Skip to main content

Beste,

Na een vakantie in Turkije komen we terug en heeft onze dochter een hoge telefoonrekening waarbij de specificatie staat dat zij voor ruim 30 minuten zou hebben gebeld met Turkse telefoonnummers. In haar telefoon logboek staat niets gemeld van deze telefoongesprekken (zouden volgens de factuur hebben geduurd van enkele minuten tot 10 minuten). Onze dochter heeft op vakantie zeker niet gebeld gezien wij op 1 kamer verbleven en we overdag op pad waren.

Hoe kan dit? En hoe is dit op te lossen?

Hi ​@famvanhorck, welkom op onze community. 

Ik denk graag mee. Wat vreemd dat dit op de factuur wordt weergegeven, het gaat dus om meerdere telefoonnummers die gebeld zijn en voor jullie onbekend zijn? Zou je hier een screenshot willen plaatsen van de specificatie op de factuur van die nummers? Je NAW-gegevens hoeven er niet bij. Ik vraag dit om specifiek te kunnen zien wat voor nummers dit zijn. De factuur vind je in Mijn KPN of de Mijn KPN app onder je product en dan facturen. 

Hi ​@famvanhorck, welkom op onze community. 

Ik denk graag mee. Wat vreemd dat dit op de factuur wordt weergegeven, het gaat dus om meerdere telefoonnummers die gebeld zijn en voor jullie onbekend zijn? Zou je hier een screenshot willen plaatsen van de specificatie op de factuur van die nummers? Je NAW-gegevens hoeven er niet bij. Ik vraag dit om specifiek te kunnen zien wat voor nummers dit zijn. De factuur vind je in Mijn KPN of de Mijn KPN app onder je product en dan facturen. 

Hoi ​@famvanhorck 

Wat mij direct opvalt zijn het geen telefoonnummers die je dochter zelf heeft gebeld, maar telefoonnummers die zelf hebben gebeld op het 06-nummer van je dochter.
Het gaat dus om ontvangen gesprekken in Turkije, niet om uitgaande gesprekken.

Daarnaast valt op dat er op 4 maart 2025 vijf keer is gebeld met het 06-nummer van je dochter, heb je daar toen niets van gemerkt? of is haar telefoon de gehele dag (4 maart) niet overgegaan?
Want er zitten gesprekken bij van 8 tot 10 minuten, en dat zou dan moeten zijn opgevallen.

Spoofing zou dus een mogelijkheid kunnen zijn in dit geval, al valt niet te achterhalen wie er achter deze Turkse telefoonnummers zitten, en hoe zei aan het telefoonnummer van je dochter zijn gekomen.
Uiteraard blijft dit een vervelend probleem.

Hopelijk kan moderator ​@Alex van KPN hierin nog iets voor jullie betekenen.

Haar telefoon is niet overgegaan en ze heeft ook zeker niet opgenomen, sommige momenten lagen we zelfs al in bed.

@famvanhorck 

Je dochter is niet door Turkse nummers gebeld, maar door Duitse nummers gebeld toen jullie in Turkije waren. In het overzicht zie ik land Turkije en ontvangen gesprekken 0049 staan. 0049 is de Landcode van Duitsland. Heeft je dochter misschien tijdens jullie vakantie in Turkije vrienden gemaakt met Duitse kinderen en hebben die haar gebeld?

@Michel.uit.Arnhem 

Het gaat om ontvangen gesprekken in Turkije van Duitse telefoonnummers. En niet om Turkse telefoonnummers die gebeld hebben naar haar dochter. 🙂

In het overzicht staat: Ontvangen gesprekken in het buitenland. 

Overzicht van Landcodes:

Landcode voor Duitsland is 0049

Landcode voor Turkije is 0090

Dank voor je duidelijke overzicht. Nee we hebben geen contact gehad met andere Duitse kinderen. Ze heeft gewoon weg niet gebeld! Daarom vinden we dit zo gek. De kinderen zijn tijdens de vakantie altijd bij ons geweest (stedentrip) en ze heeft niet gebeld.

@famvanhorck 

Het klopt dat je dochter zelf niet gebeld heeft. Alleen is ze door Duitse nummers gebeld toen jullie in Turkije waren en lijkt het erop dat ze deze heeft opgenomen en een gesprek heeft gehad. Dat is wat ik uit het overzicht haal. Vervelende situatie voor jouw en je dochter. 🙁 Ik kan je voor de rest niet verder helpen. Alleen geprobeerd om verduidelijking te geven. Ik hoop dat ​@Alex van KPN je verder kan helpen. 

@famvanhorck 

Het klopt dat je dochter zelf niet gebeld heeft. Alleen is ze door Duitse nummers gebeld toen jullie in Turkije waren en lijkt het erop dat ze deze heeft opgenomen en een gesprek heeft gehad. Dat is wat ik uit het overzicht haal. Vervelende situatie voor jouw en je dochter. 🙁 Ik kan je voor de rest niet verder helpen. Alleen geprobeerd om verduidelijking te geven. Ik hoop dat ​@Alex van KPN je verder kan helpen. 

Ben benieuwd of ​@Alex van KPN  ons verder kan helpen. Ze heeft een iedergeval NIET gebeld, ook te zien via haar telefoon-logboek. Ik vermoed dat het toch spoofing is...🙄

Jij Bedankt voor het meedenken!

Hoi ​@Neville 

Handig zo’n Europees kaartje met landnummers erop.
En inderdaad is 0049 het landnummer van Duitsland, alleen had ik die niet direct in mijn hoofd toen ik een reactie schreef, plus dat ik alle landnummers ook niet uit mijn hoofd ga leren.

