Skip to main content
Vraag

Niet duidelijk of KPN Motorola Moto G9 Plus ondersteunt voor VoLTE (bellen over 4G)

• February 20, 2026
  • 27 reacties
  • 178 keer bekeken

Volgens Motorola is mijn Motorola Moto G9 Plus (XT2087-2) geschikt om te bellen via Voice Over LTE (VoLTE), oftewel bellen via 4G. Maar dan dient de provider (KPN) VoLTE wel te ondersteunen voor dit apparaat. Het wordt me niet geheel duidelijk of dit het geval is. Ik heb op de website van KPN het IMEI nummer ingegeven en daaruit komt dat mijn toestel niet geschikt zou zijn. Maar tevens geeft men aan dat de lijst mogelijk niet volledig is. Ook geeft men aan dat als je belt buiten je Wifi bereik en er verschijnt het 4G icoontje bovenaan het display van je telefoon, dat je dan wel via 4G belt. Klopt dat?

27 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 20, 2026

Hallo ​@T.Janssen ik had van 2021 tot 2025 een Moto G5G en die werkte gewoon met bellen over wifi of over 4G

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 20, 2026

@T.Janssen 

Als het 4G (of 5G) icoontje in je telefoon blijft staan tijdens het bellen en je bent buiten bereik van wifi dan kan je er vanuit gaan dat je via 4G belt. Waarschijnlijk zul je tijdens het bellen in het scherm ook HD (Voice) zien staan.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@T.Janssen 

Kan het kloppen, dat je jouw Motorola G9 Plus mogelijk in Brazilië hebt gekocht?
Tijdens een vakantie aldaar?

De Motorola G9 Plus is namelijk niet op de markt gekomen binnen de Benelux, en ondersteund ook andere 4G frequenties als die KPN in gebruik heeft.

De Motorola G9 Plus ondersteund de volgende banden:

2G bands GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 
3G bands HSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100 
4G bands 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 28, 66 Brazil

KPN heeft de volgende 4G banden in gebruik:

• Band 3
  • Band 7
  • Band 8
  • Band 20
  • Band 32
  • Band 38

Alleen de bovenste 3 banden ondersteund jouw Motorola G9 Plus, en dat zou de reden kunnen zijn dat KPN dit buitenlands toestel niet ondersteund voor VoLTE (bellen over 4G)

Daarnaast is het toestel dus bij géén enkele fysieke telekom winkel alsmede online (Belsimpel, Mobiel.nl en MediaMarkt) te koop, omdat het toestel niet in Nederland officieel is uitgebracht.

Laat daarom even weten, of je het toestel in Brazilië hebt gekocht of ergens anders in Europa.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

De Motorola G9 Plus ondersteund de volgende banden:

4G bands 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 28, 66 Brazil

Je gebruikt waarschijnlijk gsmarena, deze informaties zijn onjuist

Daarnaast is het toestel dus bij géén enkele fysieke telekom winkel alsmede online (Belsimpel, Mobiel.nl en MediaMarkt) te koop, omdat het toestel niet in Nederland officieel is uitgebracht.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@TDN 

Je deelt sterk verouderde informatie over de Motorola Moto G9 Plus, de informatie van de tweakers pagina die je hebt geplaatst is inmiddels niet meer vindbaar, behalve wat losse informatie.

Daarnaast is de Motorola Moto G9 Plus al enkele jaren uit de productie bij Motorola, en wordt deze dus niet meer gemaakt voor de markt.
Waarschijnlijk sloeg het model niet aan, en is deze vrij snel uit de productie gehaald, waardoor er maar een handje vol mensen dit toestel in huis hebben.

Belsimpel alsmede Mobiel.nl hebben dit toestel NIET (meer) in het assortiment, kijk zelf maar op beide webpagina's en je zult hem niet vinden.
Dus eerst goed checken voordat je iets op de community plaatst!!

Wel is hij even beschikbaar geweest in 2020/21, dus daar zou jouw informatie vandaan kunnen komen.

