Skip to main content

Voor mijn Iphone 8 voor huidig verblijf in Suriname "Voordeelbundel buiten Europa 500 MB/min/sms” voor € 39,99 gekocht. In tegenstelling tot voorgaande jaren (2021-2023) werkt de internetbundel nu niet. Balk geeft wel verbinding met provider “Telesur”, ook staat "3G” op de balk. Diverse keren toestel uit-aan gezet, ook "dataroaming” staat aan. Plaatselijke "Telesur balie” herkent het probleem niet en wil mij een andere SIM-kaart verkopen.

Toevoegingen op bovenstaand bericht:

  1. Andere te kiezen provider (Digicel) waar ik verblijf (Nw Nickerie) geeft ook geen mobiele dataverbinding (zelfs geen telefoonverbinding).
  2. De eerste dag van verblijf is er wel 6Mb aan data op de buitenlandbundel geboekt.

Ik heb hetzelfde probleem gehad in Zuid-Afrika (met een pakket van 100mb) in februari dit jaar en dit heb ik nooit kunnen gebruiken. Ik kon op mijn telefoon zien dat er wel data-overdracht had plaatsgevonden van enkele kilobytes maar het lukte me niet om via een provider netwerkverbinding te krijgen.


Hoi @G1955, welkom op de community. Je hebt al een aantal dingen geprobeerd zo te zien, maar nog geen succes. In onze Kennisbank hebben we een artikel met meer tips: 

Doordat je in het buitenland bent ben je verbonden met een lokaal netwerk. Wij hebben geen zicht of invloed op dat netwerk. Vaak helpt het om het netwerk van een andere lokale provider te proberen, maar dat heeft bij jou ook nog geen succes gehad dus. Je zou kunnen kijken of 3G of 4G aan- of uitzetten verschil geeft, dat je dan wel een dataverbinding krijgt.

Dat er geen telefoonverbinding is met een provider betekent vermoedelijk dat dat netwerk op die locatie niet genoeg bereik heeft.


Hi Jasper,

ik had al die stappen doorlopen en was op een plek waar ik met alle providers goed bereik had. Geen enkele werkte.

In de sms die ik kreeg, stond geen informatie welke telefoonprovider ik moest gebruiken:

Beste klant, u bevindt zich in Zuid-Afrika. Met de Voordeellanden buiten EU bundel 100 krijgt u 100 MB, minuten of sms'jes voor 9,99 euro. Sms VOORDEEL 100 AAN naar 1266 of bestel in de MijnKPN app. Deze bundel is 31 dagen geldig. Zet wel in uw toestel (data)roaming aan. Meer info? Kijk op kpn.com/buitenland. De tarieven in Zuid-Afrika: bellen 1,00 euro p/m, gebeld worden 0,50 euro p/m, sms sturen 0,30 euro. Data 2,50 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

Hierdoor lukte het mij niet om internet te krijgen (wifi werkte ook niet) en kon ik geen Uber gebruiken.  Daardoor heeft de taxi naar het hotel onnodig veel meer geld gekost.

Waar het mij om gaat is dat klanten de juiste info krijgen om zo’n databundel nuttig te kunnen gebruiken. 10 euro voor 100mb data vind ik erg veel geld dus dan verwacht ik dat je goede instructies krijgt om dit te kunnen gebruiken. 


Hallo Jasper van KPN,

Dank voor je eerder antwoord. Bovenstaande link ("KPN mobiel in het buitenland: Roaming”) doorgespit. Bij mobiele data staan APN op “internet”. Toch ook nog diverse keren in de instellingen onder “opties mobiele data”  data op 3 G gezet en erna toestel uit en aan gezet. Ook hiermee blijft het probleem bestaan: provider “Telesur” geeft in de balk “verbinding” met een 3G mobiele datanetwerk (“3G”) aan maar alle apps melden geen verbinding met internet te kunnen maken. Ik vind het vreemd dat, zoals eerder gemeld, ik 3 voorgaande jaren daar geen enkele probleem mee had. Behalve bij provider Telesur mijn SIM-kaart in een andere telefoon proberen nog suggesties? Omdat ik hier ook voor internetdata bereikbaar moet zijn mij maar zoveel mogelijk in WIFI-bereik begeven. Moet dan toch voorgenomen tripjes laten schieten.


Het kan zijn dat er iets veranderd is bij de lokale providers, dat weet ik niet. Zoals gezegd zijn dat geen netwerken van ons waardoor wij daar geen invloed op hebben.

Een ander toestel kan je inderdaad proberen, en als je daar met andere mensen bent kan het ook interessant zijn om te weten of zij het ook hebben.

Als het dan nog niet werkt kan je ons het beste bellen, zodat direct met je meegekeken kan worden en de technische dienst indien nodig ingeschakeld kan worden. We zijn vanuit het buitenland bereikbaar op +31 6-1200 1200.