Skip to main content
Vraag

Mobiel abonnement verlagen naar 3000 MB niet mogelijk?

• March 11, 2026
  • 8 reacties
  • 56 keer bekeken

Waarom kan ik alleen maar mijn abonnement naar 0 mb’s of in nog meer onnodige mb’s verhogen. Ik heb nu een abonnement van 6000mb. Zou dit graag verlagen naar 3000mb

8 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 11, 2026

Het antwoord daarop is heel simpel. Een abonnement met 3000mb is er niet!

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@bart8711 

KPN heeft géén 3 GB databundel meer in het assortiment, dus die kun je dus niet meer afnemen bij KPN.

Wil je voor een mobiel abonnement met minder data gaan, dan zul je moeten overstappen naar een budgetprovider die nog wel lagere bundels aanbiedt.
Al beginnen de meeste budgetproviders inmiddels ook al bij een 5 GB databundel.

Lager bundels zijn niet meer in trek bij de meeste Nederlanders, en worden dus niet meer verkocht.
De meeste providers zijn inmiddels overgegaan op gelimiteerde databundels vanaf 5 GB aan maandelijkse data.

Dus ik ben bang, dat je nog heel weinig keuze hebt.
Je zou eventueel nog kunnen denken aan een prepaid aansluiting, mist je dat natuurlijk wilt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@bart8711. Welkom op de KPN Community! Wanneer je lang niet je databundel opmaakt, dan is het begrijpelijk dat je eens gaat kijken of je kosten kunt besparen met een lagere bundel. 

Maar dan moet ie wel beschikbaar zijn, zoals Joep al aangeeft. In het verleden hebben we wel wat lagere bundels gehad, maar naarmate de behoefte naar meer data groeide onder de abonnees, zijn deze kleine bundels steeds meer verdwenen uit het aanbod. 

Wat misschien nog een optie voor je is, is om de bundel op 0 GB te zetten en iemand anders uit je huishouden dan MB's met jou te laten delen. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 12, 2026

Over het afgelopen jaar is mijn mobiele dataverbruik niet boven 10 MB per maand uitgekomen, en dat ook alleen nog maar omdat elke paar bytes naar boven afgerond worden. De laagste bundel in de nieuwe abonnementen is nu dus 10 GB hetgeen wegens tevens internet van KPN wordt verdubbeld naar 20 GB. Ik betaal dan 19.990 MB per maand voor joker! Feitelijk dwingt KPN mij om later dit jaar het nieuwe abonnement met 0 GB te nemen dan wel over te stappen naar b.v. Simyo of zo.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Als je echt maar 10 MB verbruikt per maand, dan zou ik je ook aanraden om een 0 GB bundel te nemen. Je kunt dan namelijk nog wel internetten, maar het is alleen wat langzamer. Maar een verbruik van 10 MB duidt meer op wat sluipverbruik, dus daar merk je dan niet veel van. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 16, 2026

Je kunt dan namelijk nog wel internetten, maar het is alleen wat langzamer.

Dat “wat langzamer” lijkt mij wel een understatement. Maar ik kom amper nog de deur uit en zag dat ik zelfs zonder dataverbinding op zulke momenten nog steeds met Apple Pay kan betalen.

Het gaat later dit jaar dus inderdaad een 0 GB abonnement worden, ik weet niet of je daarmee voor noodgevallen alsnog een databundel kan koppelen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Jazeker kan dat. Je kan bij een 0 GB abonnement altijd in nood een Extra bundel kopen. Dan heb je voor de duur van de bundel weer een hogere snelheid. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 17, 2026

Bedankt voor de heldere antwoorden ​@Arjan van KPN