Skip to main content

Een sms gekregen dat het netwerk verbeterd wordt, 3G wordt vervangen voor 4G  

Dat is mooi, maar mijn iPhone is het er niet mee eens. Het bereik met name binnenshuis én ook buitenshuis is nu echt dramatisch. Dat is echt sinds vandaag.

En uiteraard telefoon meerdere malen herstart, staat uiteraard ook op 4G, de simkaart getest in een ander toestel, het maakte niets uit. 

 

 

Hallo @Anneke-Anna , dat heb ik van het voorjaar ook meegemaakt, een paar dagen bezig antennes aanpassen en vervangen, dan is het binnen die genoemde dagen op het dak of in de mast klaar. Maar dan moet e.e.a. nog ingeregeld worden, dat duurt ongeveer 3 weken is mijn ervaring. 5G wordt toegevoegd, dat gebeurt er namelijk.

 


Ha @JanD, Ja, ik denk dat het inderdaad even afwachten is. 10 minuten later was het bereik ineens bijna vol. Alsof iemand op het verkeerde knopje had gedrukt haha. 
Het bereik schiet nog alle kanten op merk ik. Het onstuimige weer helpt denk ik ook niet mee ;-) 


Ha @Anneke-Anna, het kan inderdaad even duren! Wil je over een week of twee laten weten hoe het er dan voor staat? 


Ha @Anneke-Anna, het kan inderdaad even duren! Wil je over een week of twee laten weten hoe het er dan voor staat? 

Doe ik 👍 @Marcia_ 


Daar ben ik weer.
Het bereik binnen is slechter sinds de upgrade, soms wanneer ik in de woonkamer ben is er maar 1 streepje en in z’n geheel onstabieler bereik, dat is jammer want het was altijd zeer stabiel en bijna voluit bereik binnenshuis. 
Buiten is sterk verbeterd, maar het bereik was nooit slecht trouwens. 


Gebruik je geen “bellen via wifi” ???? :astonished: (zo heet het bij Android, bij iPhone mogelijk anders. I.i.g. VoWifi)

Ik heb daardoor thuis altijd volle bak bereik. Ook voor bellen.

https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-via-wifi-met-kpn.htm

Verder is er in diverse regio's nu storing; uitgevallen masten. Zie hier.


Gebruik je geen “bellen via wifi” ???? :astonished: (zo heet het bij Android, bij iPhone mogelijk anders. I.i.g. VoWifi)

Ik heb daardoor thuis altijd volle bak bereik. Ook voor bellen.

Verder is er in diverse regio's nu storing; uitgevallen masten. Zie hier.

Nee dat gebruik ik niet, mijn wifi is wel zeer stabiel, dat wel. Maar ik betaal niet voor de k z’n k voor mijn mobiele abonnement 😉 dus moet het gewoon werken zoals voorheen al dan niet beter. 
Twente hier trouwens. 


Hallo @Anneke-Anna dat bellen over wifi moet je zien als een aanvulling op je mobiele abo om binnen ook een goed bereik te hebben. Je betaalt voor je mobiele abo voor buitenshuis en als dat binnenshuis ook goed werkt is dat meegenomen, werkt het minder binnenshuis kun je bellen over wifi aanzetten als je mobiel dat ondersteunt.

 


Hallo @Anneke-Anna dat bellen over wifi moet je zien als een aanvulling op je mobiele abo om binnen ook een goed bereik te hebben. Je betaalt voor je mobiele abo voor buitenshuis en als dat binnenshuis ook goed werkt is dat meegenomen, werkt het minder binnenshuis kun je bellen over wifi aanzetten als je mobiel dat ondersteunt.

 

Dat begrijp ik @JanD Maar mijn bereik binnen wás voorheen uitstekend en nu niet meer. Dat heb ik hierboven duidelijk aangegeven.

Ik vind het vrij normaal dat het bereik na een upgrade nóg beter is ipv slechter. 


Dat begrijp ik @JanD Maar mijn bereik binnen wás voorheen uitstekend en nu niet meer. Dat heb ik hierboven duidelijk aangegeven.

Ik vind het vrij normaal dat het bereik na een upgrade nóg beter is ipv slechter. 

‘Bereik’ is dan het aantal streepjes wat je ziet neem ik aan?

Het kan wel minder bereik zijn, maar de data kan desondanks wel sneller binnenkomen als je daadwerkelijk gaat internetten.

Doe anders eens een speedtest binnenshuis v.s. buitenshuis. Als binnenshuis onder b.v. de 5 Mbps uitkomt dan zou bellen binnenshuis ook nog wel eens kunnen uitvallen. Maar vallen gesprekken ook weg?


