jij nu hebt, geeft maximaal 50Gb aan internetsnelheid, 

Beste ​@Maja van KPN je bedoelt waarschijnlijk verbruik per maand en niet de internetsnelheid.

Zou wel een mooie snelheid zijn, maar KPN houdt het nog bij 4Gbit/s maximaal op de vaste lijn den 1Gbit/s op de mobiele lijn toch?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 16, 2025

Excuus, dat is een typfout en moet 50Mb aan internetsnelheid zijn 😬😅
Het unlimited data only abonnement geeft deze snelheid: