Skip to main content
Beantwoord

Multisim wanneer ook op andere watches beschikbaar?

• May 15, 2025
  • 9 reacties
  • 52 keer bekeken

Hi,

Nu we inmiddels een “paar” jaar in de bellende smartwatches zitten en multisim nog steeds maar mondjesmaat doordruppelt ligt me één vraag redelijk dwars:

Wat is nu eigenlijk de technische beperking voor dit geheel dat er slechts een paar watches ondersteund worden?

Het is toch niet zo dat elke watch een ander protocol babbelt?

is het echt niet mogelijk? of is het simpelweg zo dat het wel werkt maar dat je bij problemen op jezelf bent aangewezen?

politieke keuze?

Buiten het statement “we ondersteunen dit niet”, kan daar wat verheldering over komen?

een vrij (behoorlijk) teleurgestelde huawei watch 4 gebruiker die prima kan bellen met een e-sim in zijn watch en graag multisim zou gebruiken.

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@verziekt5gwifi, welkom hier. 

Op dit moment is dit voor Apple, Samsung en Google Pixel watches. De reden is dat we deze ook aanbieden en samen ook kunnen testen en ondersteunen. Een Android Watch van een ander merk kan ook werken, maar dit kunnen wij niet garanderen. 

9 reacties

• May 15, 2025

Volgens mij is het iets wat door Google en Apple bedacht is. Het is zo in elkaar gezet dat het niet gebruikt kan worden voor andere apparaten. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 20, 2025

Op dit moment is dit voor Apple, Samsung en Google Pixel watches. De reden is dat we deze ook aanbieden en samen ook kunnen testen en ondersteunen. Een Android Watch van een ander merk kan ook werken, maar dit kunnen wij niet garanderen. 

Ok, garantie tot aan deur.

Daar kan ik denk ik wel een testje aan wagen, het kan immers per maand uit.

Ik zit momenteel in de overstap van een andere provider naar kpn voor mobiel maar ik kan daarna een esim met multisim aanvragen? of is er nog iets waar ik verder van mijn kant rekening mee moet houden? las iets van een termijn van 3 maanden?

@Alex van KPN kun je daar wellicht nog iets over zeggen?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Dat kan ik. Die 3 maanden als nieuwe klant is wanneer je ook een Smartwatch erbij neemt. Dat geldt voor jou niet aangezien je al een eentje hebt. 

Nog een kleine toevoeging voor de Smartwatch, het is belangrijk dat deze Android Wear aan boord heeft. 

Kom ik weer terug bij mijn eerste vraag 😉:

Babbelt wearos dan andere protocollen?

Lijkt me niet, ik kan immers bellen.

Waar ligt de technische beperking?

Of is dit ook een gevalletje “We ondersteunen dit niet. You’re on your own.”?

Even zeer overgesimplificeerd:

Ik loop een willekeurige nederlandse winkel binnen en kan alleen swahilisch spreken. niemand in die winkel spreekt dat. you’re on your own. technische beperking zijnde “we spreken dit echt niet” je kunt rustig kopen maar bij vragen: garantie tot aan de deur.

Maar elke persoon, ongeacht afkomst/huidskleur die zich verstaanbaar maakt in nederlands (we ondersteunen voor het gemak ook engels en duits want dat spreken de medewerkers) kan worden geholpen.

Ik volg dit even niet.

Het is toch prachtig hoe oorberdovend stil het opeens is… ​@Alex van KPN ?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 21, 2025

De vergelijking tussen een persoon die een andere taal spreekt en verschillende merken smartwatches is nogal vreemd, ik heb alle vertrouwen dat in een winkel zo goed als altijd een communicatiekloof kan worden overbrugd. Maar daar gaat het hier niet om, dus dat gesprek ga ik niet voeren. 

Ik meende dat ik dit had aangegeven. 

Ik snap dat dit niet jouw gewenste antwoord is, maar dat komt op neer dat we dit niet ondersteunen of garanderen bij andere merken. 

@Alex van KPN die vergelijking is wellicht minder vreemd dan je denkt.

een os is slechrs een besturingssysteem. dat moet een laag tussen de gebruiker en hardware zijn. en heel belangrijk: protocollen praten…..

als ik wil mailen zijn die protocollen bijvoorbeeld pop, smtp of imap. het maakt verder niet uit welke mailclient ik gebruik, als die client maar her juiste protocol babbelt.

mijn vraag was simpelweg: zijn die protocollen dan zo anders? en vervolgens krijg ik geen, en vervolgens een flauw antwoord.

zegt verder meer over jou dan over mij. wat vervolgens meer over mij zegt is dat ik dan als klant zo flauw ben om weg te lopen en familie mee te trekken.

fijne avond. case closed

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 24, 2025

In hoeverre deze protocollen anders zijn, weet ik niet. Ik heb jouw vraag in mei neergelegd bij de collega's die erover gaan. Zij gaven destijds aan dat we er bewust voor hebben gekozen alleen Apple, Samsung en Google Pixel watches te ondersteunen. We bieden deze aan in onze shop en kunnen deze testen. Of er technische beperkingen in compatibiliteit zijn is mij niet bekend, maar op dit moment kiezen we ervoor om het op deze manier te doen.