Anneke-Anna schrijft: Maar ik betaal niet voor de k z’n k voor mijn mobiele abonnement

Binnen dat abonnement stelt kpn dus VoWifi voor binnenshuis beschikbaar. Je betaalt er dus voor. Waarom dan niet gebruiken? Ik zit 800 meter van de mast. Buiten 4 streepjes, binnen echter nét 1 (er zitten nog 3 portieken tussen). Binnen gebruik ik gewoon, omdat het ook bij het mobiele abonnement hoort, dus VoWifi.

VoWifi is omdat binnenshuis ontvangst van mobiel, of het nu GSM, 4G of 5G is, nooit wordt gegarandeerd. Na een wijziging, meestal naar hogere frequenties, kan binnenshuis ontvangst ook minder zijn dan voorheen. Bij GSM, 4G, 5G gaat het echter om ontvangst buitenshuis.


Anneke-Anna schrijft: Maar ik betaal niet voor de k z’n k voor mijn mobiele abonnement

Binnen dat abonnement stelt kpn dus VoWifi voor binnenshuis beschikbaar. Je betaalt er dus voor. Waarom dan niet gebruiken? Ik zit 800 meter van de mast. Buiten 4 streepjes, binnen echter nét 1 (er zitten nog 3 portieken tussen). Binnen gebruik ik gewoon, omdat het ook bij het mobiele abonnement hoort, dus VoWifi.

VoWifi is omdat binnenshuis ontvangst van mobiel, of het nu GSM, 4G of 5G is, nooit wordt gegarandeerd. Na een wijziging, meestal naar hogere frequenties, kan binnenshuis ontvangst ook minder zijn dan voorheen. Bij GSM, 4G, 5G gaat het echter om ontvangst buitenshuis.

 

Snap ik allemaal. 

Ik vind het alleen uitermate vervelend dat, voor het eerst,  ook nog eens een zeer belangrijk gesprek zo wegviel omdat ik nauwelijks bereik had op de 4G in huis. Niet eerder gebeurd. Ik vind dat not done voor 1 van de duurste telecom providers. 


Ik vind het alleen uitermate vervelend dat, voor het eerst,  ook nog eens een zeer belangrijk gesprek zo wegviel omdat ik nauwelijks bereik had op de 4G in huis. Niet eerder gebeurd. Ik vind dat not done voor 1 van de duurste telecom providers. 

Je kan kijken of je 4G bellen uit kan zetten op je smartphone, dan zal die voor bellen op 2G overschakelen (hopelijk geen 3G). Dit is een verkeerd advies, maar als je geen VoWifi wilt gebruiken is dat het alternatief.  Ook voor mensen met een nog oudere smartphone die geen 4Gbellen ondersteunt (en dus ook geen VoWiFi) werkt dat.

KPN is duur is ook mijn perceptie en ze zijn ook volop bezig met uitrollen van moderne technieken kwa mobiel, daardoor voor sommige zaken het advies ga naar Vodafone of T-Mobile omdat het anders niet werkt. Maar ook die zullen 2G een keer uitschakelen, zelfde verhaal dan. 3G is er nu al niet meer bij Vodafone, is geen gemis.


Ik ben geenszins van plan allerlei lapmiddelen te gebruiken terwijl 4G hier voorheen altijd prima heeft gewerkt. Er worden nu allerlei ‘oplossingen’ aangedragen door medeklanten, bedankt maar dat kan ik allemaal prima zelf bedenken, ik wacht af wat @Marcia_  hier verder mee kan. 


Tja,... Tijden veranderen. Die blijft niet stil staan,…

Wat is er mis met VoWifi bellen? Altijd maar dat ik héb een mobiel abonnement en ik moét in huis óók mobiel 4G kunnen bellen. Ja dát kan gewoon niet meer worden gegarandeerd tegenwoordig.

VoWifi is ook zeker geen lapmiddel. Eerder een hulpmiddel om ook in huis probleemloos te kunnen bellen. En dat werkt gewoon heeeel goed. 

Van de 3 providers hier hebben Vodafone en kpn 2 masten in mijn directe omgeving. T-Mobile heeft er 3 staan. De dekkingskaarten kloppen exact. Mijn wijk heeft een witte vlek bij Kpn en Vodafone. Het bereik van die providers is binnenshuis maar 1 tot max 2 streepjes afhankelijk van waar ik mij bevindt. T-Mobile heeft hier binnenshuis gewoon vier streepjes staan. Dus bijna volledig bereik. En heb ik géén VoWifi nodig.

