Skip to main content

We zijn op vakantie geweest in Montenegro. Drie personen met KPN en 1 met Vodafone. Voordat we van het vliegveld af waren hadden de 3 van KPN al een sms ontvangen met extra kosten internetgebruik buitenland. 60,50 pp. 181,50 dus. Echter. Alle drie hadden ze totaal geen bereik daar. Dus je betaald helemaal voor niks. Ik heb KPN al gebeld. Maar geen compensatie mogelijk. Dus naar de klachtenlijn gebeld. Hetzelfde verhaal. Totaal geen beweging van de kant van KPN af. Als ik deze dienst af neem mag ik toch verwachten dat ik bereik heb? Anders moeten ze hem niet aanbieden. Ik vind het dan ook onterecht dat ik deze rekeningen heb moeten betalen. Overigens de enige met Vodafone had wel bereik. Nog irritanter is de klachtenafhandeling. Totaal geen beweging. Niet oplossingsgericht. Het komt er op neer dat je je bek moet houden en betalen. Zo voelde ik het. We zijn al jarenlang tevreden klant bij KPN. Maar dit vind ik echt onbegrijpelijk. Zoveel geld in rekening brengen voor iets waar we helemaal niets aan gehad hebben. Ik loop nu tegen een dichte muur aan. KPN kan niks zeggen ze. Misschien de geschillencommissie? Ook weer zo'n gedoe. Maar ik blijf het een lastig verhaal vinden. We zijn klant op tv, internet en 5 mobiele nummers. Maar ik heb hier toch wel moeite mee. We zullen toch niet de enige zijn die dit in Montenegro meegemaakt hebben?

Best eerst even op het forum zoeken, exact deze vraag is al honderden keren langsgekomen, en we vallen steeds weer in herhaling. Dat gaat overigens jouw issue niet kleiner maken.


Best eerst even op het forum zoeken, exact deze vraag is al honderden keren langsgekomen, en we vallen steeds weer in herhaling. Dat gaat overigens jouw issue niet kleiner maken.

Waar kan ik dat vinden dan? Had gezocht op o.a. montenegro en buitenland. Kon niets vinden. Zou graag de antwoorden zien.


Voordat we van het vliegveld af waren hadden de 3 van KPN al een sms ontvangen met extra kosten internetgebruik buitenland. 60,50 pp. 181,50 dus.

Dit is als je de buiten-EU bundel pas activeert ná de landing in Montenegro. Die 24 MB is er zó doorheen als je de telefoon aanzet (uit vliegtuigstand) om het smsje voor de bundel te versturen.

Dit voorkom je, de volgende keer, door per toestel de bundel al de activeren voordat het vliegtuig opstijgt van Schiphol. De bundel is 31 dagen geldig dus de dag voor de vlucht kan ook makkelijk nog.

Dan gaat direct de bundel gebruikt worden als je na de landing vliegtuigstand uitzet.

 Alle drie hadden ze totaal geen bereik daar.

Zonder de internet bundel voor Montenegro heb je na die 24 MB geen internet inderdaad. Montenegro valt niet onder de bundel van het abonnement zelf.

Helaas heeft kpn nog niemand gecompenseerd voor buitenbundel kosten. Dus reken dáár maar niet op. KPN moet de kosten namelijk ook weer aan de buitenlandse provider betalen. Compensatie zou héél veel geld kosten en ons duurdere abonnementen. En dan heb ik 't over het maandbedrag.

Bijlage

Dit zijn de landen waar je met de bundel van het abonnement terecht kan:

Andorra
Azoren
België
Bulgarije
Canarische eilanden
Cyprus (Grieks gedeelte)
Denemarken
Duitsland
Engeland
Estland
Faeröer
Finland
Frankrijk
Frans-Guyana
Gibraltar
Griekenland
Groot-Brittannië
Guadeloupe
Guernsey
Hongarije
Ierland
IJsland
Italië
Jersey
Kroatië
Letland
Liechtenstein
Litouwen
Luxemburg
Madeira
Malta
Man
Martinique
Mayotte
Monaco
Nederland
Noord-Ierland
Noorwegen
Oostenrijk
Polen
Portugal
Réunion
Roemenië
Saint Martin
San Marino
Schotland
Slovenië
Slowakije
Spanje
Tsjechië
Vaticaanstad
Verenigd Koninkrijk
Wales
Zweden
Zwitserland

 


We hebben helemaal geen bundel besteld. Of aan of uit gezet. Dat ging allemaal automatisch blijkbaar. Maar dan nog. Als je totaal geen internetbereik hebt.. Waar betaal je voor? Dit is toch pure oplichting? 


Dus als ik het goed begrijp… KPN geeft me ongevraagd en zonder keus een internet buitenlandbundel. Dat kost 60,50 p.p. Het smsje dat ze erover sturen brengen ze ook nog in rekening. Vervolgens is die bundel op zodra je geland bent? En dan heb je dus niks aan de bundel die 31 dagen zou moeten gelden? Dit kan toch niet waar zijn? 


