Skip to main content
Vraag

Mijn mobiele simkaart instellen voor IPv4, TomTom Expert Service werkt niet op IPv6

• April 23, 2025
  • 8 reacties
  • 142 keer bekeken

Mijn mobiel abonnement van IP6 naar IP 4 brengen ivm beroepsmatig gebruik van TomTom Expert Service wat niet op IP6 werkt

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

• April 23, 2025

Dit kan volgens mij niet meer bij nieuwe klanten. Het mobiele netwerk bij KPN is nu gewoon helemaal ipv6 denk ik. Oude klanten kunnen nog wat doen met wat instellingen op hun toestel. Maar nieuwe klanten krijgen alleen maar ipv6 voor zover ik weet.

En dat geeft veel problemen. Maar KPN doet er niets aan volgens mij. Er loopt hier ook een topic waarin men zijn/haar Tesla wil verbinden met de hotspot van de mobiel. Schijnt niet te lukken en er komt gewoon geen oplossing. 

Dus ben je al jaren klant? Of net een paar maanden?

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 23, 2025

@Marlon92 

Heb jezelf de link helemaal gelezen die je hebt toegevoegd? Op het einde staat dat iemand van kpn een IPv4 adres heeft gekregen. 

• April 23, 2025

@Marlon92 

Heb jezelf de link helemaal gelezen die je hebt toegevoegd? Op het einde staat dat iemand van kpn een IPv4 adres heeft gekregen. 

Ja en? Dat geeft dus maar aan dat het een bekend probleem is wat gewoon niet opgelost word. Niet voor iedereen in ieder geval zodat het gewoon standaard werkt. Dat geknoei met een ticket aanmaken en dat het dan op individueel niveau opgelost word is toch gewoon onzin? Dat moet toch niet nodig zijn?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 23, 2025

Binnen de APN-instellingen kun je APN-protocol en APN-roamingprotocol gewoon instellen op alléén IPv4 ​@Keemar56 en ​@Marlon92 

• April 23, 2025

Binnen de APN-instellingen kun je APN-protocol en APN-roamingprotocol gewoon instellen op alléén IPv4 ​@Keemar56 en ​@Marlon92 

Ja. Dat weet ik. Maar bij nieuwe klanten helpt dat dus niet. Die krijgen geen ipv4 adres.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 23, 2025

@Keemar56 

Je hebt volgens mij de volgende mogelijkheden. 

Wat ik lees op de gedeelde link. Als je een nieuw abonnement hebt en een iPhone zal er een ticket aangemaakt moeten worden. Dit kun je doen door naar 0800-0402 te bellen.

Als je een oud abonnement hebt en een iPhone, dan heb je de mogelijkheid om apn portalmmm.nl in je iPhone in te stellen bij wifi hotspot en krijgt je TomTom een IPv4 adres 

In het geval van een Android toestel kun je de apn internet instellingen aanpassen door apn-protocol aan te passen naar IPv4. Hierdoor krijgt je toestel een IPv4 adres in plaats van een IPv6 adres. Zoals ook door ​@JanD aangegeven. 

Wat ​@Marlon92 zegt klopt niet, dat apn-protocol aanpassen naar IPv4 niet voor nieuwe klanten werkt met een Android toestel. Ik heb twee weken geleden een nieuw abonnement afgesloten bij kpn. Ik heb een oud (16 jaar) en een nieuw kpn abonnement. Met mijn Samsung toestellen kan ik via apn-protocol op IPv4 en apn internet een IPv4 adres krijgen, met oud en nieuw abonnementen. Zo net getest. 🙂

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 23, 2025

Er zijn nog maar relatief weinig apparaten die uitsluitend op IPv6 werken 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 23, 2025

Er zijn nog maar relatief weinig apparaten die uitsluitend op IPv6 werken 

Matter producten werken alleen op IPv6, stom als je smartlock niet laten openen als IPv6 niet werkt en je buiten mag slapen.

Met mijn Samsung toestellen kan ik via apn-protocol op IPv4 en apn internet een IPv4 adres krijgen, met oud en nieuw abonnementen. Zo net getest. 🙂

Zie mijn screenshot bij deze post

Je krijgt een private IPv4 adres bij nieuwe KPN abo. Het is geen probleem als je telefoon het protocol achter NAT64 ondersteunt, maar je telefoon is niet van buiten benaderbaar via IPv4.