 In mijn optiek moet je situatieafhankelijk niet kijken naar de provider zelf. Maar naar welke provider op jou lokatie de beste diensten kan leveren. En soms kan een provider daar dan niet meer aan voldoen. Dus is een 'compleet' pakket bij één provider gewoon niet handig. 


Die SMS boodschap staat bol van de slimme of zelfs sluwe taal zoals je wil, maar niemand van KPN komt op voorhand met de realistische boodschap die o.a. JanD en PeterG aandragen. KPN moderator bevestigd JanD. Maar Anneke-Anna had een hele negatieve ervaring met de KPN service en nu moet er een KPNner door het stof. Ik dacht even aan Marieke Snoep, want die was ooit bij T-Mobile verantwoordelijk voor consumenten communicatie en als enige niet ontslagen bij de netwerk modernisatie aldaar en werkt nu voor KPN. Maar ik zie op business en KPN heeft geen publiek verantwoordelijke voor communicatie. Vast wel een hele hoop marketeers en een leger aan communicatie deskundigen die dan de SMS opstellen.


Ik ben geenszins van plan allerlei lapmiddelen te gebruiken terwijl 4G hier voorheen altijd prima heeft gewerkt. Er worden nu allerlei ‘oplossingen’ aangedragen door medeklanten, bedankt maar dat kan ik allemaal prima zelf bedenken, ik wacht af wat @Marcia_  hier verder mee kan. 

Hallo @Anneke-Anna vowifi (bellen over wifi) en volte zijn geenzins lapmiddelen, maar juist een aanvulling op het verminderd bereik van mobiel binnenshuis, daar is het juist voor ontwikkleld en alle zichzelf respecterende providers bieden dat aan.

 


Gewoon op de bank is er maar 1 streepje bereik, wat voorheen bijna voluit was op 4G! 
Bellen over wifi was daarom nooit nodig. 
 

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat een vooruitgang een downgrade is geworden?!?

 


Ik ben geenszins van plan allerlei lapmiddelen te gebruiken terwijl 4G hier voorheen altijd prima heeft gewerkt. Er worden nu allerlei ‘oplossingen’ aangedragen door medeklanten, bedankt maar dat kan ik allemaal prima zelf bedenken, ik wacht af wat @Marcia_  hier verder mee kan. 

Waardeloos @Anneke-Anna ,

Ik vrees dat Marcia alleen maar jouw melding kan doorgeven. Zij is er waarschijnlijk morgen weer. Maar het dekkingsprobleem zal niet vandaag of morgen opgelost zijn. Ik kan me jouw frustratie goed indenken.  


Ik ben geenszins van plan allerlei lapmiddelen te gebruiken terwijl 4G hier voorheen altijd prima heeft gewerkt. Er worden nu allerlei ‘oplossingen’ aangedragen door medeklanten, bedankt maar dat kan ik allemaal prima zelf bedenken, ik wacht af wat @Marcia_  hier verder mee kan. 

Waardeloos @Anneke-Anna ,

Ik vrees dat Marcia alleen maar jouw melding kan doorgeven. Zij is er waarschijnlijk morgen weer. Maar het dekkingsprobleem zal niet vandaag of morgen opgelost zijn. Ik kan me jouw frustratie goed indenken.  

Dank je @Noordzee Van altijd voluit op 4G naar bijna geen bereik is niet grappig inderdaad :-( 


Waarom jij VoWifi toch als lapmiddel of downgrade ziet? Het is eerder een upgrade met de "mast” in huis :kissing::grin: .

De komst van VoWifi zag ik indertijd, en nog, als een grote verbetering. Ook al had en heb ik binnenshuis 4G bereik (ook 1 streepje en dat werkt op zich ook).

Doe je thuis ook mobiel internet op je phone via 4G? Nee, dat doe je ook via wifi!

VoWifi is een uitbreiding van het abonnement om het bereik binnenshuis :wink: te verbeteren. En wordt gewoon aangeboden binnen je abonnement. 

Blijf je lekker ergeren aan je 4G bereik binnenshuis of ga gewoon VoWifi gebruiken. Werkt uitstekend. En bovendien ook nog eens een beter geluid dan via 4G! Het is een heel verschil of ik met mijn moeder bel en dan allebei VoWifi heb of beide of 1 vd 2 via 4G. Via 4G vallen er altijd woorden weg.

I say no more.


