Skip to main content
Antwoord

Mobiel bellen en internet werkt niet in Suriname

• June 25, 2025
  • 2 reacties
  • 70 keer bekeken

Ik ben op dit moment in Suriname en heb hiervoor een bundel Suriname aangeschaft. Mijn telefoon staat op roaming en hij heeft zelf al telesur/ kpn gevonden. Alleen werkt het niet. Ik kan alleen noodnummers bellen en er is geen internetconnectie. Heb het toestel al meerdere malen opgestart, vliegtuigstand erop en er weer af gehaald. Als ik probeer handmatig voor een netwerk te kiezen geeft hij telesur en digicel aan. Bij beiden krijg ik een melding dat hij niet kan connecten. Als ik het daarna weer op automatisch zet komt Telesur weer in de linkerhoek te zien. Maar zonder 4g teken. 

Ik heb geen idee wat ik nog kan proberen. 

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@Heja72, welkom op de KPN Community! Goed dat je jouw vraag hier stelt.

Je hebt zelf al een en ander geprobeerd, zie ik: je hebt roaming aangezet, je hebt handmatig een netwerk geselecteerd, je hebt jouw toestel opnieuw opgestart. En toch kan je nog steeds jouw bundel niet gebruiken in Suriname.

Er zijn nog 2 dingen die je zelf zou kunnen proberen:

• Controleer of de APN staat ingesteld op ‘internet’ (APN instellingen voor 4G KPN).
  • Test of het zonder 4G/5G wel werkt. Niet alle netwerken ondersteunen 4G/5G namelijk.

Daarnaast is het goed om te weten dat het bereik in het buitenland vaak een stuk minder is dan in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekking is dus afhankelijk van het aantal zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. En in een klein dichtbevolkt land als Nederland, dekken de zendmasten vaak voldoende. Maar in andere landen, waar dunbevolkte gebieden zijn, zijn er voor ook minder zendmasten. Dat betekent dat er, met name buiten de grotere steden, vaker minder goed bereik kan zijn.

2 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 26, 2025

Hallo ​@Heja72, welkom op de KPN Community! Goed dat je jouw vraag hier stelt.

Je hebt zelf al een en ander geprobeerd, zie ik: je hebt roaming aangezet, je hebt handmatig een netwerk geselecteerd, je hebt jouw toestel opnieuw opgestart. En toch kan je nog steeds jouw bundel niet gebruiken in Suriname.

Er zijn nog 2 dingen die je zelf zou kunnen proberen:

• Controleer of de APN staat ingesteld op ‘internet’ (APN instellingen voor 4G KPN).
  • Test of het zonder 4G/5G wel werkt. Niet alle netwerken ondersteunen 4G/5G namelijk.

Daarnaast is het goed om te weten dat het bereik in het buitenland vaak een stuk minder is dan in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekking is dus afhankelijk van het aantal zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. En in een klein dichtbevolkt land als Nederland, dekken de zendmasten vaak voldoende. Maar in andere landen, waar dunbevolkte gebieden zijn, zijn er voor ook minder zendmasten. Dat betekent dat er, met name buiten de grotere steden, vaker minder goed bereik kan zijn.

• Nieuwkomer
  • July 12, 2025

Ik maak nu precies hetzelfde mee, en heeft niks te maken met die zendmasten, ik had voor een maand odido en het ging prima, goed bereikbaar, zelfs heel gied koop. Ik vind het bij kpn hartstikke duur voor iets dat niet werkt. Is er een nummer waar ik met het personeel van kpn kan appen.