Skip to main content
Beantwoord

Mobiel netwerkbereik op werklocatie laat te wensen over

• February 4, 2025
  • 15 reacties
  • 119 keer bekeken

Waarom dekt KPN “met het beste netwerk van Nederland”mijn locatie niet af. Vanaf mijn werkplek binnen in chalet kom ik niet hoger dan 3Mbps, bij het raam aan de andere kant van de kamer wordt het iets beter en buiten gaat wel tot 10 Mbps.  Maar dat is nog lang niet de snelheid waarvoor ik een abo heb 300Mbps en unlimited. Op plaatsen die 500m of meer naar zuiden liggen haal ik wel de 100 Mbps of meer. Maar ik had het graag op mijn werkplek. Metertje voor bellen geeft ook maar 1 streepje en heb al eens gehoord dat ik niet bereikbaar was.

Kan hier wat aan gedaan worden???

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@jandemna 

Ik ben even op onderzoek gegaan, en kan je vertellen dat de dichtstbijzijnde zendmast op ongeveer een halve kilometer van het chaletpark staat.

Namelijk locatie: AZC Leersum (aan de Hoogstraat)

Deze zendmast moet nog omgebouwd worden, aangezien vanaf deze zendmast nog geen 5G wordt uitgezonden, en er maar twee frequenties beschikbaar zijn voor het 4G netwerk.
En dat zijn alleen frequenties die ver kunnen rijken, maar geen hoge snelheden kunnen geven, zeker als je verder van deze zendmast af zit er ook nog bossen zijn.

Een tweede KPN zendmast staat te ver weg, om een goede dekking te geven op het park waar je nu verblijft, ook omdat er een flink stuk bos tussen zit.

Wanneer KPN de zendmast bij het AZC Leersum gaat ombouwen is niet te zeggen, dat gaat via een hele andere divisie bij KPN, al weet ik wel dat KPN momenteel hard bezig is zijn mobiele netwerk te verbeteren, zeker op 4G en 5G.

Het zelfde geldt ook voor de mobiele netwerken van Odido en Vodafone.
Al heeft de zendmast van Odido op het AZC Leersum veel meer frequenties op het 4G netwerk actief staan, waardoor je daar waarschijnlijk wel hogere snelheden kunt behalen.
Ook is 5G actief op deze Odido zendmast.

Maar ik denk dat het bereik uiteindelijk hetzelfde zou zijn, aangezien de Odido zendmasten in dezelfde zendmast hangen als die van KPN.

Ben bang dat je het er voorlopig even mee moet doen, totdat de KPN deze zendmast heeft omgebouwd, waarmee hopelijk het bereik en de snelheid wat beter gaat worden.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@jandemna 

Welkom op de community van KPN.

Om te beginnen kan geen enkele provider met een eigen mobiel netwerk, overal een goede dekking geven, ook niet het beste netwerk van Nederland.
Zoals ik het kan opmaken, zit je te ver van de dichtstbijzijnde zendmast van KPN, waardoor je dus een slecht bereik ervaart binnen je chalet.

Zou je even antwoord willen geven op de volgende vragen, zodat we een duidelijker beeld krijgen en je ook beter kunnen helpen.

> Waar staat jouw Chalet (plaatsnaam)?
> Staat jouw chalet in een bosrijke omgeving, of in een dorp of stad?
> Kun je een postcode geven, van het gebied waar je chalet staat?

Met jouw antwoorden hierop kunnen we verder kijken.

• February 4, 2025

KPN gaat niet speciaal voor jouw een extra zendmast plaatsen. En al zouden ze dat toch doen, dan gaat daar vele maanden aan voorbereiding aan vooraf. 

Heb je geen WiFi? 

• Auteur
  • Topper
  • February 5, 2025
Hoi Michel en Marlon92

Dank voor jullie response.

