Skip to main content

Ik heb al jaren een mobiel data abonnement die ik gebruik met een MiFi (TPLink M7300). Tot nu toe heeft dit altijd gewerkt. In de week van 16 mei waren we een paar dagen in Wenen. We kregen netjes een SMS op het mobiele nummer met je kan gewoon internetten. Echter ik heb het met alle beschikbare providers geprobeerd maar geen van hen gaf mij een internet verbinding. Dit op 3 dagen achter elkaar.

Afgelopen zaterdag waren we in Duitsland, om te testen heb ik de MiFi aangezet. Weer kreeg ik een SMS melding dat ik gewoon zou moeten kunnen internetten. Echter opnieuw geen internet. De 3 providers (E-Plus, T-Mobile, Vodafone) gaven geen van allen mogelijkheid tot internet. E-Plus was degene die automatisch werd geselecteerd. Roaming uit en aan gezet, hetzelfde met Mobile Data. Echter geen resultaat. Omdat internet in Nederland wel werkt kan het niet aan het apparaat of de sim kaart liggen. Alle andere settings gecontroleerd, echter niets hielp. Omdat het in het verleden in het buitenland (met name Polen) wel heeft gewerkt met exact dezelfde instellingen vraag ik me af wat het probleem zou kunnen zijn?

Het mobiel data abonnement heeft een 0970 nummer.

Verbinding in MoenchenGladbach zonder internet!
Beschikbare providers
Internet settings

 

Hoi @Rob5616, welkom op het forum. Wat gek dat je in Duitsland en Oostenrijk geen dataverbinding kon maken met verschillende lokale providers! Merkte je alleen problemen met het internet, werkte bellen/gebeld worden wel? Sms’jes ontvangen werkte in ieder geval blijkbaar wel. 

Je had zelf al het een en ander geprobeerd begrijp ik, maar nog zonder oplossing. Doordat je nu weer in Nederland bent kan het zijn dat ik er ook niet alles meer over kan zien, maar als je jouw forumprofiel volledig (postcode, huisnummer, naam en geboortedatum van de contractant, laatste 3 cijfers van de IBAN en het bewuste 06-nummer) invult bi de vakjes waar ‘Privé’ bij staat en een seintje geeft kan ik met je meekijken.


Hi Jasper, gereageerd via prive message


Dank je voor de gegevens @Rob5616. Ik heb daarmee voor je gekeken, ik zie dat er wel verbinding is gemaakt met een netwerk in Duitsland en Oostenrijk, maar daarna is er geen dataverbinding actief geweest. Waardoor dat komt is voor mij nu ook niet te zien, alle opties voor roaming staan actief aan onze kant.

Wat je het beste kunt doen, is telefonisch contact (we zijn vanuit het buitenland te bereiken op +316-12001200) met ons opnemen op het moment dat je daar bent en hier tegenaan loopt. Dan kan op dat moment gekeken worden waarom het niet werkt.


Ik zag dat je me een privébericht had gestuurd @Rob5616, ik reageer hier op je vragen zodat anderen die meelezen ook weten wat te doen als zij in dezelfde situatie zitten.

Je hebt geen referentienummer nodig als je vanuit het buitenland belt, er zal gevraagd worden naar jouw gegevens en daarmee kunnen ze het abonnement vinden. Vanaf daar hangt het af van wat ze op dat moment zien.

Je vroeg ook naar andere dingen die je kunt proberen, daarbij kan je denken aan het toestel herstarten en een andere lokale provider proberen. Dingen die je zelf ook al had gedaan volgens je eerste bericht. Je kunt die weer proberen volgende keer in het buitenland, als ze geen verbetering geven kan je bellen met het genoemde nummer.


@Jasper Zaterdag weer eens in Duitsland geweest. Zoals verwacht werkte het nog steeds niet. Met klantenservice gebeld en samen vrijwel alles geprobeerd op het gebruik van een ander MIFI apparaat na. Niets hielp terwijl alles toch goed lijkt te staan. Conclusie uiteindelijk dat het probleem in het MIFI apparaat zelf moet liggen.

Nog geprobeerd om handmatig de APN setting te wijzigen, hielp ook niet (mogelijk omdat ik niet de juiste info had). Thuisgekomen kreeg ik ineens met KPN hetzelfde probleem, was vergeten om de APN weer op automatisch te zetten, dus teruggezet naar KPN en het werkte weer.

Het apparaat is V2, en de laatste build is van een paar jaar geleden. Dus de vraag aan TP-Link gesteld, antwoord: handmatig de juiste APN waardes invullen.

Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan… google levert me een paar settings op die ik bij een volgend bezoek aan Duitsland zou kunnen proberen, echter er zijn soms meerdere opties afhankelijk van de provider diegebruik maakt van het netwerk…

Mijn vraag is nu: is er ergens een complete lijst van de APN settings die ik voor mijn KPN abo zou moeten gebruiken in Europa zodat ik niet elke keer opnieuw moet zoeken?


Het kan zijn dat het 'm in de instelling van de MiFi router zit inderdaad. We hebben algemene APN instellingen, ze verschillen niet per land:

APN: Internet

Poort: (niets invullen)

Gebruikersnaam: (niets invullen)

Wachtwoord: (niets invullen)

MCC: 204

MNC: 08

Met deze instellingen staat het goed en moet het werken.


@Jasper Bedankt voor je antwoord. Ik zal dit de volgende keer proberen. En zal het resultaat terugmelden!


Das is goed Rob, ik wacht je bevindingen weer af. Fijne reis alvast 🙂


@Jasper Vorige week in Polen geen probleem ondervonden met de door jouw aangegeven instellingen.

Eerstvolgende keer in Duitsland ga ik het nog een keer uittesten, maar ik denk dat de APN instelling inderdaad het probleem heeft veroorzaakt.

Nogmaals bedankt voor je hulp in deze!


Dat klinkt bemoedigend @Rob5616, Polen is ook een mooi land. Ik verwacht dat het dan in Duitsland ook zal werken, maar de zekerheid is (vooral voor jou natuurlijk) ook fijn.