Skip to main content
Vraag

Mobiele data van Samsung A36 wordt steeds ingeschakeld, al mijn prepaid tegoed weg

• May 20, 2026
  • 26 reacties
  • 208 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Beste forum leden 

zo als de tital aan geeft ban ik nu al voor de 3e keer meer dan  €40 kwijt geraakt door dat mijn mobiele  data steeds weer word ingeschakeld zonder dat ik daar gebruik van maak   Ik heb zowat alles al gekeken naar mijn instellingen maar kom er niet uit Ik heb als toestel een samsung A36 

Men heeft het ook  al over mijn APN uitschakelen gehad enz maar dat begrijp ik allemaal niet ikheb ook al gehoord dat het aan de KPN kan liggen iets van dat ze een dataverbinding tiggeren kan dat ???

Ik hoop dat dit eens ophoud idit is toch te zot voor woorden 

mvrg e de waele

26 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 20, 2026

Heb je wat aan deze site : Data uitschakelen

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 20, 2026

DATA via je beltegoed VLIEGT er qua € doorheen. 

Kaart gekocht 2020 of eerder: 15 cent per MB.

Vanaf 2021 gekocht: 10 cent per MB.

Zorg dat je toch een data bundeltje hebt. Daarmee is het in ieder geval veel minder duur per MB en wordt je beltegoed niet aangesproken. 

Er zijn apps die vaak standaard mobiele verbinding gebruiken bij updaten. 

Onder Verbindingen > gegevens verbruik > toegestane apps kun je per app instellen dat ze geen mobiele data mogen gebruiken. 

Niet alle toestellen hebben deze mogelijkheid. Vaak oudere niet. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

Hallo Peter bedankt voor uw reactie ik heb gekeken bij toegestane netwerken en deze staan allemaal op de instelling” mobile gegevens of wi-fi “  zit daar iets verkeerd aan of moet ik deze instellen op alleen wifi  of mobile voorkeursgegevens ?  zou daar iets verkeerd aan staan??

mvrg e de waele

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 21, 2026

Beste ​@edewaele , je telefoon zo instellen dat deze niet automatisch overschakelt naar mobiel bij slechte of geen wifi.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

HRJ  als ik kijk bij gebruikmobiele gegevens zie ik bij mij geen tandwiel RB staan  dus dan sta ik weer vast hoe kan ik dan mijn lemiet instellen ik heb alleen prepait  Ik durf nu niet meer dan €10 er op te zetten omdat ik dit nu voor de 3e keer mee maak  voorbeeld : ik zat laatst in het ziekenhuis op wifi krijg ik een berichtje van tegoed is te laag ik kijk weg  €10   en de knop data staat dan aan ?? wat kan ik nu nog doen 

mvrg e de waele

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

jan   bedankt voor uw snelle reactie    waar vind ik dat bij mijn A36  ?  ik heb de laatste tijd zoveel bezig geweest met instellen iedereen geeft verschillende meningen ik zie door de bomen het bod niet meer

mvrg e de waele

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 21, 2026

Hallo ​@edewaele ,

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

Haalo Noordzee  ik heb het volgende gedaan verbindingen>wifi> de drie punjes >keuze : geavanceerde instellingen> dan staat daar synchroiseren uit    netwerkbeheren : beheer uw opgeslagen wifi netwerken     History van wifi  aan/uit  : geef aps weer die wifi onlangs hebben in pf uitgesckakeld     hotpot 2.0    staat uit   wep netwerke toestaan staat uit  netwerkcertificaten :  installeer beveiligings certificaten vanuw telefoon    wat kan ikhiwr nog aan verstellen of zit ik weer op een verkeerd scherm te kijken??

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 21, 2026

Op de Samsung Galaxy A36 heet de Smart Network Switch tegenwoordig 'Overschakelen naar mobiele data' (Switch to mobile data) binnen de Intelligent Wi-Fi-instellingen. Deze functie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar je mobiele netwerk wanneer je wifiverbinding zwak of onstabiel.

Zet dat uit en het gebeurt niet meer.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

Hallo Noordzee ik zit nu in inteligent wifi en ik zie daar de volgende inst staan  Naar beter wifi netwerken dezee staat AAN     wifi automatisch aan/uit  deze staat AAN    reatime gegevens pto…. staat UIT

verdachte netwerken …. staat UIT    auto hotspot vern  staatop NOOIT   staat hier iets verkeerd denk je

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 21, 2026

@edewaele 

Via het Samsung Quick Panel heb je een knop om het mobiele dataverkeer in of uit te schakelen,
Zet deze knop dan op een geschikte plek vooraan zodat je de status van het mobiele dataverkeer snel kan controleren/in/uit schakelen.

Zie als voorbeeld bij een Galaxy A70:

Galaxy A70 Quick Panel Screen

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

Hoe krijg ik de knop op mijn hooft scherm heb dit nog nooit gedaan als ik deze vasthoud dan krijg ik een menu waar ik niets mee kan en verschuiven gaat ook niet ik word helemaal gek van deze instellingen geloff je dat ?