En GSMArena is een zeer betrouwbare website, die door veel profesionals wordt geraadpleegd waaronder in telecomwinkels.

Omtrent de frequentie banden van 4G zou het kunnen kloppen, dat het model uit 2020/21 hierover beschikt en dus van meer banden gebruik zou kunnen maken bij KPN.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

Je deelt sterk verouderde informatie over de Motorola Moto G9 Plus,

Je noemt de CE EU Declaration of Conformity verouderd?

Belsimpel alsmede Mobiel.nl hebben dit toestel NIET (meer) in het assortiment, kijk zelf maar op beide webpagina's en je zult hem niet vinden.

Wie zou nog na 5 jaren een budget telefoon maken en verkopen?

Je zei zelfs

niet officieel uitgebracht en Tweakers schreef zelfs een redactionele artikel erover

https://tweakers.net/reviews/8266/smartphones-rond-250-euro-van-zeer-diverse-pluimage.html

Dus eerst goed checken voordat je iets op de community plaatst!!

De bal kast ik terug, post niet gecheckte specs van GsmArena hier en trek verkeerde conclusie. Vooral maak eerst je huiswerk voordat je andere beledigt.

En GSMArena is een zeer betrouwbare website, die door veel profesionals wordt geraadpleegd waaronder in telecomwinkels.

GSMArena is betrouwbaarder dan de specs van de fabrikant zelfs?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@TDN 

Discussie gesloten!!
Heeft géén toegevoegde waarden binnen deze topic, plus dat het weinig zin heeft om met jouw verder in discussie te gaan, weet ik uit ervaring.

Dus we laten het gewoon in het midden wie er gelijk heeft gehad, lijkt mij wel zo eerlijk.
En daar laten we het ook bij.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

@Michel.uit.Arnhem Geen idee hoe je aan je informatie komt en welk deel ervan precies wel of niet correct is.
Wat ik wel zeker weet is dat deze Motorola Moto G9 Plus destijds wel degelijk bij diverse leveranciers in Nederland te koop was, zoals ​@TDN terecht aangaf.
De Nederlands Consumentenbond heeft het apparaat in Oktober 2020 zelfs getest.
Eind November 2020 heb ik het online aangeschaft bij Bol.com.
Lijkt me overigens ook niet logisch en verstandig om een dergelijke aanschaf in Brazilie te doen.
Uiteraard heb ik eerst navraag gedaan bij Motorola over deze kwestie men gaf aan:
“The specifications indicate that VoLTE is supported by all Motorola devices released in the last 15 years, including models like yours. However, for 4G calling to work, your carrier (KPN) must enable support for VoLTE on their network and ensure compatibility with your specific phone model.
The message from KPN suggests that your phone might currently be using only the 2G network for calls and texts, which will soon be shut down in the Netherlands. If KPN has not enabled VoLTE for your device or if there are compatibility issues between their network and your phone, you may need to replace your device as they recommend.
If KPN confirms that they do not support VoLTE for your device despite its technical capability, you may need to consider replacing it to continue making calls and sending texts after the 2G shutdown.”

Daarna heb ik contact opgenomen met KPN klantenservice, maar dit leverde geen duidelijk antwoord.
Vandaar dat ik mijn vraag in de KPN Community heb gepost om helderheid te krijgen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 21, 2026

@T.Janssen 

Heb je nu al eens getest met bellen of je het 4G icoontje blijft staan? Je kunt eventueel je voicemail bellen 1233 om te testen. 

Dan weet je of je 4G met dit toestel kunt bellen. Mocht je zien dat je toestel terugvalt op 2G of het 4G icoontje verdwijnt dan zal je niet via 4G bellen. 

Wel testen zonder wifi bereik of wifi even uitzetten.

Zonder deze informatie kunnen we je geen helderheid geven. 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 21, 2026

Als je buiten de deur gelijktijdig met een gesprek ook internet (apps) kunt gebruiken bel je via 4G. VoLTE dus.

Werkt mobiel internet niet tijdens een gesprek dan niet. 

