Skip to main content
Antwoord

Motorola Edge 50 blijft in buitenland hangen op slecht netwerk, schakelt niet automatisch over

• May 17, 2025
  • 12 reacties
  • 178 keer bekeken

Sinds kort heb ik een Motorola Edge 50 Fusion in gebruik genomen, maar als ik met dat toestel over de grens kom ondervindt ik een probleem wat ik nooit eerder had met andere toestellen i.c.m. een KPN simkaart.

Roaming staat aan, maar als ik in Duitsland door een gebied met slechte ontvangst gekomen ben (hebben ze er daar nogal wat van) blijft het toestel "hangen" op een slecht netwerk (Met slechts Edge bijvoorbeeld), in plaats van met een beter netwerk te verbinden. Pas als ik 'm weer opnieuw start heb ik dan wel weer data en 5G.

Neem aan dat er ergens een instelling niet goed staat, maar welke... Ik heb in elk geval deze instellingen er in staan:

En de APN staat als volgt (waarbij opvalt dat ik twee invulvelden die de Kennisbank voor een soortgelijk toestel noemt niet heb)…

Iemand hier die weet waar dit mis gaat?

Beste antwoord door DanielAB

Om nog even een update te geven: tussen het aanmaken van dit topic en nu heb ik het probleem ook als bug bij Motorola gemeld en het lijkt erop dat zij in hun laatste softwareupdate hier ook een oplossing voor hebben verwerkt.

Tijdens m'n vakantie de afgelopen week bleef ik alleen net over de Duitse grens even op 2G hangen, maar de telefoon even 30 seconden op vliegtuigmodus zetten en daarna weer verbinden verhielp dat. Daarna werd probleemloos steeds automatisch tussen 5G, 4G, en 2G omgeschakeld, afhankelijk wat er beschikbaar was.

Verbinden met netwerken in Zwitserland, Italië en Oostenrijk ging dan juist weer probleemloos. Daar had ik zodra ik over de grens kwam direct verbinding met een netwerk uit het betreffende land.

Nu net de grens met Duitsland weer over op m'n terugreis bleef ik weer op 2G hangen, maar ook nu was dat na even op vliegtuigmodus weer verholpen. Er lijkt dus vooral een issue te zijn met het verbinden met Duitse netwerken als je net het land in komt. Maar zodra je er eenmaal een goed netwerk te pakken hebt blijft het wel werken.

12 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@DanielAB, volgens mij heb je de instellingen in principe wel goed staan, waarom hij niet automatisch wisselt heb ik niet meteen een verklaring voor. Heb je hierover ook al contact gehad met Motorola? Misschien hebben die nog tips?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 20, 2025

@Thomas van KPN Nee had nog geen contact met Motorola gehad gezien ik vermoedde dat het een instelling voor KPN was (op eerdere toestellen nooit dit probleem gehad). 

Maargoed, als ik in de Kennisbank kijk valt me dus op dat bij alle Motorola toestellen staat dat ik de volgende twee dingen moet instellen:

Scroll naar beneden.

Bij MCC, voer 204 in.

Bij MNC, voer 08 in.

Beide velden zie ik op m'n huidige toestel überhaupt niet. Al werkt mobiel internet in Nederland gewoon probleemloos dus kennelijk zijn die hier niet het probleem? Of kan het daardoor bij Roaming wel mis gaan?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dat is niet een instelling waar ik bekend mee ben, op mijn eigen toestel kan ik dat ook niet kiezen. Ik vind er wel een topic over:

maar daar staat ook niet veel verheldering in. Wel zou je de APN Portalmmm.nl eens kunnen proberen

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 24, 2025

Vanmiddag was ik kort over de grens, dus maar weer eens wat geprobeerd. Vooraf de APN gereset, dat maakte niks uit. Daarna eens gekozen om 2G toestaan uit te zetten, toen had ik in eerste instantie helemaal geen netwerk meer en kort daarna 5G via de een mast aan de Nederlandse kant van de grens. Dus nog geen verbetering.

Maar bij toeval kwam ik er achter dat het iets lijkt te zijn wat mogelijk helemaal niks met roaming te maken heeft: ik kwam bij Valkenburg precies door een gat in jullie 5G-dekking en jawel, daar zat ik ook opeens op Edge (2G). Ik lijk dus niet naar 4G teruggeschakeld te worden als er geen 5G is, maar val dan gelijk naar 2G terug.

Dat klopt ook wel met m'n ervaring een maandje of twee geleden: rond Nürnberg is er goede 5G dekking en daar heb ik toen ook probleemloos kunnen roamen. Alleen na een “funkloch” op de heen- en terugreis bleef ik tot ik het toestel opnieuw startte op 2G hangen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah, dat zou het wel verklaren inderdaad!