@PeterG Grapjas 🙈😁

Ik zeg trouwens niet dat bellen via wifi een downgrade is, dat wordt er nu van gemaakt.

Ik geef aan dat van voluit bereik op 4G ná de upgrade aan de zendmasten, (dus 3G weg foetsjie, die ik toch niet gebruikte) nu vervangen is door 4G-5G en nu nagenoeg nul is, dát is in mijn ogen een downgrade dat ik ineens met beroerd bereik zit. Dat kan niet de normale gang van zaken zijn. 


Ha @Anneke-Anna, goed dat je het even laat weten. 

 

Hallo @Anneke-Anna dat bellen over wifi moet je zien als een aanvulling op je mobiele abo om binnen ook een goed bereik te hebben. Je betaalt voor je mobiele abo voor buitenshuis en als dat binnenshuis ook goed werkt is dat meegenomen, werkt het minder binnenshuis kun je bellen over wifi aanzetten als je mobiel dat ondersteunt.

 

Ik vind het alleen uitermate vervelend dat, voor het eerst,  ook nog eens een zeer belangrijk gesprek zo wegviel omdat ik nauwelijks bereik had op de 4G in huis. Niet eerder gebeurd. Ik vind dat not done voor 1 van de duurste telecom providers. 

Je kan kijken of je 4G bellen uit kan zetten op je smartphone, dan zal die voor bellen op 2G overschakelen (hopelijk geen 3G). Dit is een verkeerd advies, maar als je geen VoWifi wilt gebruiken is dat het alternatief.  Ook voor mensen met een nog oudere smartphone die geen 4Gbellen ondersteunt (en dus ook geen VoWiFi) werkt dat.

 

Ik ben geenszins van plan allerlei lapmiddelen te gebruiken terwijl 4G hier voorheen altijd prima heeft gewerkt. Er worden nu allerlei ‘oplossingen’ aangedragen door medeklanten, bedankt maar dat kan ik allemaal prima zelf bedenken, ik wacht af wat @Marcia_  hier verder mee kan. 

Waardeloos @Anneke-Anna ,

Ik vrees dat Marcia alleen maar jouw melding kan doorgeven. Zij is er waarschijnlijk morgen weer. Maar het dekkingsprobleem zal niet vandaag of morgen opgelost zijn. Ik kan me jouw frustratie goed indenken.  

Deze bovenstaande reacties kloppen helemaal. Dus, ja: ik ga dit zeker intern doorgeven, maar ja: mijn collega's van de technische dienst gaan sowieso vragen of het met Bellen via Wifi opgelost is. Er wordt in ieder geval binnen 5 werkdagen contact met je opgenomen naar aanleiding van mijn ticket richting de technische dienst. 

 

Die SMS boodschap staat bol van de slimme of zelfs sluwe taal zoals je wil, maar niemand van KPN komt op voorhand met de realistische boodschap die o.a. JanD en PeterG aandragen. KPN moderator bevestigd JanD. Maar Anneke-Anna had een hele negatieve ervaring met de KPN service en nu moet er een KPNner door het stof. Ik dacht even aan Marieke Snoep, want die was ooit bij T-Mobile verantwoordelijk voor consumenten communicatie en als enige niet ontslagen bij de netwerk modernisatie aldaar en werkt nu voor KPN. Maar ik zie op business en KPN heeft geen publiek verantwoordelijke voor communicatie. Vast wel een hele hoop marketeers en een leger aan communicatie deskundigen die dan de SMS opstellen.

@tmoesel ik denk te begrijpen dat je je ongenoegen uit over het feit dat de inhoud van de sms die wij sturen, klaarblijkelijk niet voldoende informatie omvat over de te verwachten resultaten naar aanleiding van de netwerkverbeteringen? Het is niet zo dat netwerkverbeteringen te allen tijde zorgen voor een verslechtering van het mobiele bereik. Daarnaast is er maar zoveel informatie die je kunt delen binnen het beschikbare aantal tekens. Desalniettemin geef ik je feedback door. 


Toevoeging: ik zie dat de collega's van webcare een klacht aangemaakt hebben gisteren én dat je een mail gekregen hebt van de collega's van de technische dienst, @Anneke-Anna. Wil je daarop reageren? Zij kunnen dan voor je aan de slag.


Toevoeging: ik zie dat de collega's van webcare een klacht aangemaakt hebben gisteren én dat je een mail gekregen hebt van de collega's van de technische dienst, @Anneke-Anna. Wil je daarop reageren? Zij kunnen dan voor je aan de slag.

@Marcia_  Heb de mail zojuist gelezen. Dank!