Skip to main content

Beste moderatoren,

Ik krijg het toestel van mijn vrouw niet meer in de 4G-modus, bij het opstarten van het toestel zie ik eerst 3G en even later H, als ik de APN-instellingen reset krijg ik 4G.

Soms, na het aanzetten eerst een hele poos H en dan soms later alsnog op 4G

Mijn toestel heeft op dezelfde plekken altijd 4G.

APN-instellingen conform richtlijnen opnieuw ingesteld, helaas geen resultaat.

Het gaat om een Motorola G5, Android versie 8.1.0, niveau beveiligings-patch 01-02-2019.

Het gaat om nummer 06……..950

Het is oorspronkelijk een Telfort-abo, simkaart nà 26-01-2020 gewisseld voor een KPN-simkaart.

Toen het allemaal nog Telfort was altijd 4G en heel soms 3G/H

Graag een oplossing.

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

Hallo moderatoren, vergeten jullie me niet?

 


@JanD Natuurlijk vergeten we je niet. Het is helaas was drukker geweest, waardoor de doorlooptijd iets is opgelopen helaas. Gek dat ze met alle correcte instellingen nagenoeg geen 4G verbinding heeft. Had je al eens een kruistest gedaan? Jouw simkaart in haar toestel en andersom. Blijft het probleem dan ontstaat op het toestel van mevrouw of op de simkaart? 
 


Hallo @Lisa , ik heb haar kaart in mijn toestel gedaan en had toen direct 4G.

Mijn kaart ook in haar toestel gehad en had ook direct 4G.

Zoals ik eerder schreef, het wordt dus wel een keer 4G, maar duurt wat lang(er), eerst 3G, dan H en dan.......4G.

 

 


UPDATE:

Telefoon elders in mijn woonplaats geprobeerd i.v.m. andere zendmast(en), gelijkwaardige opstart, eerst 3G, dan H en dan een poosje later 4G.

 


@JanD Bedankt voor het testen.
Het lijkt er dus op dat haar simkaart even moet ‘opwarmen’ om met internet te verbinden 3G > H > 4G. Dit is alleen het geval in combinatie met haar eigen toestel, want in jou toestel verbindt de simkaart wél meteen met 4G. Als we jou simkaart in haar toestel stoppen heb je óók meteen verbinding met 4G. :thinking: Nu krab ik toch echt even achter mijn oor, want dit is een bijzondere situatie. :sweat_smile:
Of we dit opgelost krijgen weet ik helaas niet, want er is uiteindelijk wél gewoon 4G verbinding al duurt het enige tijd.  

  • De APN instellingen zijn al gecontroleerd en staan goed
  • Met een kruistest worden we niets wijzer want in jou toestel werkt het wel gewoon
  • Conclusie: Specifiek haar simkaart werkt niet optimaal samen met haar toestel (wel met jou toestel)

Wat ik kan doen is een andere simkaart toesturen om uit te sluiten dat het aan de simkaart ligt. Meer kan ik helaas niet doen, want er is (gelukkig) wel gewoon een internet verbinding. :hushed:

 


Hallo @Lisa , bedankt voor je reactie, stuur maar een kaart op s.v.p.

Is die nieuwe kaart dan al geactiveerd of moet ik dat na ontvangst alsnog doen?

 


@JanD Helemaal goed, Ik stuur eentje op. Ik ben heel erg benieuwd of dit het probleem oplost, al heb ik werkelijk waar even geen idee. Yes, je moet hem zelf even activeren na aankomst. Meestal gebeurt dit automatisch na het uit-/ en aanzetten van het toestel. Zorg er wel voor dat de ‘oude’ simkaart uit het toestel gehaald wordt. De activatie van de nieuwe simkaart zorgt ervoor dat de oude simkaart nietig verklaard wordt. Deze kun je hierna dus gerust weggooien. 
Zou leuk zijn als je laat weten ‘hoe het afloopt’. :fingers_crossed:


Hallo @Lisa , bedankt vast, wordt vervolgd.

 


Hallo @Lisa , vandaag de simkaart ontvangen en geactiveerd.

Werkt hetzelfde, eerst 3G, dan een hele poos H en dan een poosje later 4G.

Ik merkte wel dat op de 1e verdieping ik binnen enkele minuten 4G had en op de begane grond het minimaal 2x zolang duurde voordat we 4G hadden. Onderstaand de gegevens van de zendmast:

Zendmast in de buurt van ons huis
 

Wij hebben een ‘ouderwets’ huis uit de jaren '60 van de vorige eeuw zonder beton, staal of andere belemmeringen.

Mijn vrouw vindt het verder wel goed zo, besteed er verder maar geen aandacht meer aan.

Bedankt voor de hulp en de snelle toezending van de nieuwe kaart.

 


@JanD Ik kan er helaas geen vinger op leggen waar dit vandaan komt. Aan de simkaart kan het niet liggen, maar aan de telefoon ook niet (met jou simkaart). Heel vreemd.. De technieken van tegenwoordig gaan toch soms het verstand te boven. :see_no_evil:


Hallo @Lisa , bedankt voor je reactie, het is verder goed zo, dit topic kan gesloten worden voor reacties.

 


Reageer