Skip to main content
Vraag

Mobiel abonnement afsluiten met Bunq bankpas lukt niet

• September 20, 2025
  • 15 reacties
  • 184 keer bekeken

Hallo, 

Mijn partner heeft afgelopen week een nieuw abonnement afgesloten bij KPN met overstap van concurrent + iPhone 17 Pro. 

Helaas is vandaag de koerier langs geweest, maar deze kon de telefoon niet afgeven omdat Bunq geen rekening nummer op zijn passen heeft staan. 

bunk biedt geen maestro passen meer aan, alleen debit Mastercard. Is het, in dit geval, onmogelijk om klant te worden? Wat zijn hier de opties? 

15 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 20, 2025

@xvilo Is de koerier van AMP? Dan heb je geen opties om het pakket te ontvangen. De iPhone zal dan terug gaan naar KPN en de order wordt geannuleerd.  Bij de een opnieuw bestellen dan een bankrekening met geaccepteerd bankpas (b.v. jouw bankrekening) opgeven en later de incasso-bankrekening weer wijzigen naar BunQ.

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2025

Ja, AMP bezorging. Ik zit zelf ook bij Bunq, nu heb ik wel een Triodos rekening (visa debit), waar wel een rekenking nummer op staat maar dit lijkt me wel een probleem. 

Er zou wat mij betreft een alternatief moeten zijn voor dit. Het is leuk dat banken een rekening op de pas zetten, maar een pas in 2025 is per definitie helemaal niet gelinkt aan een specifieke rekening, want dat kan ook anders.

Het is ook jammer dat het niet alsnog aangepast kan worden, in dit geval annuleren. Wachten. En dan opnieuw achteraan aansluiten

• September 20, 2025

... maar een pas in 2025 is per definitie helemaal niet gelinkt aan een specifieke rekening...

Wat bedoel je hier mee? Een pas is altijd voor 1 specifieke rekening. Ik heb 2 rekeningen en daarom ook 2 passen.

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2025

... maar een pas in 2025 is per definitie helemaal niet gelinkt aan een specifieke rekening...

Wat bedoel je hier mee? Een pas is altijd voor 1 specifieke rekening. Ik heb 2 rekeningen en daarom ook 2 passen.

Een pas is niet aan een bank rekening gekoppeld, de meeste “oude” banken doen dit zo, maar bij Bunq kan je via de app direct de rekening achter de pas wijzigen. Daardoor werkt deze manier van verificatie niet, en om die reden staat er ook geen rekening nummer op de pas afgedrukt. Dit werkt al sinds 2015 zo. Ik kan me niet goed herinneren of op de oude maestro pasjes eventueel nog wel een IBAN stond afgedrukt, maar die worden al even niet meer aangeboden door Bunq (even als Triodos, maar die hebben er dan wel een IBAN op staan)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 20, 2025

Een pas is niet aan een bank rekening gekoppeld, de meeste “oude” banken doen dit zo, maar bij Bunq kan je via de app direct de rekening achter de pas wijzigen. Daardoor werkt deze manier van verificatie niet, en om die reden staat er ook geen rekening nummer op de pas afgedrukt. 

Dat is ook de reden voor wantrouwen tegenover deze soorten van rekeningen

Ov-bedrijven blokkeren digitale betaalpassen vanwege fraude met 'gratis' reizen

In de apps van deze betaaldiensten kun je een tijdelijke, virtuele betaalpas aanmaken waarmee je kon in- en uitchecken. Door de pas na de reis weer te verwijderen, konden de reiskosten niet worden afgeschreven, terwijl de fraudeur wel een geldig vervoersbewijs had.

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2025

Een pas is niet aan een bank rekening gekoppeld, de meeste “oude” banken doen dit zo, maar bij Bunq kan je via de app direct de rekening achter de pas wijzigen. Daardoor werkt deze manier van verificatie niet, en om die reden staat er ook geen rekening nummer op de pas afgedrukt. 

Dat is ook de reden voor wantrouwen tegenover deze soorten van rekeningen

Ov-bedrijven blokkeren digitale betaalpassen vanwege fraude met 'gratis' reizen

In de apps van deze betaaldiensten kun je een tijdelijke, virtuele betaalpas aanmaken waarmee je kon in- en uitchecken. Door de pas na de reis weer te verwijderen, konden de reiskosten niet worden afgeschreven, terwijl de fraudeur wel een geldig vervoersbewijs had.

Maar dit heeft dan helemaal niks met virtuele kaarten te maken. Er is gewoon een fysieke pas op naam aanwezig. Er is ook een aanbetaling gedaan vanaf de bewuste rekening van bijna 200 euro. 

