Skip to main content

Beste KPN,

Ik heb al geruime tijd last van een haperende (en voor het gebelde nummer) vaak onverstaanbare verbinding. Heb onlangs een nieuwe telefoon in gebruik genomen: hetzelfde probleem. De site van KPN meldt niets over storingen.

Ik heb de winkel van KPN op het Rokin bezocht en daar kreeg ik te horen dat men daar ook hetzelfde probleem ervaart en het zeker niet aan mijn toestel ligt. De oorzaak zou liggen in een zendmast die er niet meer is. KPN zou nog steeds op zoek zijn naar een nieuwe locatie.

Kan iemand mijn vertellen hoe lang dit nog gaat duren? De kwaliteit van het KPN netwerk is hier echt ontoelaatbaar slecht! 

Met groet.

Hoi @ikkeleo 

Welkom op het Forum van KPN!

Heel vervelend dat je haperende en vaak onverstaanbare gesprekken kunt voeren, waarbij de verbinding matig tot slecht is.
Eigenlijk te vergelijken met de begin jaren van mobiele telefonie in de periode van 1995 tot 1999.

Maar dit zou je in 2023 niet meer mogen ervaren, daarin ben ik het zeker met je eens!
En al helemaal niet meer in een grote stad als Amsterdam.

Ik heb even voor je gekeken, en zie dat er op dit moment 6 KPN zendmasten rondom de Rokin in Amsterdam staan, de dekking in dat gebied op zowel het 4G als 5G netwerk is goed tot zeer goed.

Deze zes KPN zendmasten staan op de volgende locaties:

  • Damrak (op het dak van de Bijenkorf)
  • Damstraat
  • Rusland (Burgwallen-Oude Zijde)
  • Vijzelstraat (op het dak van Hotel NH Collection)
  • Rembrandtplein
  • Negen Straatjes (KPN Centrale Singel)

Dit zou méér dan voldoende moeten zijn voor een goede dekking, zonder problemen met bellen, gebeld worden en internetten.

Waar de zendmast heeft gestaan, die inmiddels is verwijderd kon ik niet meer inzien.
Maar ik verwacht niet, dat KPN veel haast zal maken met het plaatsen van een nieuwe zendmast, omdat er al genoeg zendmasten staan.

Daarnaast moet eerst de gemeente Amsterdam een nieuwe vergunning geven voor het plaatsen van een nieuwe zendmast, en daarna ook nog eens de eigenaar van het gebouw waar KPN die zendmast zou willen plaatsen.
Daar gaat enorm veel tijd overheen (kan soms enkele jaren duren), voordat dit is geregeld en de nieuwe zendmast er ook daadwerkelijk staat.

 


Dank je wel Michel.uit.Arnhem voor je uitgebreide antwoord. Een slechte verbinding zou zoals je zegt anno 2023 echt niet meer mogen bestaan. Gister kreeg ik van een beller te horen dat mijn nummer zelfs onbereikbaar was.

Vandaag ben ik weer langs gegaan bij KPN op het Damrak en uitgebreid gesproken met een aardige medewerker daar. Hij gaf toe dat het probleem reëel schijnt te zijn in het gebied waar ik zit. Hij adviseerde om WiFi calling uit te zetten wat ik inmiddels heb gedaan. Tevens vertelde hij dat het misschien een idee is om een ander netwerk te proberen met een prepaid SIM. 

Afijn, nu weer thuis en WiFi calling uitzetten heeft niet geholpen. Ik word toch een beetje radeloos hiervan. Het is toch KPN die adverteert met 'Het beste netwerk van Nederland'? 

Toch hoop ik nog steeds op een oplossing!

Met groet


Hoi @ikkeleo 

Hartelijk bedankt voor je compliment, maar ik wil je graag goed helpen.

Ik ben daarom ook eens wat verder gaan kijken voor jouw, en heb kunnen concluderen, dat er in het centrum gebied van Amsterdam, en de rand erom heen minder zendmasten van KPN staan in tegenstelling van Odido.

