Skip to main content
Beantwoord

Mijn huidige simkaart werkt niet in mijn nieuwe telefoon

• November 28, 2025
  • 5 reacties
  • 101 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo, ik heb gisteren mijn contract verlengd met een nieuwe mobiele telefoon. Hierbij heb ik mijn simkaart behouden. Ik heb mijn nieuwe telefoon nu in gebruik alleen heb ik geen werkend netwerk (telefoon + data). Hierdoor kan ik dus ook geen contact opnemen met de klantenservice. In mijn app staat dat de bestelling is afgerond en alles werkt behalve bellen + data. Wat gaat er mis?

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@M.Mosch 

Ik denk dat ik het probleem al heb ontdekt.
Gebruik je in jouw oude smartphone een eSIM in plaats van een gewone fysieke simkaart?
Want als je nog gewoon kunt bellen en internetten op het 5G netwerk, dan is je eSIM dus nog gewoon actief, en is het dus logisch dat de fysieke simkaart niet werkt.

Wil je in jouw nieuwe smartphone de fysieke simkaart gaan gebruiken, dan zou je hem dus eerst moeten activeren via de website van KPN.
Dit kun je doen via de volgende pagina (druk op de link): Simkaart activeren

Zodra je de simkaart hebt geactiveerd, dan zal de eSIM in je oude smartphone niet meer werken.

Wil je liever de eSIM op je nieuwe smartphone (mits deze het ondersteund), zet dan WiFi aan op je nieuwe smartphone en download de Mijn KPN app en log vervolgens in.
Tik vervolgens op je 06-nummer en ga vervolgens naar “simkaart” onder Makkelijk aanpassen in het groene gedeelte.

Kies vervolgens op Simkaart vervangen of overzetten, en kies voor de eSIM.
Op je oude telefoon ontvang je dan een verificatie sms met een code, die je dan invult op de plaats waar naar verwezen wordt, waarna je de eSIM kunt downloaden en activeren op je nieuwe smartphone.

De eSIM op je oude smartphone zal dan niet meer werken.

Laat even weten of het je allemaal gelukt is!

5 reacties

• November 28, 2025

Hie oud is jouw simkaart? Heb je nog een antieke die geen 5G ondersteund ofzo?

Als je hem weer terug stopt in je oude toestel, kun je dan wel weer bellen? Je hebt hem niet op zn kop of achterstevoren gedaan ofzo? Niet in het sd card slot gestopt?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@M.Mosch 

Als het je echt niet lukt om verbinding te krijgen met het 4G of 5G netwerk van KPN, ook niet met de goede adviezen van ​@Marlon92 , ga dan vandaag of morgen even langs een KPN Winkel bij jouw in de buurt.

Mocht je huidige simkaart defect zijn, dan krijg je gelijk gratis een nieuwe en geactiveerde simkaart mee naar huis.
Mocht je nieuwe smartphone ook de eSIM ondersteunen, en de meeste nieuwe smartphones hebben dat inmiddels standaard ingebouwd, dan zou je ook daar nog voor kunnen kiezen.
Ook hiervoor kun je terecht bij de KPN winkel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 28, 2025

Ik kom er nu achter dat mijn oude telefoon, waar dus GEEN simkaart in zit, nog werkt. Ik kan bellen en 5G gebruiken… ik begrijp er niets van. Is dit een bekend probleem?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@M.Mosch 

Ik denk dat ik het probleem al heb ontdekt.
Gebruik je in jouw oude smartphone een eSIM in plaats van een gewone fysieke simkaart?
Want als je nog gewoon kunt bellen en internetten op het 5G netwerk, dan is je eSIM dus nog gewoon actief, en is het dus logisch dat de fysieke simkaart niet werkt.

Wil je in jouw nieuwe smartphone de fysieke simkaart gaan gebruiken, dan zou je hem dus eerst moeten activeren via de website van KPN.
Dit kun je doen via de volgende pagina (druk op de link): Simkaart activeren

Zodra je de simkaart hebt geactiveerd, dan zal de eSIM in je oude smartphone niet meer werken.

Wil je liever de eSIM op je nieuwe smartphone (mits deze het ondersteund), zet dan WiFi aan op je nieuwe smartphone en download de Mijn KPN app en log vervolgens in.
Tik vervolgens op je 06-nummer en ga vervolgens naar “simkaart” onder Makkelijk aanpassen in het groene gedeelte.

Kies vervolgens op Simkaart vervangen of overzetten, en kies voor de eSIM.
Op je oude telefoon ontvang je dan een verificatie sms met een code, die je dan invult op de plaats waar naar verwezen wordt, waarna je de eSIM kunt downloaden en activeren op je nieuwe smartphone.

De eSIM op je oude smartphone zal dan niet meer werken.

Laat even weten of het je allemaal gelukt is!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@M.Mosch, welkom op de KPN Community! Als er in de oude telefoon geen simkaart zit dan maak je naar alle waarschijnlijkheid inderdaad gebruik van een e-sim. Ik zou je dan ook willen adviseren om het advies van Michel te volgen voor het overzetten van de e-sim. Als het niet lukt kan je altijd even een KPN Winkel bezoeken. Hoe staat het er nu voor?