TransLink heeft in je genoemde voorbeeld juist niet op de correcte manier een reservering geïmplementeerd. Je haalt het wat mij betreft verschillende dingen door elkaar heen

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 20, 2025

Maar dit heeft dan helemaal niks met virtuele kaarten te maken. Er is gewoon een fysieke pas op naam aanwezig.

Bij OV-fraudeurs zijn ook fysieke passen aanwezig, alleen OV-bedrijven kunnen geen geld afboeken omdat achteraf de rekening verwijdert is en incasso mislukt.

Je haalt het wat mij betreft verschillende dingen door elkaar heen

Dat zijn absoluut 2 zelfde dingen, namelijk gebruikt een virtuele bankpas om te betalen met de mogelijkheid te frauderen. Probeer maar als bedrijf van een dakloze de gemaakte schulden te vorderen.

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2025

Een virtuele bankpas is 100% anders dan een fysieke pas waar geen IBAN op staat. Het is heel Nederlands om de IBAN er op te printen. 

Anyway, het is jammer dat deze heel specifieke verificatie methodes nu in de weg zitten om klant te worden en de telefoon te ontvangen. Ze zijn wat mij betreft niet nodig bij het tonen van ID bij ontvangst en het betalen met iDEAL online (rekening nummer komt daar in mee namelijk). Daarnaast leunt KPN op een “implementatie detail” van de banken, namelijk er een IBAN op zetten. Je bankpas kent het concept van IBAN niet, deze heeft alleen een PAN (en de implementatie van veel Nederlandse banken is om deze er dan weer niet op te drukken). 

Nogmaals, een een plastic pas:

• is geen virtuele pas
  • kent geen IBAN anders dan wat de bank er op afdrukt
  • ook jou plastic pasje kan een andere rekenking aan de achterkant een andere rekening hebben. Meeste banken implementeren dat niet aan de app kant omdat ze geen meerdere rekeningen aanbieden op die manier

• Auteur
  • Helper
  • September 20, 2025

Pfff daar komt nu ook nog bij boven op dat de bestelling dan nu wel retour gaat en geannuleerd is, deze annulering nog niet verwerkt is. Waardoor er dus ook (nog) geen nieuwe bestelling geplaatst kan worden online. 

Als men iets duidelijker was geweest over de benodigde onderdelen, of een automatische waarschuwing bij het selecteren van bunq bij het bestellen had dit veel makkelijker voorkomen kunnen worden

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 20, 2025

KPN gaat er denk ik standaard van uit dat 99,99% van de klanten een ‘normale’ bankpas heeft en heeft daar zijn systemen op afgestemd vermoed ik.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 23, 2025

Hi ​@xvilo,

Ik zie dat anderen je al uit hebben gelegd dat het vereist is om het opgegeven bankrekeningnummer op de pas te hebben staan, dat is niet iets waar wat aan te veranderen valt. Wat wellicht wél beter kan, is de duidelijkheid hierover, dat ben ik met je eens. Ik ga hier intern dan ook even een balletje over opgooien! 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 15, 2025

Hi ​@xvilo,

Ik zie dat anderen je al uit hebben gelegd dat het vereist is om het opgegeven bankrekeningnummer op de pas te hebben staan, dat is niet iets waar wat aan te veranderen valt. Wat wellicht wél beter kan, is de duidelijkheid hierover, dat ben ik met je eens. Ik ga hier intern dan ook even een balletje over opgooien! 

Just happened to me twice this week. First time because of my Canadian passeport so I decided to exchange my driving license to a Dutch one, and reordered a phone again. Guess what happened this morning? AMP refused to deliver again because my card is with bunq even if it's using a Dutch IBAN.

How come a delivery company refuses to deliver something that was approved by the main provider (KPN)? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 15, 2025

Juist het bankrekeningnummer moet op die manier te verifiëren zijn. Dat kan alleen als het op de pas staat in combinatie met 1 cent pinnen. Hierbij mogen alleen fysieke passen geaccepteerd. 

Indien het niet op de pas staat kan de koerier het niet verifiëren zoals vereist. 

Met deze pas / "bank" kun je dus niet bij kpn een telefoon per postorder kopen. En ook niet in de kpn winkel, want toestellen boven € 650 worden daar niet geleverd. Maar alsnog aan huis. En dan loop je tegen hetzelfde probleem aan. 

Een iPhone met (verlengen van) kpn abonnement kan wel in een Mediamarkt bijvoorbeeld. 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 15, 2025

The bank account is already verified since I’m already a KPN customer for home internet.

You are sure 100% that I can’t buy a subscription+ phone in a KPN store?

MediaMarkt sells the same KPN bundles (plan + phone)?

Thank you!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

@aamrani You can purchase the phone and subscription at any other physical store (belsimpel, coolblue, mediamarkt...) or have it shipped to you, where AMP courier service is not used. Physical bank card identification is a requirement of AMP, not of KPN or any other courier service.