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 26, 2025

Blijft echter wel raar natuurlijk dat ik opeens helemaal naar 2G terugga, dat heb ik eerder niet gehad namelijk.

Nu kwam ik ergens anders tegen dat het mogelijk aan de “Slimme gegevensmodus” zou kunnen liggen. Die heb ik nu uitgezet, nu nog even een momentje dat ik het kan uitproberen of dat het was afwachten. Scheelt dat ik daar niet helemaal de grens voor over hoef: als ik nu wel naar 4G overschakel als er slechte 5G ontvangst is zou het moeten werken. Want dat valt wel op: ik zit sinds ik dit toestel heb echt consequent op 5G binnen Nederland, maar soms op een wel heel zwakke ontvangst waar dus duidelijk de verbinding op een zendmast ver weg blijft hangen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 26, 2025

@DanielAB 

MCC staat voor Mobile Country Code en MNC staat voor Mobile Network Code.

Nederland heeft MCC 204.

Vodafone heeft MNC 04

KPN heeft MNC 08

Odido heeft MNC 16

Ik weet niet of je een oud abonnement of een nieuw abonnement hebt? Bij nieuwe abonnementen werkt apn portalmmm.nl niet meer. Mijn advies is om apn internet te gebruiken. Zoals in je schermafdrukken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 26, 2025

​MCC staat voor Mobile Country Code en MNC staat voor Mobile Network Code.

Nederland heeft MCC 204.

Vodafone heeft MNC 04

KPN heeft MNC 08

Odido heeft MNC 16

@Neville Dank voor de toelichting, maargoed, die kan ik dus nergens invullen op mijn toestel. Het invulveld is er simpelweg niet.

Ik weet niet of je een oud abonnement of een nieuw abonnement hebt? Bij nieuwe abonnementen werkt apn portalmmm.nl niet meer. Mijn advies is om apn internet te gebruiken. Zoals in je schermafdrukken.

Wat is oud en wat is nieuw? Ik ben in september 2021 naar KPN overgestapt en heb in november 2023 verlengd.

Ik was eigenlijk vooral benieuwd of iemand m'n probleem herkende en of ik nu op het goeie spoor zit qua aanpassing van de instellingen.
Met dezelfde simkaart in m'n oude toestel (was ook een motorola) werkte zowel roaming als naar 4G terugschakelen als er geen 5G was namelijk probleemloos, dus ik had allesbehalve verwacht dat het na de wissel van toestel opeens niet meer optimaal zou werken.

Dit soort gedoe doet me natuurlijk wel afvragen of ik er wel goed aan doe later dit jaar weer te verlengen...

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 26, 2025

@DanielAB 

Ik denk sinds 2025 dat nieuwe abonnees geen portalmmm.nl meer krijgen. 

Als ik je verhaal lees lijkt het een toestel probleem. Omdat het met je oude toestel wel goed gaat.

Als ik je schermafdrukken zie voor apn internet dan lijken deze in orde te zijn. Ik heb zelf een Samsung toestel. Dit is een Android toestel net als je Motorola toestel. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 26, 2025

Dat lijkt op een bug van Android 15 te zijn. Bij Android 14 kan je voorkeurnetwerk kiezen tussen

5G/4G/3G/2G (auto) of 4G/3G/2G (auto) ….

Maar bij Android 15 alleen nog tussen

5G of 4G of 3G ….

Vermoedelijk wordt gekozen zonder (auto) bij wegval van 5G niet 4G maar gelijk 2G. Het help in dit geval handmatig te switchen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • August 10, 2025

Om nog even een update te geven: tussen het aanmaken van dit topic en nu heb ik het probleem ook als bug bij Motorola gemeld en het lijkt erop dat zij in hun laatste softwareupdate hier ook een oplossing voor hebben verwerkt.

Tijdens m'n vakantie de afgelopen week bleef ik alleen net over de Duitse grens even op 2G hangen, maar de telefoon even 30 seconden op vliegtuigmodus zetten en daarna weer verbinden verhielp dat. Daarna werd probleemloos steeds automatisch tussen 5G, 4G, en 2G omgeschakeld, afhankelijk wat er beschikbaar was.

Verbinden met netwerken in Zwitserland, Italië en Oostenrijk ging dan juist weer probleemloos. Daar had ik zodra ik over de grens kwam direct verbinding met een netwerk uit het betreffende land.

Nu net de grens met Duitsland weer over op m'n terugreis bleef ik weer op 2G hangen, maar ook nu was dat na even op vliegtuigmodus weer verholpen. Er lijkt dus vooral een issue te zijn met het verbinden met Duitse netwerken als je net het land in komt. Maar zodra je er eenmaal een goed netwerk te pakken hebt blijft het wel werken.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Bedankt voor je terugkoppeling ​@DanielAB goed gevonden!