Skip to main content

Sinds 2 weken kunnen we met een zakelijk abonnement en een iPhone 11 en iPhone 12 geen mobiele data ontvangen. De 4G (op de iPhone 11)  en de 5G verbinding (op de iPhone 12) verandert in een “E” en je kunt vervolgens de telefoon niet meer gebruiken. Het lijkt overigens dat dit gebied waarin dit gebeurt steeds groter wordt. Eerst alleen op sommige plekken en bijna overal en constant. Bij KPN klantenservice kregen we te horen dat het al 6 weken speelt en de oorzaak onbekend is (lijkt mij overigens sterk) en dat men geen inschatting kan maken hoe lang het duurt. Tevens gaf men aan dat het alleen speelt bij iPhone 11 en iPhone 12 gebruikers. Er wordt geen alternatief geboden en de keuzes  zijn uitzitten of nieuwe telefoons aanschaffen. Als trouwe KPN klant overwegen we dan toch om maar over te stappen naar een andere provider. Als zakelijke klant heb je bijna geen andere keuze. 

Nou, even een andere ervaring. Iphone11.

 

in Nederland helemaal ruk. Buiten de deur niet te doen. Vrijwel altijd “E”. En als het 4G is dan zo langzaam dat het niet te doen is.

Ben nu is Duitsland. Op de heenreis in NL uiteraard weer ruk, ding aan de kant gegooid en de Iphone XR van mijn vrouw gebruikt. Die werkt wel. 
 

Nu hier in Duitsland … 4G. Vlekkeloos. Al gedurende meerdere dagen,  volop 4G, geen enkel probleem. 
 

Rara. Schiet mij maar lek …



UPDATE 1

Nou, te vroeg gejuicht … tis weer helemaal mis, “E” of minder

UPDATE 2

Ben inmiddels gebeld door KPN. Twee dingen:

  • Abonnementsgeld vanaf 24 mei wordt vergoed
  • Stappenplan voor reparatie van mijn Iphone 11 (opsturen, KPN repareert en stuurt terug)
  • Mailbevestiging ontvangen met stappenplan

Dus als ik volgende week terug ben van vakantie heb ik wat te doen.
 

Binnenkort is voor jou alles opgelost, na de iPhone 11 check bij Reconext ontvang je, als er geen defecten zijn gevonden, een iPhone 13. En die werkt gewoon goed op het “beste” netwerk van Nederland.

En in het buitenland werkt het soms goed en soms helemaal niet. In Kroatië werkte alles perfect als ik de telefoon op 3G zette (met 4G zelfde probleem als in NL). In Andorra werkte 4G gewoon zonder problemen en in Frankrijk werkte het net als in NL (erg slecht). Is geen patroon in te vinden. Ook is het raar dat je het KPN probleem naar het buitenland meeneemt, ook al zit je op een compleet ander netwerk. Als je dan een ander SIM-kaartje gebruikt, werkt het plotseling wel. Ik heb dit zelf getest met een gratis eSim in Frankrijk. Heel vaag. Bij de helpdesk zeiden ze dat je toch een bepaalde instelling of frequentie (?) meeneemt, ook al ben je in het buitenland. Ik snap echt niet hoe dat gaat, maar ik denk wel dat het klopt.

Ik dacht echt dat het op een gegeven moment aan mijn iPhone 11 lag, maar bij zowel Apple als Reconext (de reparatiepartner van KPN) hebben ze dat 100% uitgesloten. De iPhone 11 had geen enkel defect. Zie rapport hieronder.

 


En nog steeds geen bericht van kpn met een oplossing. Ik lees dat mensen een sms krijgen, bij mij nog steeds radiostilte. Hoe moeilijk kan het zijn om in ieder geval iedereen die problemen heeft even een berichtje sturen en aangeven op welke termijn er contact opgenomen zal worden. Weet je tenminste waar je aan toe bent! Ik denk dat de mensen van KPN hier ook meelezen maar in tegenstelling tot oudere berichten reageren ze nu nergens meer op. Nogmaals kom op KPN laat in ieder iets van je horen!

KPN is helaas erg van de paarse krokodillen. Ook al zit er nu wat schot in de zaak voor de iPhone 11 klanten, hoe het allemaal ging en gaat, kan echt niet. Want waarom inderdaad maar beperkte groepen een SMS sturen? Sommige klanten zijn telefonisch ronduit schandalig benaderd door KPN en het enige wat men hier vanuit de moderatoren doet is copy paste met een 0800 nummer. Ik snap dat de moderatoren niet kunnen toveren en er zelf niets aan kunnen doen. Echter heb ik helaas meermaals foutieve info teruggelezen of worden leden duidelijk genegeerd. Dat is jammer om te zien.