Overigens is Android 11 (2020) aan het verouderen. ABNAMRO ondersteunt het vanaf 2 maart niet meer bijvoorbeeld. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

@Neville Ik heb het zojuist uitgetest. Zodra ik buiten bereik van mijn Wifi ben en vervolgens bel, zie ik dat het icoontje 4G+ verdwijnt. Of de telefoon terugvalt op 2G weet ik niet. Is dat op dat moment ook ergens zichtbaar of te checken? In het display zag ik er geen aanwijzing voor.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 21, 2026

@T.Janssen 

Het lijkt erop dat je toestel geen 4G bellen via het kpn netwerk ondersteund. Om helemaal zeker te zijn zou je nog wat ​@PeterG aangeeft kunnen proberen. 

Je belt bijvoorbeeld je voicemail en probeer via je je webbrowser naar een website te gaan. Mocht dat tijdens het bellen niet lukken dan bel je via 2G en niet via 4G.

Wel buiten bereik van wifi testen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 21, 2026

Gewoon thuis wifi verbinding uitzetten op de telefoon. Dan actief gesprek opzetten. En tijdens dat gesprek iets via internet doen. Via een app of browser. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

@Neville ​@PeterG Ik heb zojuist ook uitgetest wat PeterG aangaf. Zodra ik buiten bereik van mijn Wifi ben en vervolgens bel, kan ik op dat moment niet op internet.
Helaas lijkt het erop dat jullie gelijk hebben en zou ik dus voor 1 December 2027 een nieuwe telefoon moeten aanschaffen, of een provider zoeken die wel 4G ondersteunt voor de Motorola Moto G9 Plus. Toch wel jammer, want ik ben eigenlijk nog steeds erg tevreden over het apparaat. Blijkbaar (volgens de informatie van Motorola) beschikt het apparaat technisch wel over de mogelijkheden van 4G (VoLTE) maar is het probleem dat KPN dat voor dit toestel niet ondersteunt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

@T.Janssen Deactiveer eerst Wifi en activeer Mobiel Data. Open jouw telefoon app en tik volgende codes in *#*#4636#*#*

Een Hidden Menu zou openen op je Moto en tik vervolgens op Telefooninformaties, daar staat of je Moto voor VoLTE geregistreerd is, tik ook op … en IMS-status om nog meer duidelijkheid te hebben.

Hidden Menu → Telefooninformatie

Als je telefoon ook Debug Mode heeft, klik in Hidden Menu erop. Daar staat met welke band je telefoon op het moment verbonden is, en welke banden je telefoon ondersteunt

Hidden Menu → 5G/LTE Debug Information

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

@TDN Kun je uitleggen wat je precies bedoelt met ‘jouw telefoon app’ ?  Ik heb  gekeken op ‘Instellingen - Telefooninfo’ maar zie daar niet een mogelijkheid om iets in te voeren, of de informatie die jij aangeeft. Kijk ik op de verkeerde plek?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

@TDN Kun je uitleggen wat je precies bedoelt met ‘jouw telefoon app’ ? 

De App met het symbool 📞, waarmee je normaliter ook belt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 21, 2026

Blijkbaar (volgens de informatie van Motorola) beschikt het apparaat technisch wel over de mogelijkheden van 4G (VoLTE)

Eh. In de specificaties bij Tweakers zie ik 4G (LTE). Maar geen bellen via 4G (VoLTE).

Dus wel internet maar geen telefonie over 4G.

Je telefoon is met Android 11 technisch ook wel verouderd. En al 5 jaar oud.

Over 2 jaar zou ik geen andere provider zoeken maar een nieuwe telefoon! Nu trouwens al!

Het is andersom. KPN heeft VoLTE. Alleen volgens iets andere specificaties. Fabrikanten dienen dat qua software toe te voegen. Kennelijk heeft Motorola bij dit oudere model de kpn specs nooit toegevoegd. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 21, 2026

@T.Janssen 

Jammer dat je toestel geen 4G bellen ondersteund. Je kunt nog wat ​@TDN zegt proberen, maar ik denk dat je de uitkomst al weet.

