Skip to main content
Beantwoord

Multisim + buitenlandbundel (buiten EU): gebruik op watch uit bundel of roaming?

• January 9, 2026
  • 7 reacties
  • 39 keer bekeken

Hallo iedereen,

Ik ga op vakantie naar buiten de EU. De providers in het land waar ik naar toe ga hebben VoLTE en ik ben van plan een buitenland bundel aan te schaffen. Als ik daar met mijn Apple Watch (met multisim van KPN) zonder mobiel op pad ga, gebruik ik dan data op mijn Apple Watch vanuit de buitenland bundel of wordt dit wel gezien als (waarschijnlijk hoge) roamingkosten?

Hopelijk heeft iemand hier toevallig ervaring mee. Alvast bedankt!!

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Er is een antwoord op de vraag ​@Travellerrr 

De buitenland bundel die je aanzet bij het mobiele abonnement kan ook gebruikt worden met de gekoppelde multisim. 

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 9, 2026

Hallo ​@Travellerrr ,

Jazeker dat kan binnen de EU vanuit jouw bundel gaan. Alleen niet alle Europese providers ondersteunen deze dienst, maar als het goed zal je Apple Watch zelf de juiste netwerk kiezen.

Zet wel roaming aan op je Apple Watch, want die staat standaard uit.

Bij gebruik van je Apple Watch binnen de EU, gaan de belminuten en het data verkeer gewoon vanuit je mobiele abonnement zoals in Nederland, dus je hebt géén aparte kosten buiten de bundel.
Wel als je op vakantie gaat in een land buiten de EU!!

KPN schrijft zelf:

Dat kan met de Samsung Galaxy Watch, de Apple Watch en ook de Google Pixel Watch. De ondersteuning van spraak en/of data op de Watch kan afhangen van het netwerk waarmee je verbonden bent in het buitenland.

Goed om te weten: buiten de EU kan je niet vanuit je eigen bundel roamen. Voor bellen geldt dat dit in het buitenland alleen mogelijk is via het 4G-netwerk, niet via het 2G- of 3G-netwerk. Als je roaming in het buitenland uitzet op je telefoon, vergeet dan niet om dit ook op je watch uit te zetten.

bron : ​@Michel.uit.Arnhem 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 9, 2026

Hoi ​@Noordzee ,

Bedankt hiervoor! Maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk, omdat de tekst hierboven eigenlijk alleen lijkt in te gaan op de ‘normale’ bundel van een abonnement en niet specifiek met wat er gebeurt indien je een buitenland bundel aanschaft voor een land buiten de EU (in mijn geval Japan) en op de Apple Watch Data Roaming aanzet. Idealiter hoort de data die de Apple Watch dan verbruikt ook bij de buitenland bundel. Ik wil echt voorkomen dat ik ineens doordat ik mijn Apple Watch heb laten roamen toch extra kosten maak bovenop de Buitenland bundel die ik sowieso ga aanschaffen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 9, 2026

O ​@Travellerrr , je gaat naar Japan. Dat had ik niet goed gelezen. 

Goed om te weten: buiten de EU kan je niet vanuit je eigen bundel roamen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 9, 2026

Hi ​@Noordzee ,

Dat had ik inderdaad ook gevonden, maar ik lees nergens iets over wat er gebeurt als je een buitenland bundel hebt. ‘Eigen bundel’ is ook wat vaag; betekent dit alleen je bundel als onderdeel van je abonnement of ook extra bundels zoals de buitenland bundel? Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier toevallig ervaring al met mijn situatie.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Travellerrr, goed dat je deze vraag hier stelt. Op deze manier kun je straks goed voorbereid op vakantie. De informatie geeft geen sluitend antwoord op de vraag wat er gebeurd als jij een buitenlandbundel aanschaft. Dat ga ik dus intern navragen en dan bij een antwoord laat ik het hier weten. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 13, 2026

Er is een antwoord op de vraag ​@Travellerrr 

De buitenland bundel die je aanzet bij het mobiele abonnement kan ook gebruikt worden met de gekoppelde multisim. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 13, 2026

Bedankt ​@Jeroen van KPN !