Skip to main content
Beantwoord

Mijn iPhone hotspot werkt niet met mijn Tesla

• January 13, 2025
  • 181 reacties
  • 6359 keer bekeken

Toon eerste bericht

181 reacties

• Nieuwkomer
  • March 13, 2026

@Wim de Bok Weet jij hoe we in contact kunnen komen met de technische mensen van KPN? En dan het liefst met iemand die de mobiele datanetwerk technieken kent. Het is ons niet gelukt om iemand te bereiken die snapt wat wij hebben gevonden.

Ik wil nogmaals benadrukken: dit heeft slechts zijdelings met IPv6 te maken, maar het is vooral een configuratiefout aan de kant van het KPN 4G/5G interface op de iPhone.

• Deelnemer
  • March 13, 2026

@RichieB2B Het enige wat ik me kan voorstellen is de servicedesk te bellen, het uit te leggen en vragen of je teruggebeld kan worden door een technische man.. Ik kan me wel voorstellen dat in jouw geval, met deze oplossing, het nog lastig zal zijn om die persoon aan de lijn die weet waar het over gaat. Het gaat niet over iets simpels. Valt buiten de standaard

Had ooit het probleem dat een xs4all mailbox wat onder een andere KPN account geschoven moest worden. Servicedesk gebeld en uiteindelijk teruggebeld door een techneut en die maakte een en ander voor me in orde. Was toen heel blij met de service en de oplossing. Nu is dit wel van een hele andere technische orde.

• Deelnemer
  • March 13, 2026

@RichieB2B ​@Roskos Oh ja, nog een toevoeging. Het had inderdaad aardig geweest als hier meer inhoudelijk was gereageerd in plaats van tweeregelig, er is niet mis met de configuratie. Dan weet je ook beter wat de overwegingen van de KPN om het zo te doen als ze het doen. 

• Topper
  • March 13, 2026

@RichieB2B ​@Roskos Oh ja, nog een toevoeging. Het had inderdaad aardig geweest als hier meer inhoudelijk was gereageerd in plaats van tweeregelig, er is niet mis met de configuratie. Dan weet je ook beter wat de overwegingen van de KPN om het zo te doen als ze het doen. 

Ik heb net 6 weken “support” gehad van een belangrijke leverancier van ons. Ik vermoedde, nee, wist bijna zeker dat het een netwerkinstelling ergens was. Zes weken lang tests uitgevoerd, discussies gevoerd, enzovoort. Steeds meer en hogere managers schoven aan, maar niemand met de specifieke kennis die ik zocht. Op geen enkel moment zou het immers aan die instellingen liggen. Lang verhaal kort, het lag toch aan die instelling en wel precies om de reden die ik al vanaf het begin aangaf.

Wat ik wil zeggen is dat eerste- en tweedelijns vaak ook niet veel beter weten buiten product-specifieke zaken waar ze op getraind zijn. Eerste lijns handelt scripts af voor de makkelijke gevallen. Moeilijke gevallen gaan naar de tweede lijn en die hebben soms ruggespraak met de derde lijn die weer in contact met de “echte techneuten” staat. 

Wat hier gebeurde is waarschijnlijk een eerste lijns webcare medewerker die aan de tweede lijn vertelde dat een user op het forum claimt het probleem gevonden te hebben. Tweede lijn “weet” echter dat het aan IPv6 ligt, snapt het verhaal sowieso niet helemaal en stuurt hem terug met de boodschap dat het daar niet aan ligt. Ze “weten” immers al dat je voor IPv4 apparaten ‘internet4’ moet gebruiken. 

Het is ook echt niet de eerste keer dat na een IPv6 uitrol, zowat ieder volgend probleem de schuld is van IPv6. Als het uitzetten van IPv6 vervolgens ook nog eens het probleem oplost, is het nog moeilijk vol te houden dat IPv6 zelf zeker niet het probleem was. Maar leg dat maar eens uit...

Ik heb diep respect voor KPN dat ze IPv6 aanbieden (waarschijnlijk na pionierswerk van XS4ALL - RIP), maar vind het jammer dat ze op dit punt niet even doorpakken.

En ja, ik zou nog meer mijn best kunnen doen om het probleem aan te tonen, desnoods met een TikTok filmpje waar ik met een druk op de knop het probleem voor mezelf oplos, maar het ontbreekt me gewoon even aan tijd. Die laatste 6 weken met een eigenwijze servicedesk hebben nogal wat achterstand opgeleverd. Ik ben nog niet helemaal klaar voor een nieuw “gevecht” met een helpdesk met een tunnelvisie. In m’n eigen tijd nog wel.

Heimwee naar de goede oude tijd dat je even unixbeheer(at)xs4all kon mailen met je vragen, of het op hun ‘forum’ xs4all.* kon posten waar veel techneuten meelazen...

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • March 13, 2026

Bedankt voor alle uitgebreide berichten na mijn update en heel erg fijn dat jouw Chromecast weer werkt, ​@Wim de Bok.

Ik heb er zelf geen kaas van gegeten maar het is duidelijk dat jullie hier behoorlijk diep ingedoken zijn en dat waarderen we zeker. 