Om precies te zijn: 52.035900, 5.390444
Leersumsestraatweg 23, 3941 MN Doorn
Ja het is een bosrijke omgeving, maar dat is ook zo 500m naar het zuiden waar het beter werkt

Ik heb eens een kaart gezien met masten en dacht dat de mast ten zuidoosten staat bij het AZC Leersum, dat is hemelsbreed zo'n 600m weg.

Ik heb wel wifi van het park (over Coax TV cable), maar die valt nog al eens weg en is ook niet de snelste.

Groetjes
Jan

• February 5, 2025

Vakantiepark? Dat heeft volgens mij altijd maar weinig prioriteit bij KPN. Je kan je beter richten op het verbeteren van WiFi denk ik.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@jandemna 

Ik ben even op onderzoek gegaan, en kan je vertellen dat de dichtstbijzijnde zendmast op ongeveer een halve kilometer van het chaletpark staat.

Namelijk locatie: AZC Leersum (aan de Hoogstraat)

Deze zendmast moet nog omgebouwd worden, aangezien vanaf deze zendmast nog geen 5G wordt uitgezonden, en er maar twee frequenties beschikbaar zijn voor het 4G netwerk.
En dat zijn alleen frequenties die ver kunnen rijken, maar geen hoge snelheden kunnen geven, zeker als je verder van deze zendmast af zit er ook nog bossen zijn.

Een tweede KPN zendmast staat te ver weg, om een goede dekking te geven op het park waar je nu verblijft, ook omdat er een flink stuk bos tussen zit.

Wanneer KPN de zendmast bij het AZC Leersum gaat ombouwen is niet te zeggen, dat gaat via een hele andere divisie bij KPN, al weet ik wel dat KPN momenteel hard bezig is zijn mobiele netwerk te verbeteren, zeker op 4G en 5G.

Het zelfde geldt ook voor de mobiele netwerken van Odido en Vodafone.
Al heeft de zendmast van Odido op het AZC Leersum veel meer frequenties op het 4G netwerk actief staan, waardoor je daar waarschijnlijk wel hogere snelheden kunt behalen.
Ook is 5G actief op deze Odido zendmast.

Maar ik denk dat het bereik uiteindelijk hetzelfde zou zijn, aangezien de Odido zendmasten in dezelfde zendmast hangen als die van KPN.

Ben bang dat je het er voorlopig even mee moet doen, totdat de KPN deze zendmast heeft omgebouwd, waarmee hopelijk het bereik en de snelheid wat beter gaat worden.

• Auteur
  • Topper
  • February 5, 2025

Dank je Michel voor het uitzoeken. Dacht al zoiets.

Heb trouwens al Odido geprobeerd vorige zomer, maar dat was niet beter. Zit denk ik toch aan de rand van de beam, die denk ik meer op Doorn gericht is. Of de ombouw gaat helpen, moeten we bezien.

Als wifi weg is kan ik me behelpen met mobiel buiten leggen, maar niet erg praktisch - wel onder afdak:)

Mijn vraag is of KPN 2 sims op zelfde abo geeft? Mijn mobiel 14t heeft e-sim en oude KPN sim heb ik nog, maar is niet meer actief. Heb echter nog wel de 4g router in de kast(van Odido, abo opgezegd, maar router kon niet terug), zou mooi zijn als ik dan daar oude kaartje van mijn abo in zou kunnen zetten. Is zoiets mogelijk?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@jandemna 

De zendmast van AZC Leersum staat meer op het dorp Leersum gericht, want Doorn heeft zijn eigen KPN Zendmasten. 
Ik hoop uiteraard voor je, dat na de ombouw van de zendmast je een beter en sneller bereik gaat krijgen, al blijft de aftand vanzelfsprekend onveranderd.

Als het een 4G router van Odido is, dan is de kans groot dat daarin een simkaart van KPN niet gaat werken, omdat daar vaak een vorm van een simlock op zit.
Dus je zou dit echt even moeten uitproberen, of dit gaat werken met een KPN simkaart erin.