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 21, 2026

Hoe krijg ik de knop op mijn hoofd scherm heb dit nog nooit gedaan

Quick panel bereik je door één keer op het hoofdscherm naar beneden te bewegen.
Door dan nogmaals naar beneden vegen kom je bij de instellingen van het Quick Panel. 
Via knoppen bewerken kan je de knop layout veranderen/verplaatsen/toevoegen/verwijderen,

Ik had nog een (google)link toegevoegd:
Samsung: Hoe knoppen toevoegen aan of verwijderen uit het Quick setting-panel 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

@edewaele Is het misschien niet handiger dat je even bij een KPN winkel binnenloopt en dat een medewerker even laat zien hoe data aan- en uit te zetten is ?

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

Doman.  Ik zie de knop bewerken niet staan ik zie wrlde hele lijst met knoppen maar bewerken of vetplaatsen zie ik nergens staan ??  Ik kan ook niet links schuiven hij komt gewoon terug

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 21, 2026

Beste ​@edewaele , je telefoon zo instellen dat deze niet automatisch overschakelt naar mobiel bij slechte of geen wifi.

Apas kunnen die regel overrulen. Zeker als je buiten wifi bereik bent.

Mobiele data, die knop met de twee pijltjes ⬇⬆ moet in ieder geval grijs zijn. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

Ja deze knop is grijs dat is. goed. Maar kan ik deze knop  op mijn startscherm zetten. Dat is nog niet gelukt en kan het bij de A36 ??  Dan is hij altijd in beeld en zie ik hem vlugger alsdat gebeurt

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 21, 2026

Doman.  Ik zie de knop bewerken niet staan ik zie wel de hele lijst met knoppen maar bewerken of verplaatsen zie ik nergens staan ??

Bij de nieuwer modellen/generaties phones werkt het zo te zien weer iets anders maar het principe blijft wel hetzelfde.
Ik heb hier geen nieuwste generatie Samsung telefoons bij de hand maar kijk hier eens naar?

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 21, 2026

Ja deze knop is grijs dat is. goed. Maar kan ik deze knop  op mijn startscherm zetten. Dat is nog niet gelukt en kan het bij de A36 ??  Dan is hij altijd in beeld en zie ik hem vlugger als dat gebeurt.

Volgens mij kan dat niet zonder gebruik te maken van extra tools/apps:
Google: Android Mobile data button on home screen

Als deze knop grijs/uit staat moet er helemaal geen mobiel data verkeer mogelijk zijn.
Zorg er in ieder geval voor dat je die knop dan niet direct naast andere veel gebruikte knoppen van het quick panel zet zodat je deze niet per ongeluk activeert/deactiveert.
Dat probleem herken ik namelijk wel van kennissen die ook steeds door hun beltegoed waren.    

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 21, 2026

Je ziet rechts boven aan de aanduiding [ 4G ] of er mobiele data verbruik wordt / kan worden. 

Als dat er niet staat is het er niet. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi ​@edewaele, goed dat je deze vraag hier stelt. Ik kan me goed voorstellen dat het niet fijn is als je beltegoed steeds opraakt. 

De manier waarop je dit moet uitzetten is al genoemd: Van boven naar beneden schuiven en daar Data uitzetten, het kan ook zijn dat je nog eerst naar rechts moet schuiven om die knop te zien. 

Mocht dit nog niet lukken, dan lijkt het me handig dat je even langs een KPN winkel gaat. Dan gaat een medewerker dit uitleggen. 

Een andere optie is om met ons te bellen, dan kunnen wij internet helemaal uitzetten. Dan kun je dat helemaal niet meer gebruiken. Dit kan door te bellen met nummer 1200 vanaf je mobiele telefoon. 
Hopelijk lukt het zo. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 22, 2026

Alex  ikheb een samsunng A36  als ik  op het startscherm zit en ik veeg  dit naar beneden dan zie ik  het snelmenu bij mij staaat daar  links in  de  hoek de knop data aan of uit  hoe kan ik deze knop op mijn startscherm zetten o dat ik hem in het zicht heb ik heb dit al eerder geprobeerd maar lukt niet

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 22, 2026

Als deze knop grijs/uit staat moet er helemaal geen mobiel data verkeer mogelijk zijn.

Dit is een foute gedachte, standaard is mobiel data altijd actief tenzij men in ontwikkelaar mode deactiveert (wie van normale gebruikers weet van ontwikkelaar mode?)

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 22, 2026

Dit is een foute gedachte, standaard is mobiel data altijd actief tenzij men in ontwikkelaar mode deactiveert (wie van normale gebruikers weet van ontwikkelaar mode?)

Met deze optie aan of uit hen ik toch echt GEEN mobiel internet/data verkeer/verbinding als ik de mobiele gegevens knop uit zet op alle telefoons die ik hier heb gebruikt.
Die optie/functie is volgens mij ook anders bedoeld, namelijk om toch de mobiele verbinding actief te houden tijdens Wifi gebruik om sneller te kunnen schakelen als je de optie automatisch schakelen/roamen tussen mobiele data en Wifi actief hebt.

Galaxy J7 2016 Developer opties