De bevindingen die jullie eerder hebben gedeeld, zijn intern onder de aandacht gebracht. De terugkoppeling die we daarop hebben gekregen is dat dit gedrag bekend is en dat de huidige inrichting een bewuste keuze is.

​​​Wat hier gebeurde is waarschijnlijk een eerste lijns webcare medewerker die aan de tweede lijn vertelde dat een user op het forum claimt het probleem gevonden te hebben. Tweede lijn “weet” echter dat het aan IPv6 ligt, snapt het verhaal sowieso niet helemaal en stuurt hem terug met de boodschap dat het daar niet aan ligt. Ze “weten” immers al dat je voor IPv4 apparaten ‘internet4’ moet gebruiken. 
...

Even een kleine aanvulling: de aanname dat dit via een eerste- en tweedelijns route is afgehandeld, klopt niet helemaal. Vanuit de Community hebben wij direct contact met de relevante teams binnen KPN en dit soort signalen wordt daar serieus neergelegd. Dat betekent niet dat elke suggestie automatisch wordt overgenomen, maar het wordt wél bij de juiste mensen besproken en meegenomen in de overwegingen.

De nieuwe IPv4 APN is toegevoegd als extra optie voor situaties waarin apparaten niet goed overweg kunnen met de standaard IPv6‑verbinding. Daarmee kunnen klanten die dit nodig hebben hun verbinding alsnog werkend krijgen zonder eerst via onze klantenservice iets te regelen.

Ik begrijp dat dit voor jullie meer voelt als een workaround dan als een structurele oplossing. Op dit moment hebben we echter geen verdere inhoudelijke update of wijziging die we hierover kunnen delen. Mocht daar in de toekomst verandering in komen, dan laten we dat uiteraard weten.

Nogmaals dank voor het delen van jullie analyse, het meedenken en het aanbod om te testen! 

• Topper
  • March 13, 2026

Hoi Shyrin,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en fijn om te weten dat jullie in direct contact staan met de relevante afdelingen. Ik vind het wel jammer om te horen dat jullie dit probleem niet dieper (lijken te) willen onderzoeken. Het bestaan van deze oplossing in de vorm van een andere APN, betekent toch dat vele mensen eerst ervaren dat hun iPhone hotspot niet goed werkt met een KPN abonnement. Dat is niet goed voor de user experience. Vervolgens moeten ze ook nog te weten komen dat deze APN bestaat. Hoe komen ze daar achter? Hoeveel tijd is er dan al verspild? Hoe groot is de kans dat ze het probleem nooit goed oplossen en bij de volgende verlenging voor Vodafone kiezen?

Ik heb het hele ontdekkingstraject ook doorlopen toen ik hier op het forum aankwam, maar was niet tevreden met de oplossing om IPv4 dan maar uit te schakelen. Ik wil graag IPv6 kunnen gebruiken. Het is zelfs een belangrijke reden dat ik bij KPN gebleven ben toen XS4ALL de nek werd omgedraaid. 

Daarom ben ik verder gaan onderzoeken. Ik heb het verkeer opgevangen op een ‘fake hotspot’ om het IP verkeer te kunnen bekijken. Daar kwam ik er achter dat de pMTU discovery stukliep omdat de MTU van de iPhone op 1450 staat ingesteld terwijl de hotspot een MTU van 1500 heeft. De iPhone zou dan ICMP ‘needs fragmentation’ pakketjes terug moeten sturen, maar doet dat niet. Ik ben nog niet dieper gegaan in het waarom, maar mogelijk wil die wel ICMPv6 pakketjes sturen maar vangt de XLAT64-layer dat af. In het ideale geval stuurt de iPhone die pakketjes wel en werkt alles gewoon.

Ik kan dit ook met een IPv4-only apparaat reproduceren door handmatig de lokale MTU op 1450 te zetten, waarna ik bijvoorbeeld ineens wel gewoon Youtube kan openen. Zet ik hem weer terug op de default 1500, dan krijg ik weer netwerk errors. Het zit hem dus echt in die MTU. Helaas kun je op heel veel losse devices (van Chromecast tot Tesla) niet bij die instellingen.

RichieB2B heeft uitgevonden dat de iPhone die MTU overneemt uit een ‘Provider Bundle’ die KPN via Apple Updates verspreidt. Daar staat echter niks over MTU in gespecificeerd waardoor de iPhone 1450 aanneemt. Ons idee is nu dat KPN dit hele probleem zou kunnen fixen door ofwel ‘UseNetworkMTU’ in die bundel op te nemen, ofwel de juiste MTU te specificeren. Jullie experts zullen dat soort keuzes beter kunnen maken omdat jullie ongetwijfeld een testomgeving hebben voor dat soort experimenten.

Wat ik heel graag zou willen is dat een van jullie die relevante afdeling oploopt en roept “wie heeft hier verstand van pMTU-discovery?”

Als degene die “Ja hoezo?” roept, dan een antwoord wil formuleren op bovenstaand verhaal, dan ben ik in ieder geval al heel erg blij.

Met vriendelijke groet,

Oscar