Ook met Odido behaal je ongeveer dezelfde downloadsnelheid als bij KPN, het park zit in feite in een dode hoek van de zendmasten.
Vodafone doet het daar waarschijnlijk helemaal niet, omdat deze provider zijn zendmasten nog verder van het park heeft staan.

Het beste is een vaste internet aansluiting via glasvezel of de kabel van Ziggo.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 6, 2025

Wat je kan proberen is een 4G router met buiten antenne plaatsen. Om zo toch de laatste 7mbit erbij te krijgen. Maar gezien de locatie is dat geen garantie 

• Auteur
  • Topper
  • February 6, 2025

OK bedankt. Odido router is volgens mij niet gelocked en kan buitenunit proberen. Mijn vraag was echter of ik 2 sims op 1 abo kan hebben, dus 1 e-sim in mijn mobiel en de andere in de buitenrouter voor als wifi er weer eens uit ligt.

• February 6, 2025

Mijn vraag is of KPN 2 sims op zelfde abo geeft? Mijn mobiel 14t heeft e-sim en oude KPN sim heb ik nog, maar is niet meer actief. Heb echter nog wel de 4g router in de kast(van Odido, abo opgezegd, maar router kon niet terug), zou mooi zijn als ik dan daar oude kaartje van mijn abo in zou kunnen zetten. Is zoiets mogelijk?

Volgens mij is dat technisch helemaal niet mogelijk. Bij 2 SIMs kunnen de data verbindingen nooit tegelijk actief zijn zodat je dubbele snelheid hebt.

• February 6, 2025

Op het het adres wat je hierboven genoemd hebt is gewoon glasvezel van Odido beschikbaar. Ook Solcon, een dochteronderneming van KPN, levert daar over. Dus wat tob je eigenlijk? 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 6, 2025

Op het het adres wat je hierboven genoemd hebt is gewoon glasvezel van Odido beschikbaar. Ook Solcon, een dochteronderneming van KPN, levert daar over. Dus wat tob je eigenlijk? 

Maar dan is de vraag of je die mag gebruiken van de eigenaar omdat het een vakantie park betreft  

• February 6, 2025

Maar dan is de vraag of je die mag gebruiken van de eigenaar omdat het een vakantie park betreft  

Jij denkt dat Odido voor miljoenen euro's een glasvelnetwerk aanlegt wat vervolgens niet gebruikt mag worden door de bewoners?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Jij denkt dat Odido voor miljoenen euro's een glasvelnetwerk aanlegt wat vervolgens niet gebruikt mag worden door de bewoners?

Hoi ​@Marlon92 

Het glasvezelnetwerk van Odido (ODF) is alleen aangelegd naar het hoofdgebouw/kantoor/restaurant van het vakantiepark, dus NIET naar de vakantiewoningen en chalets.
Voor de vakantie- en verblijf- gasten is er een WiFi netwerk, zoals TS ​@jandemna al heeft geschreven in zijn reacties, maar die blijkt onvoldoende te werken.

• Auteur
  • Topper
  • February 7, 2025

Klopt er is voor zover ik weet een KPN glasvezel aansluiting bij netwerk verdeel punt (technische ruimte). Deze wordt dan omgezet op tv coax kabel die al bestond. Het gaat om ca 150 aansluitingen en tot mijn punt ca 1 km coax kabel. Probleem is dat bij de omzetting en onderweg versterkers en verdeelplunten zitten die nogal eens problemen geven, bijv verouderd, vocht, etc. Er is wel gekeken naar glasvezel maar dat werd veel te duur.

Extra router ook al  geprobeerd, maar gaf ook geen goeie resultaten en zit je weer met een extra abo. De wifi van het park kost 20 euro en is voldoende als het werkt:-)

Extra sim op zelfde abo is zover ik heb kunnen zien niet mogelijk.

Daarom blijft het gewoon wachten op een beter mobiel netwerk.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Groetjes

Jan