Uit de informatie van ​@PeterG begrijp ik dat je toestel op Android 11 draait. Om te voorkomen dat bankier apps en mogelijk andere apps op je toestel niet meer ondersteund worden / werken. Adviseer ik je om een nieuw toestel te kopen.

Mijn moeder en schoonvader kregen van de ING app de melding dat het toestel niet meer ondersteund wordt wegens te oude Android versie. Zij waren dus genoodzaakt om een ander toestel te kopen ondanks dat ze tevreden waren met hun oude toestel...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 21, 2026

Het is andersom. KPN heeft VoLTE. Alleen volgens iets andere specificaties. Fabrikanten dienen dat qua software toe te voegen. Kennelijk heeft Motorola bij dit oudere model de kpn specs nooit toegevoegd. 

De netwerken van Odido en Vodafone hebben internationale specificaties. Daar werkt het toestel wél op met 4G bellen. 

Dus providers Odido,  Ben, Simpel, Vodafone en Hollands Nieuwe.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

@TDN Dit wordt wel erg technisch, maar ik heb een en ander geprobeerd:
VoLTE registratie staat uitgevinkt.
Het voorkeursnetwerktype lijkt te zijn GSM/WCDMA/LTE (PRL), maar er is een grote drop down list met allerlei codes.
In de IMS status staat ‘Bellen via LTE: Niet beschikbaar’.
‘Debug Mode’ heb ik niet kunnen vinden. 
Kan ik in bovenstaande instellingen zelf iets aanpassen  waardoor ik wel via 4G zou kunnen bellen, of niet?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

‘Debug Mode’ heb ik niet kunnen vinden. 

Debug Mode staat meestaal bij telefoons met meer hardware componenten, niet bij simpele modellen

Kan ik in bovenstaande instellingen zelf iets aanpassen

Nee, als de registratie uit is, ondersteunt KPN jouw telefoon waarschijnlijk niet. Jouw telefoon ondersteunt band LTE 32 niet, misschien uit deze reden deactiveer KPN VoLTE bij jouw telefoon

Moto G9 Plus 2020 Global Dual SIM LTE-A XT2087-2

Complementary Phone Services  Voice transmission , Voice speaker , Vibrating Alert , Speakerphone , ANC , HD Voice , Voice over LTE (VoLTE)

Het voorkeursnetwerktype lijkt te zijn GSM/WCDMA/LTE (PRL)

Hier staat voorkeur 2G/3G/4G. Draai de volgorde om, 3G kan je sowieso niet meer gebruiken, dus de combinaties met LTE en GSM kan je kiezen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 21, 2026

Even tussendoor. Waarom vraag je dit nu pas? De afgelopen jaren moet je toch allang gemerkt hebben dat je geen internet (apps, browser) kunt gebruiken tijdens bellen buiten de deur?

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 21, 2026

@TDN 

Heeft niks te maken met band 32. 🙂 Anders zou het toestel ook niet werken met internet. KPN simpel weg ondersteund dit toestel niet voor 4G bellen.

Band 32 wordt alleen gebruikt voor download en geen upload verkeer. Is eigenlijk een band om radio capaciteit te geven. De reden dat er geen upload mogelijk is voor band 32 is dat dit het GPS signaal voor het toestel kan storen als het toestel op band 32 zou uitzenden. Het GPS signaal ontvangt het toestel via de satelliet wat relatief een zwak signaal is en dan weggedrukt kan worden door het zenden van het toestel. 

Band 32 loopt van 1452 tot 1496 MHz

GPS zit rond 1575,42 MHz 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

@PeterG Waarom zou ik allang gemerkt hebben dat ik  geen internet kon gebruiken tijdens bellen buiten de deur? Als ik een telefoongesprek voer met iemand heb ik geen behoefte om tegelijkertijd te internetten. Dus dan is dat voor mij ook niet aan de orde.