Ik ben de afgelopen weken meermaals in België geweest en heb gemerkt dat ik daar niet kan rekenen op een dataverbinding met een KPN simkaart dan wel een simkaart van een MVNO op het KPN netwerk. Ik heb als gevolg daarvan een simkaart van Vodafone moeten gebruiken waarbij ik apart voor mijn dataverbruik heb moeten afrekenen, en een flink bedrag ook. Dat is niet de bedoeling, want ik betaal KPN niet voor niets. Maar met de Vodafone simkaart werkte het wel direct, snel en stabiel.
Zodra het signaal van KPN weg is gevallen over de grens moet ik tientallen minuten wachten tot ik überhaupt automatisch toegang tot een netwerk krijg(dus in de tussentijd “geen service” of “alleen noodoproepen”). Als ik automatisch toegang krijg is dat dan meestal Mobistar/Orange B of BASE. Handmatig forceren naar Proximus kan niet.
De telefoon staat ingesteld op het automatisch kiezen van een netwerk en dataroaming staat ingeschakeld.
Als ik eenmaal toegang heb tot een Belgisch netwerk is het mogelijk om te bellen en sms-berichten te sturen. Data versturen en ontvangen gaat heel moeizaam. Afhankelijk van het ingestelde APN en het verbonden netwerk krijg ik:
- helemaal geen data toegang(Geen E/H+/4G of 5G icoon in beeld);
- wel een datasessie maar geen dataverkeer(E/H+/4G/5G icoon in beeld met pijlen naar boven en beneden die nooit oplichten);
- een datasessie en dataverkeer waarbij ik enkel een onstabiele verbinding krijg met EDGE/GPRS of HSPA+ en een datasnelheid van hoogstens 1,50Mbit;
- Een datasessie met dataverkeer waarbij ik tijdens stilstand op dezelfde plaats regelmatig wordt overgezet van EDGE naar H+ naar 4G en wat steeds heen en weer gaat ondanks volle signaalbalken met onderbrekingen tot gevolg. Snelheid is dan wel redelijk(enkele mbit's) als het verbonden netwerk minstens h+ geeft.
Ik heb de volgende APN's uitgeprobeerd:
- portalmmm(geeft 3G en 2G in buitenland)
- fastinternet(Geen datasessie in buitenland)
- KPN4G.nl(2G, 3G en heel soms eventjes 4G)
- internet(enkel H+, eenmaal kort 5G)
- advancedinternet(Geen datasessie mogelijk). Mijn standaard in NL vanwege de geavanceerdere mogelijkheden.
Ik heb de volgende locale netwerken uitgeprobeerd:
- Orange B
- BASE
- Proximus(geen verbinding mogelijk)
Gebruikte toestellen zijn van Samsung en Oneplus. Beide toestellen hebben hetzelfde probleem met dezelfde KPN en Lebara simkaart. Simkaarten zijn al omgewisseld. Dataverbindingen met deze toestellen werken prima als ik een Nederlandse Vodafone of lokale Belgische simkaart gebruik.
Vrienden en familie met KPN herkennen dit. Mijn familie in België met lokale simkaarten niet, ook niet als we naast hen staan. Gebruikte telefoontoestellen zijn vergelijkbaar dan wel van hetzelfde model. Ik lijk dus niet de enige te zijn met problemen in België met een KPN simkaart.
Gelieve dit probleem te onderkennen en aan te pakken. Advies voor de meest optimale APN in het buitenland is ook welkom.