De communicatie rondom deze problematiek is natuurlijk allerbelabberdst. Het getuigt ook van een grenzeloze naïviteit door te blijven suggereren dat met het bellen naar het overbekende nummer ‘om een ticket aan te laten maken’, men ook daadwerkelijk ‘op de hoogte wordt gehouden’, ‘gebeld wordt’ en een oplossing aanstaande is, laat staan dat er ook maar enige duidelijkheid wordt gegeven of er daadwerkelijk een ticket is aangemaakt.

Het lijkt erop dat het probleem onderschat is en kpn niet in staat lijkt, de processen die tot een oplossing moeten leiden, bij te sturen. Of dat niet wil doen, om het probleem vooral zo klein mogelijk te houden. Of gewoon maar wat doet, zonder oog voor de klant te hebben.

Wat nog het meest kwalijk is dat, totdat het probleem daadwerkelijk is opgelost, er op geen enkele manier op een proactieve, klantgerichte en empathische manier met de klant die deze problemen ervaart, wordt meegedacht en het antwoord op alles ‘nee’ is, ‘vervelend maar je moet afwachten’, waarbij er totaal voorbij wordt gegaan aan het feit dat bereikbaarheid soms essentieel is. 


Zojuist wederom gebeld (met mijn werk telefoon) omdat ik nu ook niet meer kan bellen. Mijn klacht wordt nu als "spoed klacht" behandeld… ik wordt binnen 3 dagen gebeld. Nou we gaan het zien of niet… 

Mijn ticket is al sinds 18-7 en geen een keer is met mij contact opgenomen.


Hoi allen met een iPhone 11, 12 en SE2020,

Sinds gisterenavond is de grootste update van Apple voor o.a. de iPhone gelanceerd.
Je kunt dus nu iOS 18 downloaden en installeren op je iPhone.

Het zou daarmee ook zomaar kunnen, dat mede klanten die last hebben van het netwerkprobleem (iPhone uit de series 11, 12 en SE2020), hiermee het probleem mogelijk kunnen verhelpen.
Ook omdat de aanbiedersinstellingen ook zijn aangepast naar versie 59.0.

Alle ins en outs over iOS 18 lees je hier: iOS 18 (Apple Inc.)

Overige informatie vindt je hier: iOS 18 (iCulture.nl)

Zelf heb ik hem al gedownload en geïnstalleerd op mijn iPhone 14 Pro Max, en ben nog geen bugs tegengekomen.

Wel heb ik het idee, dat het 5G netwerk van KPN een stuk stabieler is geworden, met een beter bereik.
Hoe dat zit met 4G kan ik niet zeggen, omdat ik daar vrijwel geen gebruik meer van maak.
Maar hopelijk kunnen mede klanten daar wel hun mening over geven, nadat ze iOS 18 hebben geïnstalleerd op hun iPhone.


Helaas hier dus nog geen succes 😉 

Draaide al ios18 in de hoop dat dat zou helpen 

De definitieve versie draai ik al een week.

Afgelopen dagen in Frankrijk had ik 0 bereik en nu in Spanje wisselend.

 


De vraag is natuurlijk of KPN echt met Apple aan het onderhandelen of overleggen is. Misschien nemen ze daar in Californië een speler als KPN helemaal niet serieus en gaan ze echt niet iets in hun firmware/updates veranderen. Zeker omdat KPN de enige is. Misschien dat KPN eens kan kijken wat alle andere duizenden providers over de gehele wereld doen, zodat oudere iPhones het gewoon wel lekker blijven doen?

Erg makkelijk om een update de schuld te geven. We zijn nu bijna 4 maanden verder en als het echt een fout is bij Apple, dan verwacht ik toch echt dat meerdere providers op deze aarde er last van zouden hebben. En als dat zou was, dan zouden er in die 4 maanden tijd verscheidene patches geweest zijn om dit op te lossen. Na 17.5 hebben ze voor versie 17 al mogelijkheden gehad en ook voor iOS 18 zijn er momenten geweest dat dit probleem opgelost zou kunnen worden. Maar Apple doet niks? Of weet van niks? Of neemt KPN niet serieus? KPN blijft zwijgen, maar doet net alsof het een grote speler is die aan de onderhandelingstafel zit om de release/patch roadmap te beïnvloeden.


Het artikel in de NRC lijkt ook de conclusie te trekken dat een update van iOS de oorzaak van de problemen is maar daarbij wordt vergeten dat het probleem al speelde, voordat de software update breed werd uitgerold. 

Voor Apple is kpn wereldwijd gezien een providertje dat ergens in de marge aan het prutsen is (al ziet kpn dat natuurlijk anders). Omdat het probleem zich in Nederland beperkt tot alleen kpn én omdat ook Samsung telefoons met dezelfde problematiek op alleen het kpn netwerk te maken hebben, lijkt me dit voor Apple ook geen prioriteit te hebben. 

Als er al overleg is tussen kpn en Apple, dan zal het ongetwijfeld gaan over de prijs van de (duizenden) iPhone’s 13 die kpn aan Apple mag afrekenen. 


Reageer