Maar jouw kaartje schept in elk geval duidelijkheid, ook voor TS ​@famvanhorck .
En het gaat inderdaad om ontvangen telefoontjes, en dat heb ik ook zo vermeld in mijn reactie.

@famvanhorck 

Ben benieuwd of ​@Alex van KPN  ons verder kan helpen. Ze heeft een iedergeval NIET gebeld, ook te zien via haar telefoon-logboek. Ik vermoed dat het toch spoofing is...🙄

Hoi ​@famvanhorck 

Je spreekt telkens over dat je dochter zelf zou hebben gebeld, en dat is in deze situatie helemaal niet het geval.
Vandaar dat je bij uitgaande gesprekken in de telefoon-logboek van de telefoon van je dochter niets ziet staan, daarnaast worden oude logs op een gegeven moment automatisch verwijderd door de telefoon zelf, dit om geheugen ruimte te behouden.

Het gaat dus om inkomende gesprekken op het toestel van je dochter, zei is gebeld door de Duitse nummers in het overzicht, dus niet andersom.

De kans acht ik inmiddels redelijk groot dat het om spoofing gaat, en daar is je dochter onbedoeld en onterecht de dupe van geworden.

Hoop oprecht dat ​@Alex van KPN je hiermee kan helpen, om de pijn te verzachten.

@famvanhorck 

Hoi ​@famvanhorck 

Je spreekt telkens over dat je dochter zelf zou hebben gebeld, en dat is in deze situatie helemaal niet het geval.
Vandaar dat je bij uitgaande gesprekken in de telefoon-logboek van de telefoon van je dochter niets ziet staan, daarnaast worden oude logs op een gegeven moment automatisch verwijderd door de telefoon zelf, dit om geheugen ruimte te behouden.

Het gaat dus om inkomende gesprekken op het toestel van je dochter, zei is gebeld door de Duitse nummers in het overzicht, dus niet andersom.

De kans acht ik inmiddels redelijk groot dat het om spoofing gaat, en daar is je dochter onbedoeld en onterecht de dupe van geworden.

Hoop oprecht dat ​@Alex van KPN je hiermee kan helpen, om de pijn te verzachten.

Mijn Samsung kan ik me gesprekken tot een jaar terug kijken, mogelijk langer maar heb deze telefoon volgens mij pas een jaar. Op me iPhone kan ik ook maanden lang terug kijken.

Verder heb je het hier over spoofing, maar wat heeft dat er mee te maken? Met spoofing sturen mensen een ander nummer mee dan ze daadwerkelijk hebben waardoor het lijkt of ze een andere persoon zijn. Dat verklaart deze belkosten niet. 

Kan het ook zijn dat de dochter niet heeft opgenomen, maar dat dan de telefoon is overgegaan naar de voicemail waardoor er dus toch een gesprek tot stand is gekomen. Wellicht eens kijken/beluisteren of er voicemail berichten zijn. 

Hi ​@famvanhorck en de rest. 

Het gaat hier inderdaad om een Duits nummer die haar heeft gebeld in Turkije. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er onterecht kosten in rekening zijn gebracht, dit is een geautomatiseerd proces, maar ik kan het mis hebben. Mijn advies is in dit geval om contact met ons op te nemen zodat we specifiek mee kunnen kijken en indien nodig een ticket kunnen aanmaken voor onze technische afdeling. 

Maak hiervoor makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt, zo vermijd je ook eventuele wachtrijen. 

Zie 

Zie 

@Pieter van Ieperen Thank you for connecting these 1 issues. 

@famvanhorck I had the same issue. The only difference is that I received calls from Austria not from Germany. Please see the link above or the image below. 

@Alex van KPN I called customer service already. They don't seem to care. It took them 1 minute to analyze and say that "It is not our fault but we can pay you 15 euros to cover at least some part of your 40 euros”. That is a joke. This is your fault and you have to own this.

Hi all, ik ga navragen of wij hier iets geks zien. Ik kom hier dus nog op terug. Bedankt alvast voor jullie geduld. 
@Solak I’m going to check whether we’re seeing anything unusual here. Let me get back to you on this please. Thank you in advance for your patience. 

Dag allemaal, zoals beloofd een reactie. 

@famvanhorck er is hier ergens een verbinding gemaakt met het toestel, dat kunnen we zien. De vraag is hoe dit kan. Mag ik jullie vragen om op het toestel te kijken bij het overzicht van de apps of er een app is die jullie niet kunnen plaatsen? 

@Solak A connection has been made with the device, we can see that. The question is: how and why? Would you please take a look on the device at the overview of the apps to see if there is an app that you cannot identify?

@famvanhorck er is hier ergens een verbinding gemaakt met het toestel, dat kunnen we zien. De vraag is hoe dit kan. Mag ik jullie vragen om op het toestel te kijken bij het overzicht van de apps of er een app is die jullie niet kunnen plaatsen? 

@Solak A connection has been made with the device, we can see that. The question is: how and why? Would you please take a look on the device at the overview of the apps to see if there is an app that you cannot identify?

I checked all the apps one by one. Nothing suspicious.

I checked all the apps one by one. Nothing suspicious.

@Alex van KPN Customer service called me and said I need to go to a KPN store to get my money back. I did, the store said NO. What is going on? Was that call triggered by you?

Kan dit ook geen vage app zijn? Sommige vage apps/spelletjes hebben soms toegang tot alles, ook het bellen. Kijk maar eens bij de app machtigingen.

Reageer