Skip to main content
Vraag

Mijn telefoonnummer wordt gebruikt voor spoofing

• January 8, 2025
  • 5 reacties
  • 511 keer bekeken

Mijn telefoonnummer wordt gebruikt voor spoofing. Dat betekent dat met toenemende frequentie mensen door mijn telefoonnummer worden gebeld en frauduleus worden benaderd. Vaak - inmiddels meermalen per dag - word ik gebeld door iemand die door mij gebeld zou zijn die ik dan moet uitleggen dat mijn nummer 'gehackt' is. Gisteren sprak ik iemand tegen wie gezegd zou zijn dat 32K euro van zijn rekening zou worden afgeschreven als hij niet... zou doen. De meneer was ontdaan. Een andere, zo te horen wat kwetsbare oudere man sprak (eveneens gisteren) op mijn VM in dat zijn vrouw was gebeld door dit nummer en of ik hem wilde terugbellen. Hij was duidelijk bezorgd, de vrouw voelde zich kennelijk bedreigd. Ook krijg ik SMS'jes in de trant van 'wie is dit???!!!'. Kortom: buitengewoon vervelend.

De door KPN aangedragen oplossing, nl het veranderen van mijn telefoonnummer brengt me 2 problemen: 1. Ik gebruik mijn huidige nummer al meer dan 20 jaar voor mijn bedrijf en het veranderen hiervan kan ertoe leiden dat (ihb ex-) cliënten mij moeilijker of niet kunnen vinden. En 2. ik weet niet op welke termijn het nieuwe nummer ook misbruikt gaat worden. Moet ik dan maar opnieuw een ander nummer nemen?

OK, to-the-point: Ik denk dat KPN, meer dan te zeggen: ‘verander je telefoonnummer of wacht tot het weer overgaat’, meer substantiële actie zal moeten ondernemen. Jullie zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op het telefoonnet en ik denk dat jullie een team moeten optuigen om dit (naar mijn vermoeden toenemend) probleem te tackelen.

Ik hoor graag hoe jullie dit gaan aanpakken.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 8, 2025

Providers kunnen hier niets tegen beginnen. Het zijn vaak buitenlandse partijen. 

Er wordt niet gebeld vanaf de kpn centrale. Providers mogen bij telefonische overlast wel contact opnemen met de contractant. Maar ja  dat bent u...

Mijn vaste nummer is ook 2 x gespooft

Mijn mobiele nummer heb ik expres nergens in een gids of op m'n site staan. Bij een nummer voor een bedrijf is dat natuurlijk anders. 

En mobiel nummer wijzigen is ook gedoe met 2FA controle enzo. Denk bijvoorbeeld aan DigiD. 

Vaak switchen ze na een week of 2 weer naar een ander nummer. Het aantal 'terug bellers' neemt dan ook weer af.

Eindigt je nummer op iets van 3931 ofzo?

Al aangifte gedaan van misbruik van je nummer?

• January 8, 2025

Hier een reactie van mij in een eerder onderwerp onlangs :

Niet dat je daar veel mee opschiet :-/
Blijkbaar is het seizoen weer aangebroken :-(

Ramona Slot
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • February 4, 2025

Hier hetzelfde liedje... al 2 jaar zijn ze met dit nummer bezig... Dan is het weer even een paar weken rustig... en dan beginnen alle "terugbel telefoontjes" weer.. niet grappig meer😭

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 4, 2025

Vervelend dat ze je nummer zo vaak gebruiken. Ik bel zelf nooit mij onbekende nummers terug. Dus van mij zul je geen last hebben als ze bellen met jouw nummer. En ik begrijp niet dat veel mensen wel 'terug bellen'.

Dit kan je alleen ontlopen door je nummer te wijzigen. Maar als je dat al heel lang hebt is dat drastisch. 

Bij die onderste 2 is het nummer nog te zien. 

• Nieuwkomer
  • February 22, 2025

ik heb ook al maanden last van dat mijn nummer gebruikt word. Wellicht heb ik een oplossing voor jou ik heb een paar weken geleden mijn nummer weergave op verborgen gezet. tot op heden word ik niet meer gebeld door random nummers met de vraag waarom ik hun gebeld heb. enigste nadeel dat er aan zit is als je zelf gaat bellen naar iemand dat je dus anoniem belt, zelf verander ik het elke keer weer als ik iemand moet bellen.