Skip to main content

Gisterochtend iets heel geks meegemaakt. 

Mijn vader stond in paniek voor de deur, toen ik opendeed zei hij:  gaat het weer want je belde net 4x huilend dat je gevallen was en dat je hulp nodig hebt. Ik zei dat ik niet had gebeld en snapte er niks van.  Op zijn telefoon stonden inderdaad 4 oproepen van mij. Toen ik hem op mijn telefoon liet zien dat ik niet had gebeld werd ik op dat moment weer gebeld door mezelf. Toen ik opnam hoorde ik mezelf huilend en smekend om hulp vragen  en dat ik veel pijn had. Echt bizar.  Niet wetende wat te doen heb ik kpn gebeld. Die zagen ook geen oproepen bij mijn vader en bij mij. Tijdens het bellen met kpn stond m'n broertje voor de deur. Hij was ook gebeld door een huilende "mij".  Ruim een uur later stond mijn neef voor de deur of alles goed ging. Ook hij was gebeld. Kpn adviseerde de politie in te lichten. Hun kende dit ook niet.  Wat is dit voor iets geks en hoe wordt mijn stem huilend nagemaakt en waarom zijn alleen hun 3 gebeld?  Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

Gr Danny

Dat is wel heel bizar. Het is helaas mogelijk om telefoonnummers te faken, wat spoofing heet, en wat je al noemt. 

Ik hoop dat dit misselijke grapje maar eenmalig is. Eventueel zou je een nieuw nummer kunnen nemen zodat je familie en gezin bij een eventueel vervolg (waarvan ik hoop dat dit niet nog een keer zal gebeuren) zullen weten dat jij het niet bent. 


Dit zijn mogelijk dezelfde criminelen die appen “ik heb een nieuw nummer, je kunt mijn oude verwijderen”.

Mogelijk hebben ze je gegevens via de laatste hack van een onderzoeksbureau waarbij gegevens van klanten van diverse bedrijven gejat zijn. Heel persoonlijke gegevens. 

Een telefoonnummer spoofen is zo gebeurd. De apparatuur die daarvoor nodig is is voor de oplichters een schijntje t.o.v. de opbrengst.

Advies: als je terugbelt naar het (echte) nummer krijg je ook de echte persoon. In principe had je vader je dus gewoon kunnen bellen, maar ik begrijp zijn reactie volledig.

Hopelijk heeft ie geen gegevens verstrekt.

Met een whatsapp kunnen ze nooit je echte nummer gebruiken. Maar met bellen dus wel (spoofing).


Nee hij heeft geen gegevens verstrekt. De gesprekken waren ook kort  alleen maar " help me ik ben gevallen ik heb zo'n pijn"  niet steeds exact hetzelfde maar zo ongeveer. Bij m'n broertje die opnam met 'waarom bel je zo vroeg'  vroegen ze wel naar zijn naam.   


Overigens, herkende je vader jouw stem (niet)?


Ja hij zei dat het precies mij stem was.  Mn broertje en neef zeiden het ook.   Zelf vond ik het ook eng om mezelf te horen 


Je zou aangifte kunnen doen. Mogelijk is je stem via deepfake nagemaakt, of door iemand uit je omgeving heimelijk opgenomen en verwerkt tot een hulpkreet. 


Beste @Ddekoning, wat een bizar verhaal! Het lijkt me inderdaad heel rot om dit mee te maken. Mijn advies zou ook zijn om aangifte te doen!