We hebben helemaal geen bundel besteld. 

Als je totaal geen internetbereik hebt.. Waar betaal je voor? Dit is toch pure oplichting? 

Dat heb ik dus uitgelegd. Als je buiten EU bent én je hebt geen bundel voor dat land dan heb je verbruik van die 24 MB GEEN INTERNET. En betaal je er ook ook niet voor. Anders zou je duizenden euro's kwijt zijn. Wat ook vaak het geval was voordat Neelie Smit - Kroes als Eurocommissaris zich ingezet heeft voor de EU regelgeving.


Als ik overigens naar de tarieven kijk bij “Mobiel bellen in het buitenland, montenegro”

 

Dit staat op hun site:

Internetten

Ook als je buiten de EU op vakantie gaat, hoef je je geen zorgen te maken voor onverwachte internetkosten door onze veiligheidsmaatregelen.

 

Welke veiligheidsmaatregelen dan? Ik krijg gewoon na de landing gelijk een sms met 60,50 betalen. En vervolgens heb je nog geen internet. 


We hebben helemaal geen bundel besteld. 

Als je totaal geen internetbereik hebt.. Waar betaal je voor? Dit is toch pure oplichting? 

Dat heb ik dus uitgelegd. Als je buiten EU bent én je hebt geen bundel voor dat land dan heb je verbruik van die 24 MB GEEN INTERNET. En betaal je er ook ook niet voor. Anders zou je duizenden euro's kwijt zijn. Wat ook vaak het geval was voordat Neelie Smit - Kroes als Eurocommissaris zich ingezet heeft voor de EU regelgeving.

Het is echt te triest voor woorden. Hoe makkelijk ze geld van je kunnen afpakken. Niet normaal. 


Als ik overigens naar de tarieven kijk bij “Mobiel bellen in het buitenland, montenegro”

 

Dit staat op hun site:

Internetten

Ook als je buiten de EU op vakantie gaat, hoef je je geen zorgen te maken voor onverwachte internetkosten door onze veiligheidsmaatregelen.

 

Welke veiligheidsmaatregelen dan? Ik krijg gewoon na de landing gelijk een sms met 60,50 betalen. En vervolgens heb je nog geen internet. 

Hallo @EddyT67 de veiligheidsmaatregelen houden in dat de nota gemaximeerd wordt tot €60,50.


Als ik overigens naar de tarieven kijk bij “Mobiel bellen in het buitenland, montenegro”

 

Dit staat op hun site:

Internetten

Ook als je buiten de EU op vakantie gaat, hoef je je geen zorgen te maken voor onverwachte internetkosten door onze veiligheidsmaatregelen.

 

Welke veiligheidsmaatregelen dan? Ik krijg gewoon na de landing gelijk een sms met 60,50 betalen. En vervolgens heb je nog geen internet. 

Hallo @EddyT67 de veiligheidsmaatregelen houden in dat de nota gemaximeerd wordt tot €60,50.

Fijn hoor. Waarom niet bij 1 euro dan. Voor die 60,50 x 3 hebben we gewoon helemaal NIKS gehad. Ik vind het echt onacceptabel dat dit soort idiote bedragen berekend worden voor helemaal niets. Tijd dat ze die regelgeving eens echt gaan aanpassen. Dit is een nepveiligheidsmaatregel. Maar goed. Blijkbaar had ik me vooraf hierin beter moeten verdiepen. Had niet eens in de gaten dat Montegro Niet_EU was. Vooral waarschijnlijk omdat ze daar de Euro als betaalmiddel hebben. 


Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Ze gebruiken de Euro maar hebben er geen overeenkomst voor met de E.E.R.

Bron: google 


Klopt. Dat weet ik nu ook :)

Maar buiten dat… Dan nog zijn dit belachelijke rekeningen voor eigenlijk helemaal niks. 


Klopt. Dat weet ik nu ook :)

Maar buiten dat… Dan nog zijn dit belachelijke rekeningen voor eigenlijk helemaal niks. 

Dat ben ik volkomen met je eens. Dit is pure geldklopperij dat eenvoudig verholpen zou kunnen worden mits KPN zich daartoe bereid toont en daar lijkt het aan te schorten.


Best eerst even op het forum zoeken, exact deze vraag is al honderden keren langsgekomen, en we vallen steeds weer in herhaling. Dat gaat overigens jouw issue niet kleiner maken.

Waar kan ik dat vinden dan? Had gezocht op o.a. montenegro en buitenland. Kon niets vinden. Zou graag de antwoorden zien.

 

Gebruik zoekterm: 60,50


Ik snap niet dat KPN dit probleem zelf niet aanpakt. Als je bij 60,50 de boel kan plat gooien kan je dat ook bij 1 euro of desnoods 1eurocent. Dan moet de persoon in kwestie in ieder geval bewust iets doen. Nu overkomt het iedereen als ik al die topics lees. Dat moet KPN zelf toch ook niet willen? Ik ben verder een tevreden klant. Maar dit vind ik echt een behoorlijke smet. 181,50 voor letterlijk helemaal niks.