  • KPN heeft daar in totaal 49 zendmasten staan
  • Odido heeft daar in totaal 99 zendmasten staan
  • Vodafone heeft daar in totaal 75 zendmasten staan.

De zendmasten van Odido staan ook dichter bij elkaar dan die van KPN, waardoor je dus een aaneengesloten netwerk krijgt, waarbij je vrijwel over dezelfde dekking ervaart.

KPN zou er dus 50 zendmasten bij moeten zetten in ditzelfde gebied, om gelijk te komen met Odido, en dat gaat echt niet gebeuren ben ik bang, hoogstens dat KPN er nog een paar bij gaat zetten op plekken met minder tot slechter bereik is, zoals in jouw buurt.
Maar dan kom je weer uit in mijn vorige uitgebreide bericht, aangezien daar weer nieuwe vergunningen voor verstrekt moeten worden door de Gemeente Amsterdam, plus dat de eigenaren van de gebouwen eveneens toestemming moeten geven, voor het plaatsen van een zendmast op hun dak.
Dit proces kan jaren duren, voordat er daadwerkelijk een zendmast wordt geplaatst.

Je kunt ook de telefonische klantenservice van KPN kunnen bellen via 0800-0402 dan kan een medewerker een ticket opmaken voor de technische dienst, die het dan nader gaat onderzoeken en eveneens in actie kan komen (voor zover dat nog niet is gebeurd).

Maar als je het advies van de KPN winkel medewerker wilt uittesten, koop dan een prepaid simkaart van Odido, want de kans is groot dat je daarmee wel een goed bereik ervaart.
En dan is het helemaal aan jezelf, of je dan eventueel met nummerbehoud wilt overstappen naar een mobiel abonnement van Odido.

 


Hoi @ikkeleo, zoals Michel al wel noemt kun je denk ik het beste even met ons bellen op 0800-0402 om een dekkingsklacht in te de dienen.
Ik weet niet zeker of dit met de dekking te maken heeft maar onze telefonische collega's kunnen alles even met je controleren.


Veel dank Thomas en Michel,

Het is wel mooi om die informatie over de verschillende providers en zelfs de aantallen masten te weten. Mijn kennis is weer flink opgekrikt, bijzonder! Dank jullie wel.

Vandaag heb ik tweemaal met 0800-0402 gesproken waarbij ik - de eerste keer - heel moeilijk verstaanbaar was kreeg ik te horen. Eerste advies was een nieuwe SIM, die ik vervolgens in de winkel heb opgehaald. Inmiddels lag de prepaid SIM van Vodafone die ik gisteren heb besteld in mijn brievenbus.

1: Weer thuis met de nieuwe SIM van KPN: zelfde probleem, mensen die ik belde konden me niet verstaan of hoorden helemaal niets.

2: Vodafone SIM in toestel: Prima verbinding communicatie zowel uit als in goed verstaanbaar en helder.

3: 0800-0402 gebeld met de SIM van Vodafone en het hele verhaal opnieuw uitgelegd. Hoewel er nu ook weer een nieuwe KPN SIM is gestuurd heeft de uiterst vriendelijke helpdesk mijn probleem ook doorgestuurd naar een andere afdeling.

Binnen 3 dagen neemt die afdeling nu contact met me op. Ik ben benieuwd…

Tot zover even, groeten


Hoi @ikkeleo 

Ik heb je tot nu toe met erg veel plezier mogen helpen, en je voorzien van heel veel nuttige informatie over de netwerken in het centrum van Amsterdam.
Fijn om te horen, dat ik jouw kennis hiermee heb mogen opkrikken!

Het is mij nu wel helder en duidelijk, dat er echt problemen zijn met een slechte dekking op jouw woonadres, en dat je nog net een stukje signaal binnen krijgt van een KPN zendmast die richting jouw woonadres uitzend, maar wel te ver weg staat.

