Skip to main content

Goedemorgen allen.

Aangezien ik nu met 3 mobiele devices zit: 1 zakelijke telefoon, 1 laptop met simkaart mogelijkheid en 1 persoonlijke telefoon. zou ik graag dit aantal willen verminderen tot 2.

Als ik mijn persoonlijke mobiele simkaart in mijn laptop stop, bestaat er dan ook software om op mijn laptop te bellen en gebeld worden op mijn persoonlijke mobiele nummer?

 

Dus eigenlijk wil ik de mogelijkheid hebben om 100% gebruik te maken van mijn mobiele abonnement op mijn laptop. Dat is dus bellen, gebeld worden, doorschakelen van oproepen, mobiel internet enz. Wat je dus op je smartphone doet.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Hallo @ElLa26 , ik zou eens in de handleiding van de laptop kijken of op de website van de fabrikant.

Succes.

 


Goedemorgen JanD,

 

Het probleem is dat er alleen gesproken wordt over mobiel dataverkeer, maar er wordt geen woord gerept over mobiele telefoon diensten. 

 

Je zou verwachten met de huidige technologie, dat er software bestaat om dit mogelijk te maken. Inmiddels is een laptop toch niet minder dan een smartphone?

 

Met vriendelijke groeten.


Hallo @ElLa26  een laptop en tablet zijn ontworpen voor dataverkeer en met sommige tablets kun je ook bellen.

Smartphones zijn ontworpen voor bellen en met de meeste zijn tegenwoordig ook geschikt voor dataverkeer.

 


@ElLa26 jazeker kan dat!!!

Voor de consument Skype, Facetime, Whatsapp en zakelijk een goede oplossing Voip diensten. Met behulp van een SoftPhone (link voor de uitleg bedoeld)

Kleine opmerking een 06sim mag voor deze toepassing niet dan zal je een Data sim moeten afnemen.

De smartphones van nu hebben de telefoon functie erbij echt daarvoor ontworpen is een discussie op zich wel is een smartphone per definitie ontworpen voor data verkeer dat maakt ze nu juist 'smart'. Elk apparaat waar een spraak sim in kan of een data sim en een microfoon heeft kan je mee bellen.

Neem ik de Nokia 5140i daarmee kon ik het internet op maar niet echt een 'smart' phone.

Het begrip telefonie is nu toch wel anders dan via de eerste telefoon centrale's en de eerste mobiele telefoons.

Zakelijk en prive kan hoe dan ook met 1 apparaat elke telefoon met Dual Sim naar wens is geschikt. Dus twee sims in 1 toestel.


@ElLa26 jazeker kan dat!!!

Voor de consument Skype, Facetime, Whatsapp en zakelijk een goede oplossing Voip diensten. Met behulp van een SoftPhone (link voor de uitleg bedoeld)

Je kan met al deze software pakketten niet gebeld worden op je 06-nummer behorend bij de SIM-kaart die in een laptop zit. Al deze software pakketen zijn van het type OTT-VoIP: Ze zetten een spraakverbinding op over een willekeurige internetverbinding, kan ook zonder enig telefoonnummer. Het staat helemaal los van het 06-nummer van de vraagsteller.

Kleine opmerking een 06sim mag voor deze toepassing niet dan zal je een Data sim moeten afnemen.

De smartphones van nu hebben de telefoon functie erbij echt daarvoor ontworpen is een discussie op zich wel is een smartphone per definitie ontworpen voor data verkeer dat maakt ze nu juist 'smart'. Elk apparaat waar een spraak sim in kan of een data sim en een microfoon heeft kan je mee bellen.

Neem ik de Nokia 5140i daarmee kon ik het internet op maar niet echt een 'smart' phone.

Het begrip telefonie is nu toch wel anders dan via de eerste telefoon centrale's en de eerste mobiele telefoons.

Het is nog steeds hetzelfde, dat VoIP middels eerder genoemde software is er alleen bijgekomen. Een smartphone gebruikt voor 2G/3G/4G een ander ‘kanaal’ dan voor z’n internet/data verbinding. Ook SMS is een aparte, weer andere methode, onafhankelijk van z’n internet/data verbinding. Daarom worden deze 3 zaken ook apart afgerekend.

 

Wil je met een laptop daadwerkelijk 2G/3G/4G inkomende- en uitgaande spraakverbindingen op je mobile nummer kunnen voeren, dan zul je de 2G/3G/4G mobile module in de laptop moeten omprogrammeren en ook nog eens het hardware ontwerp kwa aparte spraakverbinding zeker moeten stellen danwel aanpassen. Dat kan technisch gezien wel, maar geen enkele laptop fabrikant gaat hier zijn vingers aan branden, laat staan dat de paar wereldspelers op mobile modemgebied hier aan mee gaan werken.

Zakelijk en prive kan hoe dan ook met 1 apparaat elke telefoon met Dual Sim naar wens is geschikt. Dus twee sims in 1 toestel.

Een DualSIM telefoon is een optie, of iets met een DuoSIM. Ik weet niet of KPN DuoSIM dat biedt, maar je zou de zakelijke of persoonlijke SIM DuoSIM kunnen maken. 1 exemplaar gaat dan in de smartphone en een ander exemplaar op datzelfde abonnement gaat dan in de laptop en kan alleen maar data.

 

Ik heb ook al ruim een decenium dezelfde wens/vraag, maar het is er niet. Als je bereikbaar wilt zijn op je 06-nummer met een laptop, zou je een bluetooth spraak verbinding aan kunnen leggen tussen laptop en smartphone. Op de laptop kun je dan handsfree of met headset praten terwijl de smartphone in de tas o.i.d. zit. Is erg gekunsteld, eigenlijk geen optie. 

Als je toch op een (traditioneel) telefoonnummer gebeld wilt kunnen worden, kun je het beste een extra telefoonnummer regelen bij Skype of via een VoIP/SIP provider en dan dus met eerder genoemde software werken. Of wachten totdat KPN net als XS4ALL je huidige vastelijnnummer gegevens vrijgeeft, dan kun je die gebruiken. Het 06-nmmmer maar vergeten dan en gewoon niet gebruiken.

 


@tmoesel 

Goed uitgebreide reactie.

Het ging mij niet zo zeer op welk nummer meer om de mogelijkheid eigenlijk alleen practisch met een nummer van een voip aanbieder, zoals je terecht op wijst niet het nummer van de simkaart zelf.

Om in plaats van twee toestellen dus 1 zakelijk en 1 prive   naar 1 fysiek toestel terug te gaan is dual sim imo het meest handig. Wel goed instellen welke sim de voorkeur heeft.

Duo sim gaat nooit werken in de praktijk er kan/mag maar 1 kaart aangemeld staan op het netwerk het is echt of/of.

 

 

 


Beste @ElLa26, welkom! Heb je iets aan bovenstaande adviezen gehad? In mijn ogen is inderdaad een dual sim telefoon het handigst. Zo kan je twee simkaarten in één toestel plaatsen. Mocht je verder nog vragen hebben aan de hand van alle informatie hierboven, laat het dan gerust weten!Â