Dan krijg je van die gesprekken, die jij nu ervaart.
Waarbij jij de tegenpartij niet (goed) kunt verstaan, of de tegenpartij jouw niet goed verstaat.

Moet hierbij weer terug denken aan de periode tussen 1995 en 2000, waarbij het GSM netwerk (toen alleen nog 2G) van KPN en Libertel nog volledig moesten worden uitgerold over Nederland, en je toen nog vaak plekken had waar je elkaar ook niet (goed) kon verstaan of de verbinding gewoon weg viel, met mijn allereerste mobiele telefoon had ik daar toen ook last van.

Maar je verwacht dat niet meer anno 2023!
Dus goed! dat je hebt gebeld met de telefonisch klantenservice van KPN, en dat er nu ook daadwerkelijk een ticket is doorgestuurd naar de technische afdeling.
Deze bellen in de meeste gevallen ook keuring binnen deze 3 dagen terug.

En dat je met Vodafone wel een uitstekend bereik ervaart, verbaasd mij niets!
Want ook Vodafone heeft in het centrum gebied van Amsterdam meer zendmasten staan dan KPN, maar wel iets minder dan Odido.

Ik hoor graag van je, van hoe en wat er uit het telefoongesprek naar voren is gekomen.


Dit is zeker een dekkingsprobleem. AT5 heeft hier deze zomer ook aandacht aan gegeven. Zelf ervaar ik ook dagelijks problemen in het centrum van Amsterdam en mijn partner ook. Het gekke is dat er wel 5G bereik is met 2-3 streepjes, maar tegelijkertijd toch geen werkend internet, wegvallende telefoonverbindingen en zeer slecht verstaanbare gesprekpartners. Ik krijg wel laatste weken smsjes dat KPN op een bepaalde dag verbeteringen doorvoert aan het netwerk, maar die hebben nog niet voor verbeteringen in de praktijk gezorgd. Op sommige postcodes geeft KPN een storing aan, maar zeker niet op alle postcodes waar de problemen zich voordoen. Ik snap dat een oplossing even kan duren, maar erkenning dat KPN ervan afweet en zicht op een termijn zou fijn zijn. Ik was altijd super tevreden over de kwaliteit van het netwerk van KPN maar nu ik verhuisd ben naar het centrum van Amsterdam overweeg ik richting Odido te gaan. Daarbij vrees ik dan echter weer het bereik in de andere delen van Nederland… 


Beste lezers,

KPN heeft in mijn buurt in het centrum al onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het netwerk. Ik heb na verschillende contacten met de klantenservice van KPN uiteindelijk contact gehad met de NSSD (Netwerk Service Support Desk, of zoiets).

Een erg vriendelijke man belde me en vertelde dat hij zag dat ik (na lang wachten) wel verbinding kreeg met 2G. Alleen telefonie en met 2G niet tegelijk met ook data. 4G verbinding kreeg ik maar af en toe.

@Areyouben terwijl ik ook 5G streepjes zag op mijn telefoon 😉.

Hij verontschuldigde zich en vertrouwde me toe dat er voorlopig geen zicht is op verbetering. Er zit bij KPN niets in de lange termijn planning. Het advies dat ik al eerder op dit forum kreeg gaf hij ook: probeer een andere provider...

Ik heb een prepaid SIM van Vodafone gekocht (5€) om te proberen, geen enkel probleem meer. Snelle verbindingsopbouw en 5G. Ik ben inmiddels helemaal overgestapt naar Vodafone/Ziggo en heb ook het contract met xs4all opgezegd. Ik moest dat als gevolg van de manier waarop KPN xs4all in bezit nam al eerder helemaal uitkleden totdat er alleen internet access over bleef.

ik vraag me af of ik bij KPN nog compensatie kan krijgen voor zeker 1,5 jaar slechte mobiele verbinding, met een contract van 30€ per maand.

Tot zover mijn ervaringen bij KPN.

​​​​​

 

​​​​